16 Nov 2020

Deepavali Bukan Sekadar Muruku


Menjelang sambutan Deepavali esok [14 November2020], kita boleh cuba bertanya kepada rakan-rakan kaum India beragama Hindu tentang sejarah dan makna simbolik perayaan itu. Akan tetapi, jangan terkejut sekiranya kita mendapat versi yang pelbagai daripada individu yang berbeza.

Majalah Dewan Siswa (November 1982) pernah menyiarkan rencana bertajuk “Deepavali: Hari Meraikan Roh”. Dari satu sudut, majoriti kaum India yang menyambut Deepavali memang mengadakan upacara sembahyang khas bagi memperingati saudara mara yang sudah meninggal dunia.

Budaya India dan agama Hindu memang amat kompleks serta dipenuhi epik, hikayat, mitos, purana, veda, dan ajaran yang boleh pula diberi interpretasi berbeza mengikut budaya, zaman, dan pemikiran. Maka, jangan terkejut atau keliru sekiranya kita mendengar penjelasan yang berbeza daripada rakan-rakan dan media mengenai tujuan sambutan Deepavali.

Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Selat di bawah pentadbiran British menikmati cuti umum sempena Deepavali sejak tahun 1920-an. Sebelum itu, cuti umum diberi sempena Thaipusam sahaja di Pulau Pinang. Keadaan berubah susulan petisyen wakil kaum India di Malaya/Singapura kepada pihak British pada 1912 dan 1914.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1947, terdapat usaha mendesak kerajaan membatalkan cuti umum sempena Deepavali. Usaha ini dipelopori oleh Persekutuan Liga Dravidian yang memperjuangkan bahasa Tamil, budaya Tamil, dan menentang penggunaan istilah “India”. Mereka mahu hanya sambutan ponggal (pesta menuai) orang Tamil diiktiraf oleh kerajaan.

Pada hakikatnya, Deepavali bukan hanya disambut di India, Malaysia, dan Singapura. Cuti umum turut digazetkan di Fiji, Myanmar, Nepal, Sri Lanka, Surinam, Guyana, dan Trinidad & Tobago. Di Pakistan, cuti diumumkan mulai tahun 2016. Di Malaysia pula, hanya Sarawak tidak mengisytihar cuti umum kerana tidak ramai penganut agama Hindu. Sambutan Deepavali juga meriah di Bali (Indonesia), United Kingdom, Kanada, Afrika Selatan, dan Jepun.

Secara mudah, Deepavali adalah istilah Sanskrit yang bermaksud “barisan lampu”. Ia membawa makna simbolik cahaya mengatasi kegelapan, dan kebaikan mengatasi kejahatan. Maka, terdapat pelbagai mitos yang dikaitkan dengan asal-usul sambutan Deepavali.

Kita sudah biasa dengan epik Ramayana di mana Rama berjaya membunuh Ravana dan menyelamatkan Sita. Apabila pasangan Rama-Sita menaiki kapal terbang Pushpa Vimana dari Lanka (Sri Lanka), penduduk Ayodhya (India Utara) memasang lampu sebagai panduan jalan bagi mereka.

Pengikut gerakan Dravidian di Tamil Nadu (India) dan Malaysia dikatakan menentang sambutan Deepavali berdasarkan mitos ini kerana Rama keturunan Arya (India Utara) manakala Ravana keturunan Dravida (India Selatan).

Versi lain yang lebih terkenal dalam kalangan kaum India di Malaysia adalah suatu kisah yang juga terdapat dalam Ramayana dan Mahabharata. Pemerintah kejam bernama Narakasura menculik 16,000 puteri. Dewa Krishna dan isterinya, Satyabama, berjaya membunuh Narakasura (keturunan Dravida). Insiden itulah yang diraikan dengan gembira sebagai Deepavali.

Secara tradisi, orang Punjabi beragama Sikh juga menyambut Deepavali. Keadaan berubah susulan guru keenam, Guru Hargobind, dipenjarakan Raja Jahangir dari Kerajaan Mughal. Apabila Guru Hargobind dibebaskan, beliau turut membawa bersama-samanya 52 raja beragama Hindu. Tarikh pembebasan itu diraikan penganut Sikh sebagai Bandi Chhor Divas. Penganut Jainisme pula meraikan Deepavali sebagai memperingati guru mereka, Mahavira, mencapai nirvana (meninggal dunia).

Komuniti Malayali menyambut Onam yang menandakan peristiwa Raja Mahabali dipercayai mengunjungi para penduduk untuk merestui mereka. Kaum India beragama Kristian tidak menyambut Deepavali, sebaliknya menyambut Krismas. Mereka yang beragama Islam pula menyambut Aidilfitri. Maka, Deepavali merupakan sambutan utama orang Tamil dan Telugu beragama Hindu di Malaysia.

Di Malaysia juga ada ramai migran dari Nepal. Majoriti orang Nepali beragama Hindu, walaupun amalan adalah berbeza dengan penganut Hindu di Malaysia. Orang Nepali menyambut Tihar atau Swanti pada tarikh sambutan Deepavali. Komuniti Bengali (bukan Bangladesh) adalah kumpulan minoriti di Malaysia. Mereka turut menyambut Deepavali bagi meraikan Dewi Kali. Hal ini berbeza dengan sambutan oleh orang Tamil yang meraikan Dewi Lakshmi (kekayaan).

Namun begitu, pada masa sekarang, aspek meraikan Dewi Lakshmi sempena Deepavali semakin luntur. Sebaliknya, sambutan di Malaysia lebih menumpukan kepada usaha meraikan tetamu pelbagai kaum dan agama. Maka, jamuan dan juadah seperti muruku dan tose lebih diberi perhatian berbanding semangat dan tujuan sebenar Deepavali diraikan.

Dalam situasi pandemik Covid-19 sekarang, amalan kunjung-mengunjungi pasti dihadkan. Maka, bolehlah kita meluangkan masa menghayati makna sebenar sambutan pesta cahaya.

[Rencana ini adalah versi asal yang ditulis pada 1 November 2020 dan tersiar dalam ruangan “Bicara Budaya” di Utusan Malaysia pada 13 November 2020. © Uthaya Sankar SB]