11 Jul 2021

Mendalami Quran: Catatan 1

Jika kita melihat buku Perlembagaan Persekutuan, akan nampak pelbagai Perkara (Artikel) yang dibatalkan dan/atau diganti (dipinda).

Maka, kita tidak boleh menggunakan versi Perlembagaan 40 tahun lalu, misalnya, untuk mewajarkan sesuatu perbuatan pada masa kini.

Dalam konteks Quran juga sebenarnya ada perkara/hukum yang dibatalkan dan/atau dipinda oleh Allah sendiri.

Sesiapa yang menuduh saya cuba menyelewengkan kitab suci agama Islam tentu tidak pernah membaca firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 106).

Jelas dinyatakan bahawa mana-mana ayat Quran yang Allah batalkan atau hilangkan daripada ingatan, akan diganti dengan ayat yang setanding atau lebih baik.

Hukum Minum Arak: Updated

Menerusi Surah An-Nisa’ (Ayat 43), Allah tidak menghalang dan mengharamkan minuman keras. Cuma, orang Islam diingatkan supaya tidak bersembahyang (solat) jika terlalu mabuk sehingga tidak sedar apa yang diucapkan semasa bersolat.

Jangan pula ada rakan-rakan Islam berpegang kepada firman ini untuk mewajarkan tindakan minum arak dan bermabuk-mabuk!

Allah sudah mengganti (update?) hukum itu dalam Surah Al-Ma’idah (Ayat 90). Minum arak (minuman keras) kini termasuk kategori perbuatan keji dan “perbuatan syaitan”.

Sebagai pengamal multifaith, saya mendalami kitab semua agama. Sekali gus, saya boleh berhujah dengan berani berbekalkan fakta sahih daripada kitab apabila berdepan mana-mana pendakyah.

Saya sedang meneliti Quran (terjemahan sahih) dalam Bahasa Malaysia, Inggeris, dan Indonesia. Beberapa penelitian penting dikongsi di sini.

Allah Maafkan Syirik?

Masih ingat kontroversi unsur syirik dalam permainan PUBG pada tahun 2020?

“Syirik” adalah istilah Arab yang merujuk kepada perbuatan menyekutukan Allah menerusi perbuatan, ucapan, atau keyakinan dalam diri.

Dalam konteks Quran, kita perlu faham bahawa Allah yang mengangkat Muhammad sebagai Rasulullah jugalah yang mengangkat Musa (Moses) sebagai Nabi lebih dahulu.

Berbalik kepada amalan syirik, Allah berfirman dalam Surah An-Nisa’ (Ayat 48) bahawa Dia mungkin mengampunkan apa-apa dosa, tetapi bagi perbuatan syirik (menyekutukan Allah), tidak ada pengampunan.

Syirik adalah salah satu dosa besar dalam Islam. Sebab itulah juga jika saya perhatikan rakan-rakan Muslim menulis/memaparkan sesuatu yang boleh mengundang syirik, saya tidak teragak-agak menegur mereka. Saya tidak mahu mereka melakukan dosa besar tanpa sedar.

Memanglah ada rakan Muslim yang pernah mengatakan Allah mungkin akan memaafkan dan menerima taubat dalam isu ini.

Hasil pembacaan, saya dapati mereka mungkin merujuk kepada wahyu Allah dalam Surah An-Nisa’ (Ayat 153). Kalau dilihat secara kronologi, tentulah Ayat 153 diturunkan selepas Ayat 48.

Dalam isu minum arak seperti diterangkan di atas, Ayat 90 dalam Surah Al-Ma’idah “membatalkan” dan “mengganti” Ayat 43 dalam Surah An-Nisa’.

Akan tetapi, logik sama tidak boleh digunakan dalam isu menyekutukan Allah. Sebab itulah orang Muslim perlu membaca Quran dengan teliti; bukan petik-petik (seperti dalam merasionalkan poligami, tapi itu isu lain pula).

Ayat 153 dalam Surah An-Nisa’ adalah semacam “imbas kembali” kepada situasi era Nabi Musa (Moses).

Allah berfirman (dalam Quran) bahawa walaupun selepas Musa menyampaikan mesej-mesej Tuhan, penduduk pada waktu itu meneruskan tradisi menyembah patung anak lembu.

Amalan menyembah patung (berhala) anak lembu adalah perbuatan syirik yang nyata.

Namun, Allah tidak menghukum mereka sebagai melakukan dosa besar yang tiada pengampunan. Sebaliknya, Allah memaafkan mereka. Kisah ini diceritakan juga dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 51-52).

Dalam istilah mudah, hukum bagi perbuatan menyekutukan Allah pada era Musa sudah dikemas kini (upgrade) pada era Muhammad.

