20 Nov 2023

Penulis Kaum India, Carma, Tuhan, dan DBP

Pengenalan

Sebagaimana dihuraikan menerusi esei bertajuk “Sasterawan Kavyan dan Dewan Siswa” (Sastera Kavyan, 2 Disember 2020), cerpen pertama oleh penulis kaum India di majalah Dewan Siswa ialah “Emak Tidak Mengerti” karya saya [Uthaya Sankar SB] yang tersiar dalam ruangan ‘Cerpen Daripada Siswa’ pada Jun 1993, iaitu lebih 14 tahun selepas majalah berkenaan mula diterbitkan (Januari 1979)!

Cerpen kedua saya berjudul “Inkontinen” tersiar dalam ruangan ‘Cepen Untuk Siswa’ (Mac 1995). Turut tersiar dalam ruangan ‘Cerpen Untuk Siswa’ ialah karya M. Mahendran (“Manggei”, November 1999), Saroja Theavy Balakrishnan (“Makhluk Bersayap dari Zaman Jurassik”, Julai 2002 dan “Menatap Maut”, April 2010), serta S.G. Prabhawathy (“Pusaran Rindu”, Ogos 2003).

Cerpen-cerpen saya turut tersiar dalam ruangan ‘Cerpen Untuk Siswa’ di majalah Dewan Siswa pada April 2003 (“Kathakali”), Mei 2004 (“Rasa Sayang, Eh!”), Februari 2006 (“Perbualan Kecil”), Mac 2007 (“e-mel untuk anda”), dan Oktober 2012 (“Catatan Dari Beijing”).

Selepas itu, berlaku suatu ketandusan cerpen penulis kaum India di majalah Dewan Siswa, sehinggalah cerpen “Bapa Borek, Anak Rintik” oleh V.K. Ezhilarasi Velautham tersiar pada Februari 2020. Diikuti cerpen saya bertajuk “Duta Chetti Melaka” pada Januari 2021.

Sejak DBP Nafi Hak Guna “Tuhan”

Pada April 2021, saya mendedahkan tindakan licik Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan” dengan alasan ia hanya layak digunakan oleh orang Islam apabila merujuk kepada “Allah” – baca dokumentasi penuh di sini.

Apabila DBP enggan menarik balik larangan itu, saya mengambil keputusan tidak akan mengirim sebarang karya ke mana-mana majalah DBP, serta tidak akan membantu menyalurkan karya peserta bengkel penulisan kendalian saya ke sana.

Dalam Dewan Siswa (Mei 2021), tersiar sebuah gurindam oleh Perumal Letchemanan. Tentu sahaja karya itu dikirim beberapa bulan lebih awal. Tidak ada sebarang puisi dan cerpen lain oleh penulis kaum India di mana-mana majalah DBP sepanjang tahun 2021.

Pada April 2021, S. Nathesan yang rajin menulis rencana di majalah Dewan Bahasa dan Pelita Bahasa memberitahu saya bahawa editor telah memintanya tidak lagi mengirim bahan dengan alasan “beri peluang kepada penulis lain”. Nathesan turut menulis tentang “Polemik Kata Tuhan” di Malaysiakini (23 April 2021).

Rencana “terakhir” Nathesan disiarkan di majalah Dewan Bahasa pada Mei 2021. Walau bagaimanapun, susulan boikot penulis kaum India beragama Hindu berkaitan isu “Tuhan”, DBP menghubungi Nathesan (penganut Baha’i) dan menawarkan peluang kembali menulis untuk majalah Dewan Bahasa dan Pelita Bahasa. Beliau masih aktif menulis di kedua-dua majalah berkenaan sehingga kini (Disember 2023).

Pada 1 Ogos 2021, saya memutuskan untuk “menjauhkan diri” daripada mana-mana penulis Bukan Islam yang memilih untuk terus menjalin hubungan rapat dengan DBP dan mana-mana penerbit yang secara terang-terangan menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan istilah “Tuhan” – baca kenyataan saya di sini.

Selain Nathesan dan Sivamurugan Pandian yang setia sebagai kolumnis atau penulis tetap bagi majalah-majalah DBP, ada beberapa lagi individu kaum India yang memilih untuk kekal mengirim karya ke majalah DBP walaupun badan ini secara tegas menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan”.

