“Joseph Selvam mula menulis pada tahun 1965 hingga tahun 1970-an. Beliau menghasilkan antara 200 puisi ataupun sajak dan banyak menghasilkan cerpen, dalam anggaran lebih kurang 25 buah cerpen. Adakah masih ada penulis seaktif beliau pada masa kini?”
Demikian
pertanyaan dikemukakan pegawai perancang bahasa di Bahagian Penyelidikan
Sastera, Jabatan Dasar dan Penyelidikan, Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Nor Muhamad Mat
Zain @ Nur Muhamad Fansuri selaku moderator pada sesi Suara dari Anjung: Tinta Sastera Menelusuri
Ensiklopedia.
Sesi bual bicara
ini berlangsung di Anjung DBP, Menara DBP, Kuala Lumpur pada 11 September 2025 serta
disiarkan secara langsung menerusi media sosial dan didokumentasi di YouTube [tonton
di sini].
Sesiapa
yang mengikuti perkembangan Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan)
pasti tahu bahawa Sasterawan Kavyan – penulis kaum India
yang menghasilkan karya Bahasa Malaysia – masih aktif memperkaya
khazanah Sastera Kebangsaan.
Mantan
ketua Jabatan Pengajian India, Universiti Malaya, Dr. Krishanan Maniam menjawab pertanyaan moderator
dengan penjelasan berikut:
“Sebenarnya, masa-masa Joseph Selvam menghasilkan karya itu adalah masa Balai Muhibbah masih hidup. Dan mereka
memang menulis pada Balai Muhibbah
dan editor Balai Muhibbah akan memurnikan
karya-karya mereka dan ia menjadi pembacaan untuk orang ramai.”
Bercerita lebih lanjut tentang Joseph Selvam dan N.S. Maniam yang aktif
pada tahun 1970-an, Krishanan Maniam menghuraikan:
“Mereka memang sangat-sangat aktif dalam karya Sastera Melayu waktu itu
kerana mereka juga didedahkan kepada Sastera Indonesia. Joseph Selvam banyak
merujuk kepada Chairil Anwar dan sajak-sajaknya ada mirip dengan Chairil Anwar.
Saya juga menulis artikel perbandingan sajak Joseph Selvam dan Chairil Anwar.”
Menurut Krishanan Maniam, menjelang tahun 1980-an, tidak ada kesinambungan
dalam usaha membawa masyarakat India mendekati serta berkecimpung
dalam bidang penulisan Bahasa Malaysia.
“Hanya apabila Majlis Penulis Remaja [Minggu Penulis Remaja] yang
dimulakan di DBP, dan juga Majlis Penulis Pelbagai Kaum di DBP, mereka menganjurkan
banyak aktiviti untuk memupuk Sastera Melayu dalam kalangan penulis-penulis
daripada masyarakat India.”
Penerangan susulan daripada beliau menimbulkan tanda tanya kerana
katanya:
“Dalam masa itu, Uthaya Sankar SB, Saroja Theavy, Sridevi [Srivali?], dan juga Mahendran dan Prabhu [?] dan sebagainya menghadiri dalam
Majlis Penulis Remaja [Minggu Penulis Remaja] dan mereka
menghasilkan karya-karya mereka dalam peraduan Maybank-DBP [Hadiah Cerpen Maybank-DBP].”
Untuk rekod, antara nama penulis kaum India yang dinyatakan di atas,
hanya saya menyertai program Minggu Penulis Remaja (baca di sini). Namun begitu, memang
benar bahawa Saroja Theavy, Mahendran, Srivali, dan saya memenangi Hadiah
Cerpen Maybank-DBP.
“Mereka menang dan ini menjadi satu lonjakan kepada mereka dan juga menjadi
satu medan untuk menghasilkan karya-karya mereka. Tetapi yang itu [Hadiah Cerpen
Maybank-DBP] pun sudah tidak ada lagi. Maka, mereka tidak ada ruang untuk
melibatkan diri dalam penulisan sastera,” kata Krishanan Maniam lagi pada sesi
bual bicara Suara dari Anjung: Tinta
Sastera Menelusuri Ensiklopedia.
Tentulah kenyataan “mereka tidak ada ruang untuk melibatkan diri dalam
penulisan sastera” tidak benar sama sekali. Sebagai pengasas Pertubuhan
Sasterawan Kaum India (Kavyan), saya berani katakan dengan
penuh autoriti bahawa para Sasterawan Kavyan tidak pernah semata-mata bergantung
kepada pertandingan, peraduan, dan sayembara untuk terus melibatkan diri dalam
bidang penulisan.
Disertasi kajian sarjana sastera saya yang diterbitkan dengan judul Kavya Sastra (2021) memuatkan segala
maklumat dan data berkaitan perkara ini. Malah, Kavyan memiliki portal Sastera Kavyan yang menyiarkan karya
seperti puisi, cerpen, rencana, ulasan, dan catatan pengalaman.