Tuesday, 20 February 2018

Sughamaai Subbulakshmi

[Klik untuk besarkan]
Kisah dilema dan keperluan membuat pilihan antara cinta dan cita-cita. Filem Tamil tempatan ini mengungkapkan tema cinta dari sudut yang agak berbeza. Perasaan cinta, persahabatan dan impian mencapai cita-cita disajikan menerusi kehidupan watak-watak utama pada usia yang berbeza.

[Klik untuk besarkan]
Judul: Sughamaai Subbulakshmi
Bahasa: Tamil
Klasifikasi: P13
Tarikh Tayangan: 17 Mei 2018
Genre: Komedi Romantik / Keluarga
Tempoh: 2 jam 25 minit
Lagu: 7 buah (termasuk 1 muzik tema)
Pelakon: Saresh D7, Punitah Shanmugam, Bagya Arivuckarasu, Kuben Mahadevan, G Crack Karnan
Pengarah: Karthik Shamalan (“The Farm: En Veetu Thottathil”)
Pengarah Muzik: Shameshan Mani Maran, Neroshen Thanaseharan
Penerbit: Dato’ Murugan Alimuthu (M A Productions House Sdn Bhd)

Trailer - [AKAN DATANG]

Video Lagu - [AKAN DATANG]

Pelancaran Audio dan Trailer
Sughamaai Subbulakshmi

Orang ramai – khususnya wakil media, pengkritik filem, peminat filem tempatan – diundang menghadiri dan memberkati Majlis Pelancaran Audio dan Trailer Filem Sughamaai Subbulakshmi seperti berikut:

Tarikh: 25 Februari 2018 (Ahad)
Masa: 8.30 malam
Tempat: Pawagam Coliseum, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur

Atur Cara Majlis Pelancaran

8:30 malam – Ketibaan tetamu dan wakil media
8:45 malam – Mengambil tempat duduk di dalam pawagam
9:00 malam – Majlis bermula
Ucapan penerbit, Dato’ Murugan Alimuthu
Ucapan pengarah muzik, Shameshan Mani Maran
Tayangan video “Latchiyam Kaitoda”
Ucapan pengarah muzik, Neroshen Thanaseharan
Ucapan wakil Sony Music Malaysia
Tayangan video “Aasai Keertanai”
Persembahan Shameshan Mani Maran
Sesi perkongsian pengalaman bersama penulis lirik dan pemuzik
Tayangan video “Seithaan Nanban”
Persembahan Neroshen Thanaseharan
Ucapan pengarah, Karthik Shamalan
Ucapan pelancaran oleh tetamu khas
Pelancaran trailer filem Sughamaai Subbulakshmi

Fakta Menarik! Inilah filem Tamil tempatan pertama yang bekerjasama dengan Sony Music Malaysia.

Jika anda berminat untuk hadir, sila lakukan pengesahan kehadiran – SILA KLIK DI SINI – selewat-lewatnya pada 23 Februari 2018.

Pengarah:
[Klik untuk besarkan]
Karthik Shamalan mula aktif dalam bidang perfileman sejak tujuh tahun lalu menerusi filem pendek Muthal Naal Indru yang menerima 9 pencalonan, dan menang 2 anugerah dalam BMW Shorties. Filem Melle Thiranthathu Kathavu membuktikan kemampuan Karthik sebagai penulis lakon layar dan pengarah. Filem The Farm: En Veettu Thottathil menerima 5 pencalonan, dan menang 2 anugerah dalam pelbagai pesta filem antarabangsa. [Baca Lagi]

Pengarah Muzik:
Shameshan Mani Maran lahir dalam keluarga pemuzik, di mana ayahnya (Mani Maran) ialah pemain seruling terkenal. Antara lagu terkenal yang menerima sentuhan magis Shameshan adalah “Ennulley Ennulley”, “Azhagana JB Ponnu” dan “Adai Mazhai”.

Neroshen Thanaseharan dikenali menerusi lagu-lagunya dalam filem Mayanggathey, serta lagu “Vittu Ponadi” dan “Naan Unnai Kaathalittal”. Beliau menggubah muzik bagi dua buah lagu dalam filem Sughamaai Subbulakshmi.

[Maklumat akan dikemas kini di sini dari semasa ke semasa]


Wednesday, 14 February 2018

Kolattam Memupuk Perpaduan dan Penghayatan Budaya

Sekumpulan kanak-kanak dan remaja sedang giat menjalani latihan tarian kolattam, iaitu satu bentuk tarian tradisional kaum India yang masih popular. Mereka berlatih sebagai persiapan bagi persembahan menjelang sambutan ponggal, iaitu pesta menuai, yang disambut pada bulan Januari.

