Sering kali
dikatakan bahawa individu yang sedang hangat bercinta tidak akan nampak
sebarang kelemahan atau perkara negatif tentang pasangannya.
Bagaimanapun,
selepas lama bercinta — atau selepas lama berkahwin — pasangan berkenaan
dikatakan lebih kerap melihat perbezaan yang wujud, serta mengungkitkan
kelemahan pasangan masing-masing.
Sebagai sebuah
negara yang terdiri daripada penduduk pelbagai kaum, agama, etnik, budaya,
bahasa, adat, dan sebagainya, kita sebenarnya berada pada fasa “pasangan yang
sudah lama berkahwin”.
Anehnya, kita
“terlupa” untuk berada pada fasa bercinta, sedangkan itulah yang sepatutnya
berlaku. Sekiranya kita berlaku ikhlas dalam melakukan perenungan diri, kita
akan mengakui realiti yang memeritkan ini.
Perhubungan,
komunikasi, interaksi, dan pergaulan kita dengan orang lain di luar “kelompok”
dimulakan dengan prasangka dan salah tanggap. Kita mengandaikan bahawa kaum dan
etnik lain adalah golongan yang berbeza serta tidak mungkin secocok dengan
budaya kita.
Kita umpama
pasangan kekasih yang sudah lama bercinta, atau pasangan suami isteri yang
sudah lama berkahwin. Kita tidak memberi ruang dan peluang untuk melihat dan
menikmati persamaan yang wujud antara kita.
Maka, apa kata kita
sama-sama menggunakan masa sekitar sepuluh minit untuk merenung, melihat,
meneliti, menghayati, dan mengakui hakikat persamaan yang wujud dalam kalangan masyarakat majmuk
di Malaysia.
Kita mulakan dengan
makanan
kerana itulah unsur paling asas dan paling mudah. Bilakah kali terakhir kita
menikmati sebungkus nasi lemak, tose, tomyam, atau dim sum?
Sekiranya direnung,
kita sebenarnya kurang berfikir tentang kaitan budaya dengan makanan berkenaan.
Kita mungkin sedar bahawa tose adalah makanan tradisional kaum India, tetapi
kita menikmatinya tanpa masalah.
Nasi lemak pula
diterima oleh semua orang. Malah, apabila berada di luar negara, rakyat
Malaysia tanpa mengira kaum sering melaporkan kerinduan untuk makan nasi lemak.
Hal-hal seperti ini
menunjukkan bahawa masih ada elemen “fasa bercinta” yang sudah sebati dalam
diri kita. Malangnya, kita lebih lantang bersuara memboikot dan meragui makanan
yang dijual oleh kaum dan etnik tertentu. Kita menjadi kekasih yang mencurigai
pasangannya.
Bahasa kebangsaan
yang kita gunakan saban hari sudah sebati dengan percampuran bahasa
daripada pelbagai budaya yang berbeza. Hakikat kehadiran pelbagai istilah
Sanskrit dalam bahasa Melayu
sejak zaman dahulu memang diakui.
Istilah Cina
seperti “cawan” dan “tauge” sudah menjadi sebahagian daripada kosa kata yang
digunakan sehari-hari. Istilah “merarau” daripada bahasa sukuan di Sarawak,
misalnya, sudah mula digunakan bagi “makan tengah hari”.
Maka, bahasa yang
kita gunakan dalam pertuturan harian — dalam kalangan ahli keluarga atau dengan
orang luar — sudahpun menampilkan unsur kepelbagaian yang sudah bersebati
menjadi apa yang kita kenali sebagai bahasa kebangsaan.
Selain daripada
aspek bahasa dan makanan, kita boleh juga melihat kepada aspek budaya seperti pakaian.
Setiap kaum dan etnik berbangga dengan pakaian tradisional yang diwarisi zaman-berzaman.
Pada masa sama,
orang ramai berasa selesa dan gembira memakai baju Melayu, sari, kebaya, ceongsam,
khurta, samfu, dan sebagainya. Kita berupaya untuk membuang sikap prejudis dan
mampu menikmati keindahan pakaian berkenaan; asalkan sesuai dengan cita rasa dan
jiwa.
Begitulah juga
dalam soal tarian, muzik, dan seni mempertahankan diri. Pelbagai tarian
tradisional Melayu, serta etnik-etnik di Sabah dan Sarawak, turut dihayati dan
dipersembahkan oleh golongan pelbagai kaum. Begitulah juga sebaliknya bagi
tarian klasik India dan Cina.
Muzik gamelan, gendang, sitar, serunai dan
pelbagai melodi indah mampu menggoda jiwa tanpa mengira kaum dan latar budaya. Seni
silat, silambam, kung fu, dan seumpamanya yang ada akar budaya kaum dan etnik,
kini sudah diterima oleh masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.
Semangat
kebersamaan juga amat nyata dalam bidang sukan, khususnya sukan berpasukan. Kita tampil
menyokong pasukan Harimau Malaya tanpa mengira latar kaum dan agama. Begitu
juga apabila wira badminton beraksi di arena antarabangsa; kita menyokong
dengan semangat “Bangsa Malaysia”.
Nah! Apabila
hal-hal ini dihuraikan secara mudah, barulah kita dapat melihat dengan nyata
bahawa keharmonian hidup masyarakat pelbagai kaum sebenarnya sudah menjadi
sebahagian daripada amalan seharian.
Malangnya,
sebagaimana pasangan yang sudah lama bercinta atau sudah lama berumah tangga,
kita sering terlupa dan tidak mengambil kira persamaan yang wujud antara kita.
Sebaliknya, mata dan fikiran lebih tertumpu kepada perbezaan dan hal-hal yang merenggangkan
hubungan.
Maka, bagi
merealisasikan impian murni memupuk keharmonian hidup di tanah air tercinta,
apa kata kita kembali menjadi pasangan yang sedang hangat bercinta, atau
pasangan yang baharu mendirikan rumah tangga.
Kita hayati
persamaan yang wujud serta hal-hal positif yang melahirkan bibit cinta dan
sayang dalam jiwa. Kita ketepikan rasa cemburu dan sengketa yang cuba
menghalang cinta, sayang, dan rindu kita terhadap perpaduan kaum, etnik, dan
agama.
[Rencana ini adalah versi asal yang ditulis pada 29 Julai
2020 dan tersiar dalam ruangan “Bicara Budaya” di Utusan Malaysia pada 1 Ogos 2020. © Uthaya Sankar SB. Baca juga
— “Kita Makin Renggang” — “Uniknya Sastera Kita”]