“Ini kawan saya. Ia anjing jalanan. Saya
menamakannya Cik Dawg. Saya memberikannya makan setiap hari dan sebagai
balasan, ia tidur di depan pintu pagar rumah seperti pengawal keselamatan. Ia
juga menemani saya membuka pintu pagar setiap kali saya pulang pada lewat
malam.
“Cik Dawg akan berdiri dekat saya, tetapi
seolah-olah berhati-hati supaya tidak menyentuh saya. Ada kala saya merasakan
bahawa binatang mampu menjadi sahabat yang lebih baik berbanding manusia jika
kita boleh menunjukkan sedikit kasih-sayang.”
Demikian terjemahan catatan seorang jurufoto profesional, Raja Faisal Hisnan, pada sekeping foto yang dipaparkannya di Facebook.
Foto itu segera dikongsi ramai, termasuk
saya pada 12 Oktober 2014, iaitu tepat seminggu sebelum berlangsungnya acara I
Want to Touch a Dog anjuran Syed Azmi Alhabshi dan rakan-rakan di
Petaling Jaya.
Sesungguhnya saya kagum dengan sifat
kemanusiaan yang ditunjukkan oleh Raja Faisal yang menggunakan nama pena
“Seniman Menangis” pada blog kendaliannya.
Kehadiran orang seperti Raja Faisal dan
Syed Azmi membuktikan bahawa tidak semua orang Melayu-Islam di Malaysia jahil tentang
hukum sebenar yang ditetapkan oleh Allah menerusi firman-Nya seperti
terkandung dalam Quran.
“Walaupun binatang tersebut (anjing)
dikatakan haram di sisi Islam, sifat perikemanusiaan mendahului dalam jiwa Raja
Faisal,” kata Leela Devi dalam
komennya.
Leela juga bersetuju dengan kenyataan
bahawa binatang mampu menjadi sahabat yang lebih baik berbanding manusia jika
kita boleh menunjukkan sedikit kasih-sayang.
“Memang pun bukan semua orang yang berkawan
dengan kita menunjukkan kesetiaan,” kata guru itu yang tinggal di Johor Bahru.
Mengulas perkara sama, John Mahendran dari Bentong, Pahang menyentuh bagaimana anjing
memerlukan manusia untuk menyara hidup sepanjang hayatnya manakala manusia
memerlukan anjing untuk keselamatan dan tempat bermanja.
“Dalam banyak-banyak haiwan, kenapa anjing
sahaja memiliki kesetiaan yang menakjubkan terhadap manusia?” Penulis berkenaan
meluahkan kekaguman menerusi pertanyaan itu.
Kisah pelacur yang diampunkan dosanya
Walaupun tindakan Raja Faisal mungkin
dipandang serong oleh pihak tertentu, rata-rata orang yang mengemukakan komen
pada dinding Facebook saya bernada
rasional dan positif.
Sambil mengucapkan tahniah, Ghanthimathi Subramaniam memuji sikap
Raja Faisal yang membuktikan dirinya manusia dahulu (“human first”) sebelum melihat aspek kaum dan agama.
Zemee
Mee pula segera teringat akan kisah seorang pelacur
dan seekor anjing seperti yang terdapat dalam Hadis.
“Semoga kesejahteraan bersama jiwa-jiwa
yang tenang,” katanya dengan nada positif.
Seingat saya, kisah yang dimaksudkan Zemee
adalah mengenai seekor anjing yang kehausan. Seorang pelacur daripada bani
Israel kasihan melihat anjing itu.
Maka wanita berkenaan mencedok air dari
sumur dan memberi anjing itu minum. Allah mengampuni segala dosa wanita
tersebut berikutan tindakannya itu.
Dalam satu lagi kisah yang diriwayatkan Abu
Hurairah, seorang lelaki memberikan air kepada seekor anjing yang kehausan.
Lalu, Allah mengampuni semua dosanya.
Apabila mendengar kisah itu daripada Nabi Muhammad, para sahabat bertanya:
“Dapat pahalakah kami menyayangi haiwan ini (anjing)?”
Rasulullah menjawab: “Menyayangi setiap
makhluk hidup (tumbuhan dan haiwan) ada pahalanya.”
Saya tidak tahu sama ada murid-murid dan
pelajar sekolah masih didedahkan dengan kisah-kisah seperti ini; atau
sebaliknya hanya diajar membenci anjing sebagai najis dan haram.
