18 Jul 2021

Mengapa Rasulullah Perintah Anjing Dibunuh?

Kita ada Unit Anjing Pengesan (K9) di bawah Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk kerja-kerja unik seperti mengesan dadah, bahan letupan, dan senjata api, menjejak penjenayah, mencari orang yang hilang (termasuk tertimbus), serta mengesan mayat di sungai, tasik, laut, atau di bawah runtuhan.

Pada Mac 2021, dua ekor anjing baka German Shepherd dalam Unit K9 menerima Anugerah Ketua Polis Johor kerana membantu menyelesaikan banyak kes jenayah, termasuk kes berprofil tinggi.

Pada Februari 2020, seekor lagi anjing dalam Unit K9 yang berjaya mengesan suspek curi kenderaan menerima pingat Jasamu Dikenang daripada Ketua Polis Pahang. Pada April 2021, Ketua Polis Negara memaklumkan bahawa jumlah anjing dalam Unit K9 akan ditambah.

Selain daripada itu, anjing pemandu arah yang terlatih dan dipakaikan jaket khas juga digunakan golongan OKU, khususnya mereka yang cacat penglihatan. Namun, tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya di Malaysia kerana sensitiviti agama.

Acara I Want To Touch A Dog pada Oktober 2014 menimbulkan kontroversi kerana dikatakan tidak menghormati agama Islam dan orang Muslim. Makalah bertajuk “Pahala Sayangi Anjing” (The MalayMail Online, 10 November 2014) dan “Kami Tidak Benci Anjing” (The MalayMail Online, 19 Januari 2015) turut membicarakan topik hangat ini.

Sehingga kini, topik mengenai anjing masih kurang diperkatakan secara terbuka dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia. Ia masih dianggap terlalu sensitif dan menyentuh hal-hal agama Islam; walaupun ramai juga orang Muslim yang benar-benar mendalami Quran semakin berfikiran terbuka.

Bagi orang Bukan Islam pula, ramai yang masih tertanya-tanya apakah sebab sebenar orang Islam di Malaysia “takut” pada anjing; sama ada untuk menyentuh, melihat, atau memeliharanya. Tambahan pula, kita sering membaca berita mengenai orang membunuh anjing tanpa belas kasihan.

Di Arab Saudi, “Visi 2030” yang digerakkan oleh Putera Mahkota Mohammed bin Salman menyaksikan gerakan reformasi radikal. Semakin ramai orang Arab beragama Islam memelihara anjing secara terbuka. Malah, kafe anjing pertama dibuka secara rasmi di negara itu pada Jun 2020 dan mendapat sambutan orang ramai.

Dalam Surah Al-An’am (Ayat 38), Allah mengingatkan bahawa kesemua binatang di bumi dan langit (burung) adalah juga umat-Nya, sama seperti manusia.

Dalam Hadis Sahih al-Bukhari dan Hadis Sahih Muslim diceritakan mengenai seorang lelaki yang memberi air kepada seekor anjing yang kehausan. Muhammad mengesahkan bahawa Allah menerima amal lelaki itu serta mengampuni dosanya. 

Dalam Hadis Sahih al-Bukhari dinyatakan bahawa tiga perkara yang membatalkan solat adalah anjing, keldai, dan wanita.

Dalam Hadis Sahih al-Bukhari juga dinyatakan dengan jelas bahawa binatang buruan yang dibunuh oleh anjing pemburu (yang dilepaskan dengan bacaan Bismillah) adalah halal untuk dimakan.

Pendirian Allah dan kekasih-Nya terhadap anjing seolah-olah berubah secara beransur-ansur. Hal ini diperhatikan menerusi dokumentasi yang terkandung dalam Kutub al-Sittah iaitu enam buah Hadis Sahih.

Dalam Kitab Sunan An-Nasa’i dan Kitab Sunan Ibnu Majjah dinyatakan bahawa Muhammad bersabda: “Andaikan anjing-anjing itu bukan bahagian dari makhluk Allah, nescaya aku akan perintahkan untuk membunuhi anjing-anjing.” 

Dalam Hadis Sahih Muslim, isteri ketiga Muhammad iaitu Aisyah binti Abu Bakar meriwayatkan bahawa pada suatu hari, Jibril tidak datang bertemu Rasulullah mengikut jadual. Kemudian, Muhammad menyedari seekor anak anjing di bawah tempat tidur (katil). Dalam Jami’at At-Tirmizi disebut bahawa anjing itu milik cucu Muhammad, iaitu Husain dan Hasan.

Dalam Hadis Sunan An-Nasa’i diberi maklumat tambahan bahawa selain daripada rumah yang ada gambar atau anjing, malaikat juga tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada “seorang junub yang belum bersuci”. Dalam bahasa Arab, menurut Kamus Dewan, “junub” merujuk kepada keadaan tidak suci yang disebabkan oleh hadas besar; misalnya keluar mani, baik dengan bersetubuh atau tidak.

Makalah penuh boleh dibaca dalam kumpulan esei Kisah Sasterawan Kavyan (2022).