Istilah kolattam merupakan gabungan dua perkataan Tamil, iaitu “kol” (kayu pendek) dan “attam” (tarian). Maka, persembahan ini juga boleh digelar “tarian kayu” dalam konteks Malaysia. Kanak-kanak dan remaja yang mengikuti kelas kolattam di Aulong Lama, Taiping, Perak sejak Jun 2017 turut didedahkan mengenai sejarah dan keunikan seni persembahan tradisional ini.

Di negara asalnya, iaitu India, kolattam juga dikenali dengan nama-nama lain. Misalnya, dandiya di Gujarat, garbha di Rajasthan dan kaliyal adithal di Kerala. Manakala di Tamil Nadu, Andra Pradesh dan Telangana, ia dikenali dengan nama kolattam. Tarian kayu ini juga popular di Malaysia, Singapura, Sri Lanka dan mana-mana tempat tumpuan diaspora India. Komuniti India di Malaysia yang pernah membesar di kawasan ladang dan estet pasti amat biasa dengan tarian ini.


Malah, akhbar The Star (9 Februari 2012) melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Melaka menjadi negeri pertama di luar negara India yang memberikan pengiktirafan tertinggi kepada kolattam dengan memasukkannya dalam kalendar pelancongan. Tidak setakat itu, remaja dan belia bukan kaum India juga diundang menganggotai pasukan tarian kolattam di negeri berkenaan.

Secara tradisi, kolattam dipersembahkan pada mana-mana majlis atau keramaian sebagai tanda meraikan kegembiraan. Pada suatu waktu dahulu di Malaysia, majlis perkahwinan, kelahiran, ponggal, Deepavali dan sebagainya tidak lengkap tanpa persembahan kolattam. Walau bagaimanapun, keadaan itu sudah berubah sekarang. Persembahan kolattam hanya dapat disaksikan semasa Thaipusam, upacara di kuil dan majlis persembahan kebudayaan.

Tarian tradisi rakyat ini dikatakan bermula pada abad ketujuh di negara India, khususnya di wilayah Mahabalipuram, Taripatri, Ramappa, Hampi dan Macherla. Golongan wanita yang bekerja di sawah menari untuk menghiburkan hati pada waktu lapang. Kemudian, apabila padi sudah dituai dan ponggal disambut meriah, golongan wanita menari lagi dengan gembira.


Pada 14 Ogos 2017, sekumpulan 1,000 pelajar di Mahabubnagar, Telangana mengambil bahagian dalam sesi tarian kolattam selama tujuh minit, lalu tercatat dalam Wonder Book of Records (India). Mereka dilaporkan berbuat demikian untuk memastikan generasi muda kenal akan keunikan seni dan budaya tradisi.

Tarian kolattam biasanya ditarikan dalam kumpulan seramai 8 hingga 40 peserta. Secara tradisi, penari terdiri daripada golongan wanita sahaja, manakala golongan lelaki bermain alat muzik seperti gendang dan simbal. Bagaimanapun, lama-kelamaan, lelaki dan wanita menari bersama-sama dalam persembahan kolattam. Carl Vadivella Belle dalam buku Thaipusam in Malaysia: A Hindu Festival in the Tamil Diaspora (2017) merakamkan pemerhatiannya bahawa walaupun kolattam di India Selatan secara tradisi melibatkan penari wanita, tarian itu di Malaysia menggabungkan penari lelaki dan wanita, kanak-kanak, remaja, belia dan dewasa.


Pergerakan penari biasanya bermula dengan gerak-geri yang lemah-lembut. Kayu yang dipegang di kedua-dua tangan dipukul atau dipalu untuk menghasilkan bunyi. Pukulan atau hentaman inilah yang memberikan tempo kepada tarian kolattam. Selain daripada memukul kayu sendiri, penari juga memukul kayu yang dipegang oleh para penari lain secara berirama. Ada kala, kayu dihentam ke lantai atau tanah.

Para penari biasanya membentuk dua bulatan besar, di mana bulatan kecil terletak di dalam bulatan besar. Sebaik sahaja muzik gendang atau nyanyian bermula, penari menghayun tangan yang memegang kayu, lalu memukul sama ada kayu di tangan sendiri atau kayu di tangan penari-penari lain. Bunyi daripada gendang dan pukulan kayu, serta gerakan kaki dan tubuh secara berirama menghasilkan suatu persembahan kolattam yang mempersonakan.