Rosihan
Amri juga berani “melawan pemikiran arus perdana”
dalam isu ini dengan menegaskan bahawa apa yang dilakukan oleh Raja Faisal
tidak salah.
Dakyah licik puak pembenci anjing
“Anjing juga makhluk ciptaan Allah,” kata
Rosihan dengan penuh nilai kemanusiaan dan pemahaman sebenar ajaran Islam.
Selepas acara I Want to Touch a Dog berlangsung pada 19 Oktober 2014, saya
bertanya adakah program itu boleh dikatakan berjaya memecahkan mitos dalam
budaya Melayu-Islam selama ini yang seolah-olah “mengharamkan terus” orang
Islam menyentuh anjing.
“Saya berpendapat program berkenaan masih
tidak berjaya. Kebanyakan orang Melayu beragama Islam masih tidak dapat menerima
perkara ini,” kata Rosihan dan kebimbangan yang diluahkannya terbukti benar.
Daripada apa yang dapat diperhatikan, acara I Want to Touch a Dog berjaya membuka mata dan minda majoriti orang Melayu-Islam di Malaysia.
Namun, timbul pula dakyah pihak tertentu
yang cuba kembali mengelirukan orang ramai supaya terus membenci makhluk
ciptaan Allah.
Kononnya perbuatan orang Islam memegang
anjing boleh menggugat akidah. Kononnya acara anjuran Syed Azmi dan
rakan-rakannya bermotif jahat.
Segala tekanan, cemuhan, ugutan dan ancaman
bunuh akhirnya seolah-olah memaksa pemuda itu memohon maaf.
“Saya tidak nampak kaitan memegang anjing
dengan soal akidah,” kata Farahanani
Amir Hamzah yang ternyata terkejut dengan dakyah yang dilakukan pihak
tertentu untuk mengelirukan orang ramai.
Mohamed
Riyas menyedari bahawa ada pihak mengutuk perbuatan
peserta acara I Want to Touch a Dog
memegang anjing kerana dianggap hukumnya haram, manakala sebahagian lagi
mempertahankan perbuatan itu kerana anjing juga makhluk ciptaan Allah.
“Memang benar tidak haram memegang anjing
kerana ia hanya dikategorikan sebagai najis mughallazah (najis berat) dan perlu
disamak jika memegangnya dalam keadaan basah.
“Menyentuh dan memegang anjing tidaklah
berdosa atau menyalahi hukum Islam. Nas Quran dan hadis menetapkan bahawa kalau
kita pegang anjing maka perlu disamak. Saya tidak nampak dari mana muncul soal
akidah,” kata pelajar kolej itu.
Pandangan Mazhab Syafi’i, Maliki, Hanafi dan Hanbali
Farahanani berpandangan bahawa “mitos” haram
menyentuh anjing mungkin masih menebal dalam kalangan sesetengah orang Melayu
yang mempunyai masalah memahami keperluan serta sesetengah keadaan yang
membolehkan umat Islam memegang anjing.
“Program itu sebenarnya membuka ruang perbincangan dalam membicarakan soal hukum sebenar memegang anjing. Saya melihat hukum memegang anjing sebagai perkara mudah yang malangnya diambil mudah selama ini,” katanya.
Zhi
G Teoh yang kini berada di Madrid, Sepanyol
berkongsi pengalaman di mana puluhan rakannya di universiti dahulu dan tempat
kerja sekarang adalah orang Islam tempatan (Sepanyol) dan Timur Tengah.
“Pada mulanya saya hairan melihat
kebanyakan mereka membela anjing sebab di Malaysia, perbuatan itu dianggap
haram. Kebanyakan mereka berkata, air liur dan jilatan anjing adalah kotor
(najis) dan perlu dibasuh (disamak) mengikut peraturan agama.
“Mereka juga tahu hukum-hakam dan peraturan
berkaitan membasuh (bersamak) dan memastikan tempat sembahyang bersih,” kata
pemuda itu yang mendapat gambaran lebih menyeluruh mengenai tuntutan sebenar
dalam Islam daripada orang Islam luar negara.
Akan tetapi, dalam konteks Malaysia,
seolah-olah pandangan masyarakat awam (yang lebih memahami Islam) tidak mampu
mengatasi pandangan sempit golongan politikus dan kuasawan (yang pasti ada agenda politik
tertentu).
