Maka, tidak salah apabila saya berkali-kali
menyatakan secara terbuka bahawa Baginda merupakan satu-satunya tokoh pemimpin
Islam yang paling saya kagumi.
Apabila sudah ada tokoh paling hebat untuk
dijadikan contoh, tidak timbul keperluan untuk saya bergantung kepada sumber
kedua, ketiga atau ke-100 untuk dijadikan rujukan terbaik.
Tentu sahaja ada puak tertentu yang
membantah apabila saya mengaku mengagumi Rasulullah sedangkan saya tidak “masuk
Islam”. Eloklah segala komen anti-dakwah daripada puak fanatik, pelampau,
etnosentrik, ultra kiasu dan rasis diabaikan supaya hidup lebih bahagia.
Puak tertentu juga sering melabel saya
sebagai anti-Melayu dan anti-Islam kerana berani menulis, mengkritik dan
mempersoalkan pelbagai perkara dalam usaha membuka minda pembaca.
Makalah ini juga mungkin akan dilihat dari
sudut sama. Biarkan Luncai dengan labu-labunya kerana tidak ada gunanya melayan
kelompok bodoh sombong yang sentiasa mencari alasan untuk memperbodohkan orang
lain.
Amalan, tingkah laku, perlakuan dan sikap
Nabi Muhammad yang menjadi sunah merupakan amalan terpuji yang bersifat
universal; tidak hanya terhad kepada orang Arab atau umat Islam semata-mata.
Dalam konteks negara kita, khasnya, hampir
semua pelajar pelbagai kaum dan agama “terpaksa” belajar mengenai sejarah
Islam; sekali gus mengenali Rasulullah dari pelbagai sudut.
Maka, bukanlah sesuatu yang pelik atau
menghairankan jika pelajar Bukan Islam turut “mengenali” Nabi Muhammad yang
berdada bidang dan berhidung mancung; malah mungkin ada ketikanya mengenali
Baginda lebih rapat berbanding pelajar Islam.
Sebagai individu yang kagum dengan
nilai-nilai murni, kepimpinan dan ketokohan Rasulullah, saya gemar membaca buku
mengenai Baginda sejak usia muda.
Harus diakui bahawa saya mungkin tidak
dapat menyenaraikan hadis-hadis sahih yang menjadi rujukan. Sebaliknya,
pelbagai sunah itu sebati dalam jiwa, lalu menjadi amalan seharian.
Hal ini tidak bermakna setiap sunah
Rasulullah menjadi amalan atau ikutan saya. Sebaliknya hanya sebahagian sunah
terpilih yang kekal dalam minda dan menjadi amalan harian tanpa disedari.
Untuk rekod, amalan Nabi Muhammad yang
menjadi contoh dan ikutan itu bukan dilakukan untuk mendapatkan pahala atau
tempat di syurga. Sebaliknya kerana sesuai dan serasi dengan jiwa.
Ada juga sunah yang tidak menjadi ikutan
saya. Misalnya, Rasulullah dikatakan masuk ke bilik mandi dengan mendahulukan
langkah kiri dan keluar dengan langkah kanan.
Sebaliknya Baginda mendahulukan kaki kanan
apabila masuk ke rumah ibadat dan mendahulukan kaki kiri apabila keluar. Saya
tahu tentang perkara-perkara ini tetapi tidak pula saya amalkan.
Apabila rakan-rakan atau saudara-mara
lelaki beragama Islam berwuduk, saya suka perhatikan sama ada mereka mengikut
sunah. Setahu saya, Rasulullah memulakan dengan membaca
“Bismillahirrahmanirrahim” sebelum membasuh tangan tiga kali hingga bahagian
pergelangan.
Baginda yang bergigi putih bersih dan
jarang-jarang juga berkumur untuk membersihkan mulut serta memasukkan air ke dalam
hidung, lalu memegang hidung dengan tangan kiri sewaktu mengeluarkan air itu.
Sekiranya diperhatikan, sunah Rasulullah
adalah membasuh bahagian tubuh sebelah kanan dahulu. Tangan, kaki dan muka pula
dibasuh tiga kali semasa berwuduk.
Amalan mendahulukan anggota badan bahagian
kanan juga diamalkan Nabi Muhammad semasa memakai pakaian. Semasa menanggalkan
pakaian, anggota badan (tangan, kaki) sebelah kiri pula didahulukan.
Rasulullah yang berbadan besar lagi tegap
turut mementingkan kebersihan diri sebelum masuk tidur. Masuk tidur biarlah
dalam keadaan suci iaitu bebas daripada segala bentuk hadas atau kotoran pada
mana-mana anggota tubuh.
Tilam, tikar atau tempat tidur perlulah
dikibas. Demikian dilakukan Rasulullah yang berdahi luas, beralis lentik halus
dan berjanggut lebat. Tindakan ini amat logik bagi memastikan tidak ada
sebarang serangga atau objek berbahaya tersembunyi di tempat tidur.
Baginda mengamalkan tidur di atas rusuk
kanan sambil meletakkan tangan kanan di bawah pipi kanan. Tentulah tidak
menjadi kesalahan jika sunah ini menjadi ikutan sesiapa sahaja tanpa mengira
kaum, agama dan mazhab.
Setiap kali bertemu orang, Rasulullah akan
memberikan salam; sama ada orang yang dikenali atau orang yang tidak dikenali.
Malah, salam juga diucapkan apabila berpisah.
Dalam keadaan sekarang, komunikasi bukan
hanya berlaku secara bersemuka. Kita sering berkomunikasi menerusi telefon,
kiriman mesej ringkas (SMS), WhatsApp,
Facebook, Skype dan sebagainya. Amalan memberi dan membalas salam masih boleh
dipraktikkan dalam situasi ini.