Tempo tarian sentiasa berubah-ubah. Tarian dan pergerakan yang perlahan boleh memasuki fasa pergerakan lincah, rancak dan bertenaga dalam sekelip mata. Penari mungkin menari secara bersendirian pada suatu masa, kemudian menari secara berpasangan, dan seterusnya kelihatan menari secara berkumpulan dalam suatu formasi yang menarik.

Sebagaimana diakui oleh kanak-kanak, remaja dan belia yang menyertai kelas kolattam di bawah Projek Komuniti Kavyan di Aulong Lama, tarian ini amat menghiburkan dan mempunyai banyak kebaikan. Peserta wajib menyertai sesi latihan dan berdisiplin supaya mampu mengatur koordinasi tarian secara berkumpulan. Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua. Kalau seorang penari melakukan kesilapan, keseluruhan persembahan akan menjadi cacat.

Penari wajib peka pada setiap masa kerana gerakan tangan, kaki dan kayu adalah secara berterusan dan mengikut corak tertentu yang perlu dihafaz secara mental. Perlu juga ada koordinasi antara mata, telinga, tangan dan kaki penari bagi memastikan persembahan boleh dilakukan secara indah, seragam dan harmoni. Sama ada menari secara berpasangan atau berkumpulan, aspek disiplin, siap siaga, peka dan sebagainya amat penting dalam menjayakan persembahan kolattam berbentuk tarian sosial ini.

Kayu merupakan peralatan penting dalam tarian kolattam. Apa-apa jenis kayu yang lurus dan tahan hentakan serta tidak mudah patah boleh digunakan. Kayu bambu atau rotan juga amat sesuai kerana menghasilkan bunyi yang kuat dan merdu. Panjang kayu biasanya 10-15 inci (25-40 sm) dan berdiameter 2 sentimeter. Bagaimanapun, saiz dan ketebalan boleh diubah suai mengikut keselesaan individu. Kayu kolattam biasanya dicat atau dihias dengan reben pelbagai warna.


Ada beberapa kisah dan mitos berkaitan asal-usul kolattam. Di Gujarat, dandiya juga digelar “tarian pedang” kerana kayu itu dianggap pedang yang digunakan oleh Dewi Durga untuk melawan dan seterusnya membunuh musuh jahat bernama Mahishasura. Maka, gerak tari dandiya sering kali meniru aksi perang dalam mitos itu. Dalam filem Tamil, Telugu dan Hindi pula, tarian dandiya lazimnya melibatkan penari lelaki dan wanita yang bersosial untuk saling berkenal-kenalan sambil menari.

Mitos di Tamil Nadu pula menyebut tentang Basavasura yang ganas dan mengancam kehidupan manusia. Maka, sekumpulan gadis mempersembahkan tarian kolattam di hadapan raksasa berkepala lembu itu sehingga ia terhibur, lalu berjanji untuk tidak lagi mengganggu kehidupan manusia. Kolattam terus dipersembahkan bagi mengenang kejayaan dan kemeriahan selepas menundukkan kuasa jahat.

Satu lagi mitos dikaitkan dengan Dewa Krishna yang dikatakan berhibur sambil menari bersama-sama golongan wanita di Brindavanam. Gerak tari menggunakan kayu itulah yang dikatakan menjadi asas kepada tarian kolattam. Apa-apa pun, pada masa sekarang, para penari tidak lagi mengaitkan kolattam dengan mitos dan upacara keagamaan Hindu. Atas sebab itulah juga kolattam kini turut mendapat perhatian dan sambutan masyarakat pelbagai kaum dan agama; termasuk di negara kita. Malah, kebanyakan gereja di India dan Malaysia sering menyelitkan kolattam semasa sambutan ponggal di rumah ibadat berkenaan.

Di negeri Kerala, India, misalnya, masyarakat Malayali Muslim yang dikenali sebagai golongan Mappila mengamalkan tarian kolkali yang merupakan satu lagi variasi kepada kolattam. Pertubuhan Liga Muslim Pulau Pinang pula menganjurkan Karnival Nasi Kandar pada Julai 2012 bersempena sambutan perisytiharan Tapak Warisan George Town. Karnival dua hari itu turut diserikan dengan tarian kolattam. Amat jelas bahawa komuniti India-Muslim turut menerima kolattam sebagai tarian tradisi mereka.