Hakikat yang tidak dapat dinafikan adalah
bahawa terdapat perbezaan pandangan dan hukum berkaitan kenajisan anjing dalam
mazhab Syafi’i, Maliki, Hanafi dan Hanbali.
Anjing adalah suci (tidak najis) menurut
mazhab Maliki kerana tiada nas yang jelas mengatakan anjing adalah najis. Hanya
mulut dan air liurnya yang najis mengikut mazhab Hanafi. Mazhab Syafi’i pula
menggunakan alasan jilatan untuk menetapkan hukum anjing adalah najis. [BACA LAGI]
Nampak gayanya di Malaysia, kita seolah-olah
mengamalkan “mazhab pilih-pilih” kerana ada beberapa perkara dalam
mazhab-mazhab lain diterima pakai tetapi ada kalanya kita berpura-pura kononnya
hanya mazhab Syafi’i boleh diterima.
Secara mudah, mazhab-mazhab yang berbeza merupakan pandangan beberapa imam terhadap ajaran Islam, Quran dan Hadis.
Masing-masing adalah cabang ajaran Islam
yang menjadi ikutan umat Islam seluruh dunia; bukannya ajaran/agama baru yang
terkeluar daripada Islam.
Kontroversi membuka mata dan minda masyarakat
Secara logik akal, perbuatan menolak
pandangan satu-satu mazhab seolah-olah menolak sebahagian ajaran agama itu
sendiri sedangkan kesemuanya termasuk kategori Sunni.
Tambahan pula, dalam realiti mazhab Syafi’i
di Malaysia, kita masih “memilih” pegangan beberapa mazhab lain “mengikut
kesesuaian dan keselesaan”. Contohnya hukum zakat atau kelonggaran semasa
menunaikan ibadat haji.
Akan tetapi, dalam soal hukum memelihara
atau menyentuh anjing, kuasawan dan politikus segera mengeluarkan “fatwa”
(pandangan) bahawa hanya mazhab Syafi’i boleh diguna pakai.
“Kita raikan pelbagai pandangan mazhab.
Tetapi konsensus di Malaysia, dalam mana-mana pandangan, kita bermazhabkan
Syafi’i,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir
Baharom yang kononnya tidak menolak pandangan mazhab lain dalam isu memegang
anjing.
Berdasarkan pembacaan dan maklumat sah yang
saya terima daripada pakar agama Islam (bukan “Islam Versi Melayu”), memang ada
cara penyelesaian mudah jika timbul perbezaan pendapat dalam sesuatu isu berdasarkan
mazhab.
Dalam keadaan seperti itu, umat Islam
mempunyai hak merujuk kepada salah satu mazhab (Syafi’i, Maliki, Hanafi atau
Hanbali) kerana keempat-empatnya termasuk kategori Sunni iaitu Ahli Sunnah Wal
Jamaah.
Suatu lagi perkara yang saya pelajari dalam
Sejarah Islam pada zaman sekolah adalah bahawa tidak wujud “mazhab” pada zaman Rasulullah
dan para sahabat baginda.
Isu perbezaan pandangan (mazhab) antara
golongan imam hanya wujud sekitar 200 tahun selepas Nabi Muhammad wafat;
sehingga akhirnya kini seolah-olah (ulang: seolah-olah) wujud pula “Islam
mazhab Melayu” atau “Islam versi Melayu”.
Kontroversi yang ditimbulkan anjing-anjing baru-baru ini sebenarnya membuka mata dan minda orang ramai serta membuka ruang bagi perbincangan lebih rasional mengenai isu hukum dalam Islam, fatwa dan mazhab.
Orang ramai yang selama ini seolah-olah
berada dalam zon selesa dan “tutup mata” mula memaksa diri untuk memahami
tuntutan dan ajaran sebenar dalam Islam. Mereka mahu mengenal Islam yang
sebenar.
Minda serta pemikiran progresif seperti ini
jelas kelihatan menerusi pandangan, komen dan hujah bernas yang dikemukakan
rakan-rakan pelbagai kaum dan agama menerusi Facebook seperti yang saya kongsikan
dalam makalah ini.
[Baca juga -- Kami Tidak Benci Anjing] [Baca juga -- Mengapa Rasulullah Perintah Anjing Dibunuh]
[Makalah ini ditulis
pada 4 November 2014 dan disiarkan di The Malay Mail Online pada 10 November 2014. © Uthaya Sankar SB 2014. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan di Blog Uthaya
Sankar SB atas pilihan sendiri.]