Apabila saya menyebut tentang “salam”,
mungkin timbul isu bahawa orang Bukan Islam tidak boleh mengucapkan salam – Assalamualaikum – kerana di negara
bertuah ini, ucapan “may peace be upon
you” dianggap milik eksklusif orang Islam dan dikawal rapi oleh institusi
agama.
Maka, untuk rekod, ucapan salam yang
dimaksudkan di sini bolehlah mengikut kaum, agama, etnik, mazhab dan amalan
masing-masing. Malah jika “Salam 1Malaysia” yang sangat bersifat
mengampu Barisan Nasional (BN) menjadi pilihan,
teruskanlah.
Dalam pada itu, dalam komunikasi saya
dengan orang Islam dari luar negara, tidak timbul langsung masalah untuk
memberikan dan membalas salam menggunakan bahasa Arab; tetapi itu cerita lain.
Selain daripada mengucapkan salam,
perbuatan bersalam-salaman juga menjadi amalan Rasulullah yang wajar dicontohi.
Sesungguhnya setiap budaya ada cara tersendiri menzahirkan perbuatan
“bersalaman” itu. Maka bolehlah diteruskan tanpa perlu meniru gaya orang Islam.
Senyum adalah sedekah. Walaupun sering
menjadi sebutan dalam kalangan umat Islam, sebenarnya amalan memberikan
senyuman bersifat universal dan menjadi amalan dalam hampir semua budaya
seluruh dunia.
Perbuatan memberikan salam, bersalaman (berjabat
tangan) dan memberikan senyuman merupakan sunah yang tidak hanya terhad kepada
umat Islam. Perkara baik ini wajarlah dijadikan amalan; khususnya dalam konteks
masyarakat pelbagai kaum, agama, etnik, budaya dan
kepercayaan di Malaysia.
Amalan dan kebiasaan Rasulullah semasa
makan dan minum juga wajar diperhatikan dan dijadikan contoh ikutan. Baginda
menggunakan tangan kanan untuk makan. Tentulah sunah ini tidak semestinya
diikuti orang kidal.
Ada hadis yang merekodkan bahawa Nabi
Muhammad menggunakan tiga jari untuk makan. Walau bagaimanapun, kita perlu
melihat pada konteks zaman. Sekiranya diteliti, makanan Baginda adalah buah
kurma. Maka sesuailah menggunakan tiga jari.
Bagi kita yang lebih banyak makan nasi,
tentulah sukar menggunakan tiga jari sahaja. Maka, dalam pada menurut sunah
Nabi Muhammad, aspek logik dan kesesuaian mengikut situasi semasa perlulah juga
diberikan perhatian.
Selesai makan, Rasulullah biasanya menjilat
sisa makanan pada pinggan dan jari. Gelas minuman pula dipegang pada tangan
kanan. Nabi Muhammad makan dan minum sambil duduk.
Baginda mengelakkan daripada menghembus
nafas ke dalam bekas minuman semasa sedang minum. Kebaikan amalan ini
sebenarnya boleh dijelaskan secara saintifik.
Kalau kita menghembus nafas ke dalam gelas,
kita sebenarnya mengembuskan karbon dioksida. Apabila ia bercampur dengan air
minuman, asid terhasil. Maka, setiap sunah ada alasan yang logik.
Ada pelbagai lagi amalan, sikap dan
perbuatan Rasulullah yang mungkin juga kurang diketahui, disedari dan dijadikan
ikutan oleh umat Islam sendiri. Bagi saya pula, mana-mana amalan (sunah) yang
baik boleh sahaja dijadikan rujukan dan amalan demi keberkatan hidup.
Contoh-contoh yang saya paparkan secara
ringkas di sini pasti sahaja hanya sebahagian kecil daripada sekian banyak
sunah Rasulullah. Saya percaya ada banyak buku yang secara khusus menghuraikan
segala amalan Baginda untuk panduan bersama.
Antara buku yang muncul dalam minda adalah Siapa Muhammad Bin Abdullah (2009),
Selembut Hati Rasulullah (2013) dan
Hebatnya Rasulullah: Teladani Peribadi dan Pengurusan
Kekasih Allah (2013). Ia menceritakan kehebatan Nabi
Muhammad yang juga dikenali dengan nama Ahmad, al-Mahi, al-Hasyir, al-Amin,
al-Muqaffa’ dan al-Aqib.
Pada pandangan saya, mana-mana sunah yang
baik dan universal boleh juga diamalkan oleh orang ramai tanpa mengira kaum dan
agama. Tambahan pula, daripada pembacaan, penelitian dan analisis saya, segala
amalan baik ini turut dipamerkan beberapa tokoh hebat Bukan Islam.
Atas alasan itulah juga saya amat berharap
tidak akan ada mana-mana pihak “terlebih pandai” yang mengeluarkan fatwa
(pandangan) yang menetapkan secara mutlak bahawa hanya orang Islam berhak
menjadikan sunah Nabi Muhammad sebagai panduan dan ikutan. - Baca juga: Hadis Palsu Lemahkan Orang Melayu.
[Wajib Baca – Uthaya Masuk Lokap Kerana Hadis Sahih]
[Makalah ini ditulis pada 17 Disember 2014 di Kamunting, Perak dan
disiarkan di The Malay Mail Online pada 22 Disember
2014. © Uthaya Sankar SB 2014. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan di Blog Uthaya
Sankar SB atas pilihan
sendiri.]