Penari kolattam biasanya memakai pakaian tradisional yang penuh warna-warni, serta ditambah dengan barangan kemas dan solekan yang menjadikan penari wanita kelihatan anggun dan jelita. Wanita biasanya memakai sari atau gaun yang mengembang, manakala lelaki memakai jibba dan vesti. Hal ini adalah wajar kerana kolattam melambangkan kemeriahan, kegembiraan dan keceriaan. Muzik, nyanyian, pakaian, pergerakan dan tarian yang dipersembahkan dalam bentuk kumpulan pasti menggambarkan suasana ini. Tepukan dan sorakan yang berirama daripada khalayak penonton membuatkan penari semakin bersemangat untuk mempersembahkan gerak tari yang lebih kompleks dan rumit.

Di sebalik persembahan ini, terdapat aspek disiplin, semangat, koordinasi, kerjasama berkumpulan dan komitmen yang perlu dimiliki oleh setiap penari. Rata-rata ahli kumpulan kolattam di Aulong Lama, Taiping mengaku bahawa mereka terasa amat seronok apabila diundang membuat persembahan sempena ponggal, perayaan di kuil atau acara kebudayaan.

Kolattam dilihat sebagai salah satu cara mudah untuk bersosial, bersenam, mengisi masa lapang dan berhibur sambil meneruskan tradisi kebudayaan nenek-moyang. Penglibatan peserta pelbagai kaum dan agama pula membantu mempermudah usaha murni ke arah memupuk persefahaman dan perpaduan.

(Makalah ini ditulis pada 5 Oktober 2017 dan tersiar di majalah Dewan Budaya pada Januari 2018. © Uthaya Sankar SB 2018. Anda jua mungkin berminat membaca – Sasterawan Kavyan dan Sastera KebangsaanPenerimaan Kaum India Terhadap Bahasa KebangsaanBuku-buku Uthaya Sankar SB)


Tuesday, 13 February 2018

Aduan Salah Tadbir dalam SEEDs Malaysia


Pada 24 Januari 2018, saya memutuskan untuk membuat aduan rasmi kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (JPPM) mengenali kepincangan dan urus tadbir yang bertentangan dengan Akta Pertubuhan dalam sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di mana saya juga menjadi ahli.

Berikut kandungan surat aduan berkenaan:

Aduan Salah Tadbir dalam Pertubuhan Memperkasakan Diri & Pembangunan Pendidikan Masyarakat Malaysia (PPM-006-07-08092016)

Pada September 2017, saya dipelawa menjadi ahli Pertubuhan Memperkasakan Diri & Pembangunan Pendidikan Masyarakat Malaysia (PPM-006-07-08092016) yang juga beroperasi dengan nama Self Empowerment & Educational Development Society (SEEDs) Malaysia.


Saya diberitahu bahawa NGO ini bertaraf nasional dan mempunyai cawangan di beberapa negeri; misalnya Selangor, Johor, Pulau Pinang, Kedah, Pahang dan Perak.

Kemudian, saya dimaklumkan bahawa Mesyuarat AJK SEEDs Perak menerima saya sebagai timbalan pengerusi. Saya menerima jawatan itu tanpa sebarang prejudis.


Hanya pada 14 Januari 2018, saya mendapat tahu bahawa SEEDs Perak belum didaftarkan dengan JPPM.

Hasil rujukan di JPPM Selangor (Shah Alam) pada 18 Januari 2018 mendedahkan beberapa perkara.


Pertama, NGO ini bertaraf induk tanpa cawangan. Maknanya, SEEDs cawangan Johor, Pahang, Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan sebagainya adalah tidak sah. Para AJK yang diberikan jawatan (pengerusi dll) dalam cawangan negeri beranggapan mereka adalah cawangan berdaftar.


Kedua, NGO ini bertaraf induk tanpa cawangan, tetapi jawatan naib pengerusi 1, naib pengerusi 2, exco dan sebagainya diwujudkan secara tidak sah; serta digunakan dalam promosi aktiviti, khasnya di media sosial.

Ketiga, lima AJK dalam NGO ini – pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha, bendahari dan seorang AJK Kecil – sudah menerima notis mengikut Seksyen 49 (Liabiliti Pemegang Jawatan Suatu Pertubuhan Yang Pendaftarannya Telah Dibatalkan).


Semakan JPPM menunjukkan bahawa notis ini dikeluarkan berikutan masalah dengan pertubuhan Malaysian Community Development Organisatian (MCEO) yang didaftarkan oleh Jeevithan dan 4 lagi individu terbabit di JPPM Kedah.