Bonus: Jika Musa tidak “menasihati” Muhammad di langit keenam, orang Muslim tentu bersolat 50 kali sehari. Rujuk Riwayat Al-Bukhari (3887). Tetapi awas! Jangan terpedaya dengan Hadis Palsu. Baca juga: Mendalami Hadis - Catatan 1.

Langit Tujuh Lapis

Dalam penceritaan semula Bhagavad Gita (2021), saya nyatakan mengenai tujuh lapis neraka dan tujuh lapis syurga di Bab 8.

Ada pembaca Muslim memberitahu saya bahawa hal “hampir sama” juga terdapat dalam Quran. Memang benar. Saya ada membuat semakan dalam versi terjemahan sahih dan mendapati istilah “langit” digunakan.

“Dia menuju ke langit, lalu Dia menyempurnakannya menjadi tujuh langit.” (Al-Baqarah: 29)

“Kami telah menciptakan tujuh (lapis) langit di atas kamu.” (Al-Mu’minun: 17)

“Tuhan yang memiliki langit yang tujuh.” (Al-Mu’minun: 86)

“Lalu diciptakan-Nya tujuh langit.” (Fussilat: 12)

“Allah yang menciptakan tujuh langit dan dari (penciptaan) bumi juga serupa [tujuh].” (At-Talaq: 12)

“Yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis.” (Al-Mulk: 3)

“Tidakkah kamu memperhatikan bagaimana Allah telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis?” (Nuh: 15)

“Kami membangun di atas kamu tujuh (langit) yang kukuh.” (An-Naba’: 12)

Ada juga pembaca yang pernah bertanya akan logik di sebalik gambaran tujuh lapis neraka dan tujuh lapis syurga dalam kitab Hindu seperti Bhagavad Gita. Katanya, seperti cerita dongeng dan khayalan semata-mata.

Lalu, saya sebagai pengamal multifaith menyarankan supaya beliau merujuk kesemua Surah di atas.

Maryam Watak Komposit?

Menerusi esei “Jesus dan Isa: Serupa Tapi Tak Sama?” dalam buku Malaiur Manikam (2015), saya menghuraikan perbezaan nyata yang wujud antara kedua-dua versi.

Malah, sewaktu membaca kisah kelahiran Nabi Isa dalam Quran, saya mula sedikit keliru tentang watak ibunya, Maryam. Seolah-olah dua watak digabung menjadi satu. Dalam bidang penulisan, dinamakan watak komposit (composite character).

Dalam Surah Ali Imran dan At-Tahrim dinyatakan bahawa isteri Imran melahirkan Maryam. Kemudian, sebagaimana firman Allah dalam Surah Maryam, Maryam yang masih dara diberitahu oleh Jibril bahawa dia akan melahirkan Isa. Turut dinyatakan, Maryam ialah “saudara perempuan Harun”.

Dalam Bible (Book of Exodus) yang juga bersumberkan Allah, Amram (Imran) ialah bapa kepada Miriam (Maryam), Aaron (Harun), dan Moses (Musa).

Tetapi Miriam (Maryam) “saudara perempuan Aaron” (Harun) dan “puteri Imran” (Amram) dalam Bible bukan ibu kepada Isa (Jesus). Ibu Jesus ialah Miriam (Mary) iaitu anak kepada Joachim (bukan Amram/Imran).

Memang wujud dua Miriam/Maryam dalam Bible tetapi jarak masa antara kedua-duanya lebih seribu tahun.

Adakah saya tersalah baca, atau memang Miriam dan Maryam “digabungkan menjadi satu watak” dalam Quran? Tentulah Allah “bukanlah termasuk orang yang mengada-adakan (mereka-reka)” sebagaimana firman dalam Surah Sad (Ayat 86).

Apabila penelitian ini saya paparkan di Facebook pada 9 Julai 2021, beberapa rakan tampil cuba memberi penjelasan.

Malangnya, kebanyakan penerangan bersandarkan Quran sahaja. Begitu juga pelbagai hujah di Internet yang cuba “mewajarkan” perbezaan versi dalam Quran berbanding versi awal dalam Bible.

Wallahu a’lam bish-shawab.

Quran Jadi Inspirasi

Saya dalam proses menerbitkan sebuah buku berasaskan disertasi sarjana sastera [baca di sini]. Buku berkenaan muncul sebagai bahan dokumentasi paling lengkap tentang penglibatan kaum India dalam bidang penulisan Bahasa Malaysia dari zaman Munsyi Abdullah hingga Jun 2021.

Apabila anda membaca buku itu nanti, anda akan dapati:

• Susunan penceritaan tidak kronologis.

• Tidak mengikut topik atau tema khusus.

• Topik sama “disambung” dalam bab lain.

• Ada topik dan isi diulang-ulang.

• Panjang bab tidak selaras (standard).


Tolong jangan kecam saya. Saya secara penuh sedar mengambil inspirasi daripada Quran yang merupakan kalamullah, dan sedikit pengaruh Bhagavad Gita.