22 Jul 2021

Mengapa Allah Haramkan Babi?

Bagi orang Islam, daging babi haram, … tetapi apabila melibatkan rasuah okey,” kata Ketua Polis Johor, Ayob Khan Mydin Pitchay pada 2 September 2021 (baca di sini).

Sejak kecil, kita sudah dimaklumkan dan diingatkan bahawa orang Melayu (sebenarnya orang Islam) dilarang dan diharam makan babi (khinzir). Ada pelbagai sebab atau alasan diberi jika kanak-kanak Bukan Islam bertanya.

Sekiranya direnung kembali, ada alasan yang berasas dan ada pula yang sengaja disebut untuk mengelakkan pertanyaan lanjut. Saya tidak mahu mencatatkan “cerita-cerita” itu di sini tetapi saya percaya anda pernah mendengar pelbagai “cerita” dan “mitos” sejak kecil.

Sekiranya kita merujuk sumber paling sahih dalam Islam, iaitu Quran dan Hadis, maka kita akan lihat bahawa babi adalah binatang yang diharamkan secara amat jelas. Dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 173), misalnya, dinyatakan bahawasanya Allah mengharamkan bangkai, darah, daging babi, dan daging mana-mana haiwan yang disembelih tanpa menyebut nama-Nya.

Dalam Ayat sama juga ditambah: Mana-mana orang Islam yang terpaksa memakan mana-mana bahagian yang diharamkan itu, bukan kerana teringin untuk makan dan tidak pula dimakan secara berlebihan, maka tidaklah dianggap dosa. Selalunya, dinyatakan orang Islam masih boleh makan daging babi dalam keadaan darurat.

Sekiranya tulisan di akhbar dan majalah dijadikan rujukan, selalu ditegaskan bahawa daging babi diharamkan kerana ia membawa pelbagai kemudaratan dari segi kimia, mikrob, dan psikologi (sikap).

Malah, saya pernah membaca pandangan bahawa orang yang makan daging babi akan kurang rasa cemburu, sebaliknya menjadi dayus. Khabarnya, dalam “kajian saintifik” yang dibuat, dua babi jantan dimasukkan ke dalam kandung bersama-sama seekor babi betina. Didapati kedua-dua babi jantan tidak berebut atau saling mencemburui untuk “memiliki” babi betina.

Alasan dan hujah yang sering kita dengar termasuk juga kata-kata bahawa babi suka makan benda-benda kotor, jijik, dan najis. Hujah ilmu sains juga selalu dikemukakan, misalnya, amalan makan daging babi mengundang bahaya khususnya di negara beriklim panas. Orang yang makan daging babi dikatakan ada cacing kerawit yang sangat berbahaya dalam tubuhnya (perut). Dikatakan akan ada pula ulat yang mampu membinasakan tubuh manusia.

Dalam Republika (4 Mac 2012), satu daripada sepuluh alasan mengapa Islam mengharamkan babi: “DNA babi mirip dengan manusia, sehingga sifat buruk babi dapat menular ke manusia.”

Dalam Daily Makan (5 Julai 2021), turut diberikan penjelasan dari sudut sains: “University of Illnois telah membuat perbandingan. DNA babi dan manusia menunjukkan persamaan yang luar biasa. Babi secara genetiknya sangat sama dengan manusia.”

Sebagai pengamal multifaith yang membaca kitab pelbagai agama serta bergaul dengan rakan-rakan majmuk sejak kecil, saya dapati alasan paling awal yang dikemukakan bagi pengharaman daging babi adalah kerana ia dikatakan kotor. Pelbagai alasan lain — termasuk hujah saintifik — muncul kemudian untuk mengukuhkan apa yang sudah diputuskan oleh Allah dan Nabi Muhammad.

“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, dan (daging) haiwan yang disembelih bukan atas (nama) Allah.” (Surah Al-Ma’idah, Ayat 3)

 

“Katakanlah (Muhammad), ‘Tidak kudapati di dalam apa yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan memakannya bagi yang ingin memakannya, kecuali daging haiwan yang mati (bangkai), darah yang mengalir, (dan) daging babi’.” (Surah Al-An’am, Ayat 145)

 

“Bahawa dia (Muhammad) telah mengharamkan ke atas mereka (orang Islam) semua yang kotor.” (Surah Al-A’raf, Ayat 157)

Maka, rakan-rakan Muslim yang ditanya bertalu-talu tentang alasan Allah dan Rasulullah mengharamkan makan daging babi (kecuali dalam keadaan darurat), boleh sahaja menjawab begini: “Kami dengar/baca firman Allah dan sabda Nabi dan kami taati.”

Saya meneliti Kutub al-Sittah yang terdiri daripada Kitab Sahih al-Bukhari, Kitab Sahih Muslim, Kitab Jami’at-Tirmizi, Kitab Sunan Abu Dawud, Kitab Sunan an-Nasa’i, dan Kitab Sunan Ibnu Majah untuk memahami pandangan dan hujah Muhammad berhubung isu babi.

Makalah penuh boleh dibaca dalam kumpulan esei Kisah Sasterawan Kavyan (2022).