Apabila saya menelefon pengerusi (Jeevithan) pada 18 Januari 2018, beliau mengaku bahawa semua AJK terbabit sudah menerima notis Seksyen 49, tetapi mereka tidak berbuat apa-apa – walaupun mereka maklum bahawa mereka sudah hilang kelayakan (bagi tempoh 5 tahun) mengikut Akta Pertubuhan.


Keempat, perihal penerimaan notis hilang kelayakan (Seksyen 49) itu dirahsiakan daripada pengetahuan sesiapa dengan sengaja bagi membolehkan kesemua mereka (pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha, bendahari dan AJK) terus beroperasi seolah-olah tidak ada apa-apa kesalahan berlaku.

Kelima, Jeevithan memberitahu saya pada 18 Januari 2018 bahawa Pengarah JPPM Pulau Pinang adalah kawan baiknya; dan beliau (Oh Siow Lee) sedia maklum mengenai kesemua isu di atas.


Keenam, Jeevithan berkata, Pengarah JPPM Pulau Pinang (Oh Siow Lee) sendiri yang menasihatkan supaya NGO itu didaftar sebagai induk tanpa cawangan, tetapi boleh beroperasi seperti sebuah NGO bercawangan di negeri-negeri. Memetik kata-kata Jeevithan: “Saya ada kawan dalam JPPM. Pengarah JPPM Pulau Pinang (kawan saya) yang mengajar saya supaya buat perlembagaan NGO induk tanpa cawangan. The director is my friend.”


Ketujuh, walaupun selepas saya memberitahu segala komplikasi ini kepada Jeevithan pada 18 Januari 2018, paparan di media sosial (Facebook) membuktikan bahawa NGO ini terus beroperasi bagaikan tidak ada apa-apa masalah.

Rujuk beberapa lampiran yang disertakan.

Ternyata NGO ini serta pemegang jawatan utama dalam NGO ini beroperasi bertentangan dengan Akta Pertubuhan dan perlembagaan pertubuhan itu sendiri.


Dengan itu, saya selaku ahli NGO ini (serta pemegang jawatan dalam beberapa NGO lain) mengemukakan aduan rasmi ini dan meminta JPPM mengambil tindakan sewajarnya mengikut Akta Pertubuhan.


Tindakan ini wajar bagi memastikan NGO ini tidak terus melanggar akta dan perlembagaan sendiri. Tambahan pula, nama Pengarah JPPM Pulau Pinang dipergunakan untuk melakukan segala kesalahan ini.

Nota: JPPM Pulau Pinang menerusi surat bertarikh 7 Februari 2018 mengesahkan sudah menerima surat aduan saya pada 29 Januari 2018, dan “pihak Jabatan akan menjalankan pemeriksaan dan siasatan keatas aduan berkaitan”. Saya tidak pasti apa yang akan berlaku selepas ini. Apa yang pasti, SEEDs masih “beroperasi” seperti biasa, bagaikan tidak ada apa-apa yang berlaku. Saya serahkan kepada pihak JPPM untuk melakukan apa yang patut dan wajar – terutama selepas saya mengemukakan bahan-bahan bukti, serta nama Pengarah JPPM Pulau Pinang digunakan oleh SEEDs untuk terus beroperasi secara bertentangan dengan Akta Peetubuhan.


Monday, 5 February 2018

Komen Anda Untuk Buku Saya

Saya sedang mengumpulkan komen ringkas – maksimum 20 perkataan – daripada rakan-rakan yang pernah membaca karya-karya saya.

Komen-komen ini akan dimuatkan dalam buku saya pada masa depan. Ia juga mungkin dipaparkan di media sosial bersama foto anda.

Komen yang dikemukakan bukan ulasan anda berkenaan salah satu cerpen atau novel saya. Sebaliknya, komen secara umum terhadap karya-karya saya yang pernah anda baca. Misalnya, kesan daripada pembacaan karya-karya itu.

Sebaik-baiknya, komen anda adalah eksklusif; tidak sekadar mengulang komen-komen yang sudah pernah ditulis oleh orang lain. Komen ada bukan berupa puji-pujian yang melampau; sebaliknya komen ikhlas berdasarkan pengalaman anda membaca karya-karya saya.