Tentu sahaja tindakan itu adalah hak setiap individu; asalkan karya tidak dikirim melalui saya seperti dilakukan sebelum April 2021. Tambahan pula, memang ada orang yang terpaksa “carma”—iaitu “cari makan” seperti disebut Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said.

Pada Februari 2022, puisi Thanusya Shanmuganathan tersiar di majalah Tunas Cipta, manakala rencana Charanjit Kaur dan G. Manimaran di majalah Pelita Bahasa. Rencana oleh Richard Ignacy pula di majalah Pelita Bahasa (Mei 2022).

Puisi oleh Perumal Letchemanan tersiar di majalah Dewan Siswa keluaran Mac 2022 dan Ogos 2022. Cerpen oleh pensyarah Universiti Putra Malaysia (UPM), Velu Perumal mendapat tempat di majalah Dewan Budaya (April 2022). Puisi oleh pelajar Tingkatan 2 dari Seremban, Negeri Sembilan, Vinosagi Monn dimuatkan di majalah Dewan Siswa (Julai 2022). Rencana tulisan Diviya Devaraj pula mendapat tempat di Dewan Budaya (September 2022).

Beberapa pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pula berjaya “ditarik” oleh DBP untuk menyumbangkan rencana. Misalnya, Kesavan Nallaluthan, Sethuprakhash Vengidason, dan Kaaminy Kanapathy. Ada pula pensyarah “menumpang nama” apabila pelajar seliaan mereka menulis rencana bagi memenuhi syarat pengajian sarjana atau kedoktoran.

Richard Ignacy dan S. Maartandan Suppiah yang pernah saya bimbing juga masing-masing berjaya mengirim puisi dan cerpen di majalah Tunas Cipta (Oktober 2022 dan November 2022). Sebuah lagi cerpen Maartandan tersiar di majalah Tunas Cipta (April 2023), manakala puisi oleh Ramakrishnan Ramasamy di majalah Dewan Sastera (November 2023).

Penyumbang rencana bagi majalah-majalah DBP pada tahun 2023 termasuk Malathi Letchumanan, Vanitha Thurairasu, Kanartinii Muniandy, Shanmugam Muniandy, dan Suresh Kumar N Vellymalay. Penulis kaum Cina pula amat ramai dan prolifik berkarya di majalah-majalah DBP sejak isu DBP menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan”.

Pada masa sama, amat nyata bahawa sejak isu itu didedahkan, kaum India semakin menjauhi DBP dan majalah-majalah terbitannya. Tentulah maruah lebih penting berbanding “carma”.

Rumusan

Sepanjang tiga tahun (2021, 2022, dan 2023), hanya empat buah cerpen penulis kaum India dikirim ke majalah-majalah DBP; iaitu cerpen saya di Dewan Siswa (Januari 2021 – sebelum DBP secara rasmi menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan”), cerpen Velu Perumal di Dewan Budaya (April 2022), dan dua cerpen Maartandan di Tunas Cipta (November 2022 dan April 2023).

Kiriman puisi pula berjumlah lapan buah, dimulai oleh Sheena Vajaindran (Tunas Cipta, Mei 2021) dan Perumal Letchumanan (Dewan Siswa, Mei 2021) – sebelum DBP secara rasmi menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan”.

Diikuti selepas terbongkar isu itu, puisi oleh Thanusya Shanmuganathan (Tunas Cipta, Februari 2022), Perumal Letchemanan (Dewan Siswa, Mac 2022 dan Ogos 2022), Vinosagi Monn (Dewan Siswa, Julai 2022), Richard Ignacy (Tunas Cipta, Oktober 2022), dan Ramakrishnan (Dewan Sastera, November 2023).

Maklumat mengenai penglibatan kaum India dalam Sastera Kebangsaan boleh dibaca dalam buku Kavya Sastra (2021). Isu tentang DBP yang menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan” turut dihurai dalam buku Suvarna Bhumi (2022).

Menjelang tahun 2024, boikot saya terhadap DBP masih berterusan—selagi badan fasis, rasis, subversif itu masih menafikan hak umat Bukan Islam menggunakan “Tuhan”. Pada masa sama, saya juga memilih untuk terus “menjauhkan diri” daripada mana-mana penulis kaum India yang memilih untuk kekal menjalin hubungan dengan DBP.