[Baca Bahagian 1] Saya menerbitkan sendiri buku-buku saya sejak Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) cuba menafikan hak saya menggunakan istilah “Bahasa Malaysia” (baca di sini). Bermula dengan Sasterawan Pulau Cinta (2001), saya masih aktif menerbitkan buku dengan sokongan modal sosial daripada rakan-rakan – lihat senarai buku [di sini].
Pertubuhan Sasterawan Kaum India (Kavyan) juga membantu merealisasikan
impian M. Mahendran menerbitkan kumpulan cerpen Karupaya (2018) dan Ramakrishnan menerbitkan
kumpulan puisi Kurnia (2018).
Malah, Kavyan menganjurkan siri bengkel penulisan secara bersemuka dan dalam
talian dari semasa ke semasa, serta mengirim karya peserta untuk disiarkan di
majalah terbitan DBP. Usaha itu dihentikan pada April 2021 berikutan tindakan rasis,
fasis, ekstremis, dan subversif DBP menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan istilah “Tuhan”
dalam penulisan — baca dokumentasi penuh [di sini].
Namun begitu, para penulis kaum India – sama ada secara sendirian atau
menerusi Kavyan – tetap menulis tanpa mengeluh atau merungut “tidak ada ruang
untuk melibatkan diri dalam penulisan sastera”. Portal seperti Eksentrika dan Cukaria
turut menjadi medan (“ruang”) berkarya.
Peranan Kavyan turut diperakui Krishanan Maniam semasa memperkatakan tentang
penulis kaum India pada sesi bual bicara Suara
dari Anjung: Tinta Sastera Menelusuri Ensiklopedia pada 11 September 2025. Tambahan
pula, beliau memang mengikuti perkembangan Kavyan sejak diasaskan pada 1999 dan
menjadi salah seorang Penasihat Kavyan.
“Uthaya Sankar dengan sendirinya memulakan satu persatuan yang dikenali
sebagai Kavyan. Dan Kavyan ini mengumpulkan penulis-penulis kaum India yang minat
menulis dalam Bahasa Kebangsaan dan mereka dapat menghasilkan beberapa antologi
dan ada juga sebuah antologi yang dipanggil sebagai Vanakam, selain daripada penghasilan buku secara persendirian oleh
Uthaya Sankar. Ini menjadi satu contoh
kepada masihnya ada bibit-bibit dalam masyarakat India untuk menghasilkan
Sastera Kebangsaan,” katanya.
Kejahilan atau
sikap kurang ambil tahu tentang realiti serta perkembangan terkini para penulis
kaum India dalam Sastera Kebangsaan juga terserlah apabila moderator
mengemukakan pertanyaan seperti berikut:
“Kalau dahulu, sebelum Covid-19, saya meneliti perkembangan kumpulan
tersebut [Kavyan] rancak di dalam media elektronik tetapi sehingga kini [2025],
saya masih mencari di mana titik temu
ataupun perkembangan mereka yang
kalau dahulu aktif sebelum Covid-19 dalam media sosial ataupun media
elektronik, penerbitan dan penulisan, kini
di mana tempatnya? Adakah masih
aktif berwacana ataupun dalam ruangan digital?”
Saya terkedu dan terkesima menonton rakaman sesi bual bicara ini menerusi
YouTube [tonton
di sini]. Seolah-olah Kavyan dan Sasterawan Kavyan sudah
lumpuh sejak pandemik Covid-19. Pada hakikatnya, sepanjang tempoh Perintah
Kawalan Pergerakan (PKP), Kavyan masih aktif secara maya
(lihat
contoh).
Antara penulis baharu yang berjaya dibimbing, dipupuk, dan dicungkil
bakat mereka sejak tahun 2020 ialah Chelvi Ganesan, Diviya Devaraj, S.
Maartandan Suppiah, Malini Lakshmi Bai, Nageinthini Tewarajan, S. Perevenia,
Rupasree Ganesan, dan Santhiavathi Ramasamy. Maklumat mereka boleh dibaca dalam
buku Kavya Sastra (2021) manakala karya
mereka termuat dalam antologi yang diusahakan oleh Kavyan, misalnya Seruling Malam (2024).
Bagi menjawab pertanyaan moderator, Krishanan Maniam menjelaskan bahawa
para Sasterawan Kavyan masih aktif mengadakan pertemuan dalam skala kecil.
“Ada satu restoran yang dipanggil sebagai Baba Melaka [Restoran
Anak Baba, Brickfields], di situ anggota Kavyan ini
dipimpini oleh Uthaya Sankar SB memang bertemu dan mereka bincang tentang
apakah perkembangan sastera sekarang,” katanya.