Berikut contoh daripada buku Ikan Patin dan Beruang Besar (2017):

“Penulisan Uthaya bukan sahaja indah, malah membantu memperindah penguasaan bahasa para pembaca.” – Thinager Krishna (Ipoh, Perak)

“Walaupun mudah difahami, ruang fikir kita sentiasa terdetik untuk menghalusi karya Uthaya Sankar SB.” – M. Mahendran (Bentong, Pahang)

“Saya menggemari usaha Uthaya memartabatkan penggunaan Bahasa Malaysia sambil mengangkat identiti kaum India dalam karya.” – Adzim Poh Yuen Wen (Subang Jaya, Selangor)

Format komen adalah seperti berikut:

“Komen anda sepanjang maksimum 20 patah perkataan. Bukan ulasan sebuah karya. Rujuk panduan di atas.” – Nama Anda (Bandar, Negeri)

Komen mestilah ditulis menggunakan Bahasa Malaysia yang betul dari segi ejaan, tatabahasa dan tanda baca. Komen anda mungkin disunting, tanpa menghilangkan maksud asal.

Komen boleh dikirim menerusi e-mel uthayasb@yahoo.com.my atau menerusi mesej peribadi di www.facebook.com/uthaya sebelum 31 Mac 2018.

Komen yang sesuai akan dimuatkan dalam buku saya yang akan datang – tarikh penerbitan belum diputuskan. [Cadangan Buku Akan Datang]


Saturday, 3 February 2018

Addison, Aku Tetap Juara!

Sebuah karya kreatif – termasuk cerpen dan novel – tidak hanya bergantung kepada kemampuan penulis untuk bercerita. Selain daripada mesej atau pengajaran yang disampaikan, sebuah novel – termasuk bagi bacaan kanak-kanak – amat wajar menampilkan ilmu bantu dan maklumat tambahan yang berupaya membantu memperkaya pengetahuan pembaca.

Perkara ini berjaya dilakukan oleh Chua Pei Yong dengan sempurna menerusi novel Addison, Aku Tetap Juara! (2018). Sebagai seorang penulis etnik Hokkien berketurunan Tionghua yang gemar membaca dan menimba ilmu, anak jati Klang, Selangor ini berjaya menerapkan ilmu baharu yang jarang ditemui dalam karya kreatif tempatan.

Malah, saya berpendirian bahawa novel sulung Pei Yong bukan sebuah novel kanak-kanak. Sebaliknya, sebuah novel bagi bacaan khalayak remaja awal (13–15 tahun) pelbagai kaum.

Novel setebal 128 halaman ini diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan dijual pada harga RM8.00 senaskhah.


Watak-watak yang ditampilkan memberi nafas baharu dan segar kepada khalayak yang dahagakan karya-karya yang terlepas daripada acuan konvensional. Watak-watak seperti Mei San dan Rajeswari [bukan Raja Rajeswari Seetha Raman] bukan sekadar “watak sampingan” seperti yang sering berlaku dalam karya-karya lazim di Malaysia. Sebaliknya, merekalah penggerak utama yang menghidupkan fiksyen ini.

Pei Yong juga menampilkan sedikit sebanyak unsur budaya Cina untuk membantu pembaca pelbagai kaum – kanak-kanak, remaja, dewasa – memahami keunikan budaya etnik Hokkien. Penampilan itu pula disajikan secara bersahaja, bukan secara paksa.

Ringkasnya, kemunculan novel ini amat dialu-alukan, khususnya sewaktu sastera kebangsaan memang ketandusan bahan bacaan bermutu bagi khalayak kanak-kanak dan remaja.

Saya berharap novel ini mendapat perhatian yang sewajarnya dalam penilaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia bagi kategori novel kanak-kanak/remaja.



Wednesday, 31 January 2018

Siri Karya Klasik India


Dalam projek penerbitan buku pada tahun ini, saya bekerjasama dengan dua Sasterawan Kavyan, iaitu M. Mahendran untuk menerbitkan kumpulan cerpen sulungnya, dan R. Ramakrishnan untuk menerbitkan kumpulan puisi sulungnya.

Bagi buku sendiri pula, saya bercadang menggabungkan kisah-kisah “Ramayana” (kisah awal jurai keturunan Rama), kisah-kisah “Mahabharata” (kisah awal jurai keturunan Pandu), ulasan sekitar 110 “Thirukkural”, dan penceritaan semula kisah “Megha Duta” di bawah tajuk Siri Karya Klasik India.

Megha Duta

Buku dijangka agak tebal. Tentulah kos penerbitan dan harga jualan juga lebih tinggi berbanding buku-buku saya sebelum ini – lihat di sini.

Saya bercadang untuk menjual buku baharu ini pada harga RM30 + PosLaju RM10 bagi tempahan awal.


