Ada beberapa
istilah dan konsep yang wajar kita fahami supaya kita dapat bermuhasabah demi
menyumbang kepada perpaduan dan persefahaman dalam kalangan masyarakat pelbagai
etnik dan budaya.
Istilah “fobia”
merujuk kepada ketakutan atau kebencian yang amat sangat terhadap seseorang
atau sesuatu. Ada orang fobia terhadap darah, binatang atau serangga, tempat
tertutup atau sempit, atau pada sesuatu situasi.
Dalam konteks
negara kita, selalu juga kedengaran istilah Islamofobia iaitu ketakutan dan
prejudis terhadap apa-apa perkara yang berkaitan dengan agama Islam dan penganut Islam.
Sekiranya
difikirkan, perkara sama boleh berlaku terhadap agama dan penganut Hinduisme, Kristian, Buddhisme, Sikhisme, dan sebagainya. Xenofobia
sering wujud akibat kurangnya interaksi antara komuniti, dan ditambah pula
dengan prejudis yang diturunkan dari generasi ke generasi.
Etnosentrisme adalah situasi di mana individu atau
masyarakat menganggap budayanya adalah lebih baik dan lebih hebat berbanding
budaya orang lain. Maka, timbul sikap mengangung-agungkan budaya sendiri sambil
memperkecilkan budaya orang lain.
Tanpa disedari,
timbul diskriminasi terhadap kelompok-kelompok lain kerana kita umpama mengukur
baju orang lain pada badan kita. Sekadar contoh, sekitar 80 peratus kaum India di Malaysia berketurunan
Tamil. Golongan itu melakukan kesilapan jika menganggap budaya Tamil lebih
hebat berbanding budaya orang keturunan Malayali (3.5 peratus) dan Telugu (2.5
peratus).
Xenosentrisme pula adalah amalan sebaliknya, di mana
individu atau masyarakat menganggap budayanya kurang baik dan kurang hebat
berbanding budaya orang lain. Maka, timbul sikap mengagung-agungkan budaya
orang lain sambil memperkecilkan budaya sendiri.
Misalnya, katakan individu
daripada etnik Iban, Melanau, Bajau, Murut, Jahai, Temuan, atau Jakun
menganggap budaya nenek-moyang sebagai ketinggalan zaman dan tidak hebat
berbanding budaya Melayu-Islam. Akibatnya, mereka mula berasa malu untuk
menonjolkan jati diri dan identiti budaya asal yang dirasakan tidak sehebat
budaya orang Melayu.
Makalah penuh dalam buku Kisah Sasterawan Kavyan (2022).
[Rencana ini adalah versi asal yang ditulis pada 9 Ogos
2020 dan tersiar dalam ruangan “Bicara Budaya” di Utusan Malaysia pada 15 Ogos 2020. © Uthaya Sankar SB. Baca juga
— “Kita Makin Renggang” — “Mari Kita Bercinta” — “Uniknya Sastera Kita”]