7 Feb 2015

Dari Buddha ke Maitreya


Hinduisme (Sanatana Dharma) adalah suatu ajaran yang sangat kompleks dan tidak terlepas daripada salah tafsir dan salah faham golongan Hindu dan Bukan Hindu.

Ajaran Buddhisme yang diasaskan oleh Siddhartha Gautama Buddha memang mempunyai pelbagai persamaan dengan ajaran Hindu. Kedua-duanya bermula di India sebelum tersebar ke seluruh pelosok dunia.


Kisah hidup Gautama mula-mula ditulis menggunakan bahasa Pali oleh sami-sami Buddha di Sri Lanka.

Sebelum itu, ajaran disampaikan secara lisan dalam bentuk sutra (Sanskrit) atau sutta (Pali) iaitu frasa-frasa pendek yang mudah dihafaz.

Fakta sudah berbaur dengan mitos, legenda dan kisah-kisah yang tidak dapat dibuktikan kesahihannya apabila muka direkodkan secara bertulis.

Ajaran Buddha mengenai dharma (kebenaran) juga tersebar ke seluruh Asia dalam beberapa bentuk (misalnya Theravada dan Mahayana) melalui beberapa laluan.

Sepanjang laluan itu yang dikenali sebagai The Silk Route, ia mengalami perubahan akibat pengaruh setempat. Atas sebab itulah kita mendengar pelbagai kisah dan versi mengenai Gautama dan ajaran Buddha.

Dalam ajaran Buddhisme, Gautama bukan seorang dewa atau nabi. Gautama sendiri tidak pernah mengatakan dirinya utusan Tuhan.


Patung-patung Buddha di wat bukan bertujuan untuk memujanya tetapi menzahirkan terima kasih kepada pengasas ajaran itu. Itulah juga yang dilakukan semasa Hari Wesak.

Wat adalah istilah yang merujuk kepada “tokong” atau “kuil” Buddha. Istilah lain yang digunakan adalah vihara iaitu tempat yang turut menyediakan kemudahan tempat tinggal bagi sami Buddha.


Ajaran Buddha turut tersebar ke Korea, Jepun, Vietnam, Asia Tenggara dan kebanyakan negara Asia. Maka, masing-masing menggunakan bahasa sendiri untuk menyampaikan ajaran Buddha. Untuk rekod, tidak ada bahasa rasmi bagi ajaran ini.

Sebagaimana Hinduisme amat kompleks, begitulah juga Buddhisme. Kedua-duanya tidak terlalu rigid, lalu membenarkan – malah mengharapkan – penganut melakukan interpretasi mengikut pemahaman dan tahap spiritual masing-masing.


Ajaran Buddha memang tidak asing di Malaysia. Apa yang menarik, terdapat pelbagai mazhab atau aliran yang menjadi ikutan penganut di sini.


Selain daripada Theravada dan Mahayana, ada juga aliran Hinayana, Chan, Zen, Son, Nichiren, Shingon, Tantric, Tiantai, Yogacara dan Vajrayana.

Makalah penuh boleh dibaca dalam kumpulan esei Kisah Sasterawan Kavyan (2022).