Wang terkumpul daripada tempahan awal berbayar akan digunakan untuk menampung sebahagian kos mencetak buku berkenaan.

Apakah akan ada sokongan daripada ANDA jika saya menerbitkan buku ini dalam edisi terhad – 500 naskhah sahaja? Setiap naskhah akan diberi nombor siri dan ditandatangani.

Maklumat lanjut akan menyusul; bergantung kepada sokongan yang diterima. [Komen Anda Diperlukan]


Tuesday, 30 January 2018

Kereta Tersadai: Tunggu Tindakan MBSA


Pada 11 Oktober 2017, saya membantu penduduk setempat mengemukakan aduan mengenai hampir 10 kereta yang tersadai di tepi Jalan Hikmat 25/82, Taman Sri Muda, Shah Alam.

Kes dicatatkan dalam sistem aduan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) sebagai “selesai” pada 26 November 2017 dan ditutup  pada 7 Disember 2017 tanpa sebarang tindakan.

Kereta-kerata berkenaan masih tersadai d tempat sama sewaktu saya melaporkan semula di Facebook pada 10 Januari 2018 – lihat di sini. Malah, sudah menjadi semacam “kubur” kereta atau bengkel membaiki kereta secara haram! MBSA tentu maklum bahawa ini kawasan perumahan, bukan lokasi bengkel membaiki kereta.


“Jangan terkejut jika kereta yang rosak dan ditakungi air menjadi tempat pembiakan nyamuk Aedes; lalu kes denggi demakin menular,” saya menulis kerana Taman Sri Muda memang salah satu kawasan penyakit denggi sejak beberapa tahun lalu.

Dalam catatan itu, saya turut meminta Ahli Majlis Taman Sri Muda, Puan Ruthira Surasan membantu penduduk dalam memanjangkan isu berkenaan kepada pihak MBSA.

Ternyata Puan Ruthira telah menarik perhatian pihak MBSA terhadap isu itu. Beliau mencatatkan jawapan yang diterima daripada pegawai penguatkuasa MBSA – “Kenderaan buruk itu kami sudah notiskan. Cuma tunggu tindakan penundaan sahaja. Maksud ‘selesai’ itu, bukan selesai di tapak, Cuma selesai dalam sistem sahaja, untuk memberi maklum balas pada sistem.”


Saya terasa amat hairan kerana dalam sistem aduan MBSA, bukan hanya ditulis “selesai” tetapi “ditutup”, dengan erti kata kes sudah ditutup. Kalau kes sudah ditutup, macam mana mereka (MBSA) mahu ambil tindakan lanjut?

“Nampak sangat ada yang tidak kena pada penguatkuasaan MBSA dalam hal ini,” saya berterus-terang dalam komen saya di Facebook.

Pada 11 Januari 2018, saya paparkan foto-foto yang diambil penduduk pada pukul 9:00 pagi. Kereta-kereta terbabit ternyata bukan diletak (parking), tetapi sudah tersadai di tepi Jalan Hikmat 25/82, Taman Sri Muda, Shah Alam sejak beberapa bulan terdahulu – lihat di sini.


Perhatikan keadaan fizikal kereta, khasnya tayar tanpa angin. Penguatkuasa MBSA mungkin terlepas pandang? Notis MBSA yang dimaksudkan juga tidak kelihatan. Mungkinkah sudah tertanggal akibat hujan? Tetapi saya sendiri yang saban hari menggunakan jalan ini tidak penah nampak notis ditampal sejak Oktober 2017.

Sejurus selepas paparan foto-foto berkenaan, sekitar pukul 9:45 pagi (11 Januari 2018), pihak MBSA tiba di lokasi – lihat di sini. Beberapa rakan memuji MBSA apabila saya menyatakan perkembangan itu menerusi Facebook.


Akan tetapi, “drama MBSA” tidak lama. Isu tidak diselesaikan kerana nampaknya MBSA akur kepada permintaan pemilik supaya diberi tempoh sehingga hujung bulan Januari 2018.

Seperti kata mesej daripada pegawai penguatkuasa MBSA yang dikongsi oleh Puan Ruthira – “Untuk makluman puan, owner kenderaan minta tangguh sehingga hujung bulan.”


Memang menghairankan kerana aduan dibuat pada Oktober 2017 dan MBSA mengaku telah mengeluarkan notis pada awal Disember 2017. Maka, pelik pula mengapa pemilik terus diberikan peluang.

Ternyata ada sesuatu yang tidak kena! Integriti boleh dipersoalkan!

