11 Jul 2021

Mendalami Quran: Catatan 1

Jika kita melihat buku Perlembagaan Persekutuan, akan nampak pelbagai Perkara (Artikel) yang dibatalkan dan/atau diganti (dipinda).

Maka, kita tidak boleh menggunakan versi Perlembagaan 40 tahun lalu, misalnya, untuk mewajarkan sesuatu perbuatan pada masa kini.

Dalam konteks Quran juga sebenarnya ada perkara/hukum yang dibatalkan dan/atau dipinda oleh Allah sendiri.

Hukum Minum Arak: Updated

Menerusi Surah An-Nisa’ (Ayat 43), Allah tidak menghalang dan mengharamkan minuman keras. Cuma, orang Islam diingatkan supaya tidak bersembahyang (solat) jika terlalu mabuk sehingga tidak sedar apa yang diucapkan semasa bersolat.

Jangan pula ada rakan-rakan Islam berpegang kepada firman ini untuk mewajarkan tindakan minum arak dan bermabuk-mabuk!

Allah Maafkan Syirik?

“Syirik” adalah istilah Arab yang merujuk kepada perbuatan menyekutukan Allah menerusi perbuatan, ucapan, atau keyakinan dalam diri.

Syirik adalah salah satu dosa besar dalam Islam. Sebab itulah juga jika saya perhatikan rakan-rakan Muslim menulis/memaparkan sesuatu yang boleh mengundang syirik, saya tidak teragak-agak menegur mereka. Saya tidak mahu mereka melakukan dosa besar tanpa sedar.

Langit Tujuh Lapis

Dalam penceritaan semula Bhagavad Gita (2021), saya nyatakan mengenai tujuh lapis neraka dan tujuh lapis syurga di Bab 8.

Ada juga pembaca yang pernah bertanya akan logik di sebalik gambaran tujuh lapis neraka dan tujuh lapis syurga dalam kitab Hindu seperti Bhagavad Gita. Katanya, seperti cerita dongeng dan khayalan semata-mata.

Lalu, saya sebagai pengamal multifaith menyarankan supaya beliau merujuk kesemua Surah dalam Quran berkaitan topik sama.

Maryam Watak Komposit?

Menerusi esei “Jesus dan Isa: Serupa Tapi Tak Sama?” dalam buku Malaiur Manikam (2015), saya menghuraikan perbezaan nyata yang wujud antara kedua-dua versi.

Malah, sewaktu membaca kisah kelahiran Nabi Isa dalam Quran, saya mula sedikit keliru tentang watak ibunya, Maryam. Seolah-olah dua watak digabung menjadi satu. Dalam bidang penulisan, dinamakan watak komposit (composite character).

Dalam Surah Ali Imran dan At-Tahrim dinyatakan bahawa isteri Imran melahirkan Maryam. Kemudian, sebagaimana firman Allah dalam Surah Maryam, Maryam yang masih dara diberitahu oleh Jibril bahawa dia akan melahirkan Isa. Turut dinyatakan, Maryam ialah “saudara perempuan Harun”.

Makalah penuh boleh dibaca dalam kumpulan esei Suvarna Bhumi (2022). Nota: Ditulis sebelum saya tinggalkan Islam - [baca di sini]

Quran Jadi Inspirasi

Saya menerbitkan buku Kavya Sastra berasaskan disertasi sarjana sastera [baca di sini]. Buku berkenaan muncul sebagai bahan dokumentasi paling lengkap tentang penglibatan kaum India dalam bidang penulisan Bahasa Malaysia dari zaman Munsyi Abdullah hingga Jun 2021.

Apabila anda membaca buku itu nanti, anda akan dapati:

• Susunan penceritaan tidak kronologis.

• Tidak mengikut topik atau tema khusus.

• Topik sama “disambung” dalam bab lain.

• Ada topik dan isi diulang-ulang.

• Panjang bab tidak selaras (standard).


Tolong jangan kecam saya. Saya secara penuh sedar mengambil inspirasi daripada Quran yang merupakan kalamullah, dan sedikit pengaruh Bhagavad Gita.