Dalam isu kenderaan yang tersadai dan sudah menjadi bengkel membaiki secara haram, MBSA terus memberikan peluang demi peluang, dan penangguhan demi penangguhan. Tetapi, seperti dinyatakan oleh seorang penduduk yang memelihara anjing terbuang – “Kalau dalam isu anjing, tiada penangguhan pun.”


Nampaknya MBSA gagal lagi melaksanakan tugas dan tanggungjawab secara adil dan penuh integriti. Tinjauan yang saya lakukan sendiri di lokasi menunjukkan kesemua kenderaan masih tersadai di tempat sama, dan para penguatkuasa MBSA sudah tiada.

Kalau kenderaan masih tersadai sehingga hujung bulan, dan MBSA masih membisu seribu bahasa, apakah tindakan yang wajar? Perlukah isu ini dibawa kepada perhatian media seperti TV3 dan Utusan Malaysia?


Tinjauan pada 23 Januari 2018 dan 30 Januari 2018 menunjukkan bahawa kereta-kereta berkenaan masih tersadai tanpa sebarang tanda pemilik bercadang melakukan apa-apa – lihat di sini.

Apakah MBSA akan terus memanjakan pemilik kereta-kereta itu sehingga hujung tahun 2018? Atau sehingga Kerajaan Negeri bertukar tangan?

Sama-sama kita nantikan sehingga “hujung bulan” seperti dijanjikan MBSA.


[Rujuk - Doa Sudah Makbul]

Kemas kini: Encik Zaidi dari MBSA menelefon saya pada 2 Februari 2018 dan memaklumkan bahawa pemilik kereta-kereta sudah bertemu dengan Puan Ruthira, lalu mencapai persetujuan supaya diberi tempoh sehingga 15 Februari 2018. Bagaimanapun, Puan Ruthira menafikan sebarang pertemuan dengan pemilik kereta terbabit.

Terkini: Akhirnya, kereta-kereta berkenaan ditunda MBSA pada 20 Februari 2018, selepas cadangan mengundang Ahli Parlimen dan ADUN berdoa. [FOTO DI SINI]

Sila hubungi saya menerusi e-mel uthayasb@yahoo.com.my atau www.facebook.com/uthaya jika anda ada sebarang maklumat untuk dikongsikan berkenaan isu ini, atau isu-isu lain seperti ini. Jangan lupa untuk menyertakan maklumat diri bersama-sama mesej yang dikirim.


Tuesday, 23 January 2018

Hadiah Buku Cerita Untuk 100 Kanak-kanak


Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud bermurah hati menaja 100 naskhah kumpulan cerpen Ikan Patin dan Beruang Besar (2017) untuk dihadiahkan kepada 100 kanak-kanak pelbagai kaum yang gemar membaca buku cerita bermutu.

“Buku ini memang sesuai untuk bacaan semua kanak-kanak. Sayang sekali jika mereka tidak berpeluang memiliki buku ini. Jadi, saya akan bayar untuk seratus naskhah. Terpulanglah bagaimana saudara mahu mengagihkannya kepada kanak-kanak yang suka membaca,” kata Dr Siti Mariah (foto) selepas membeli dan membaca buku Ikan Patin dan Beruang Besar, baru-baru ini.


Syarat untuk memiliki buku ini amat mudah:

1 – Untuk kanak-kanak berumur 7 – 13 tahun sahaja.

2 – Tinggal di kawasan Parlimen Kota Raja.

3 – Sedia untuk datang sendiri bagi mengambil hadiah buku.

4 – Perlu mendaftar nama lebih awal – Lihat di bawah.

5 – Tarikh tutup muktamad: 5 Februari 2018.

Hubungi e-mel infokavyan@yahoo.com.my untuk memberikan maklumat nama penuh, nombor telefon ibu/bapa/penjaga, alamat rumah dan nama sekolah kanak-kanak terbabit. Boleh juga dikirim menerusi WhatsApp 011-11411952.

Pengesahan nama penerima hadiah buku akan dilakukan selewat-lewatnya pada 15 Februari 2018.


Hadiah buku cerpen ini hanya bagi 100 kanak-kanak yang paling awal mengemukakan maklumat diri.

Majlis penyampaian hadiah buku cerpen kemungkinan besar diadakan di Taman Sri Muda (Shah Alam) atau Taman Sentosa Perdana (Klang).

Sila hubungi Uthaya Sankar SB menerusi telefon 018-2214269 jika ada sebarang pertanyaan.