17 Dec 2025

Yahya Samah: “Unsur Seks dalam Sastera Melayu Bukanlah Baharu” – Bahagian 1

Cerpen “Tembelang” karya Yahya Samah di akhbar Berita Harian (26 Jun 1966) berkisar tentang seorang isteri yang rasa terabai akibat sikap suami gemar berjudi.

Pengkaji Sastera Melayu mungkin masih cuba mengangkat cerpen itu sebagai sebuah karya yang berusaha mendidik pembaca Melayu agar menjauhi judi yang haram dalam ajaran Islam.

Namun, sekiranya kita membaca keseluruhan cerpen berkenaan, maka akan nampak unsur sebenar yang digunakan Yahya Samah untuk memancing pembaca. Lihat beberapa petikan di bawah:

Bita bangun dan duduk. Baju ketat tangan pendek warna merah muda yang dipakainya itu dibukanya. Ia pergi semula ke muka cermin. Ia merenung semula muka dan dadanya berulang-ulang.

Bita membuka anak bajunya pula sekarang. Dia berkemban sahaja dengan kain batik sarung warna merah tua itu.

Dia memerlukan Mat Lajis malam ini. Malam ini sahaja pun jadilah. Untuk itu – untuk menjayakan hasratnya – Bita sanggup melakukan apa sahaja. Bita sanggup bertindak sebagai suami jika Mat Lajis tidak berdaya jadi seorang lelaki malam ini.

“Bita lapar, bang,” kata Bita. “Marilah kita makan.” Ia mula merapatkan badannya ke badan Mat Lajis. Dadanya melenggang-lenggang. Dada Mat Lajis turut melenggang.

“Abang dah lama tak pulang siang begini. Takkan abang tak tahu,” ujar Bita dengan hati sedikit cemas. “Marilah bang. Marilah.” Ia berpaling ke tempat tidur.

Mat Lajis menggetap bibir. Kekuatan tenaganya menjadi berlipat ganda dengan serta merta. Badan gempal itu diangkatnya dan dibawanya ke kanan [katil?]. Bita mula membukakan simpul tuala mandi yang dipakai oleh Mat Lajis ketika itu. Mat Lajis diam sahaja. 

Ahmad Lutfi merupakan pengarang Melayu yang mempelopori penulisan novel pornografi dalam bahasa Melayu pada tahun 1948—baca mengenainya [di sini]. Taktik memasukkan unsur seks, erotik, lucah, dan pornografi sebagai pelaris kepada karya yang konon bertujuan “mendidik pembaca Melayu dan menyebarkan dakwah Islam” diteruskan pula oleh Yahya Samah atau nama sebenarnya Yahya bin Abu Samah, seorang “elit Melayu” lulusan Sultan Idris Training College (SITC) dan Language Institute (Maktab Perguruan Bahasa, Lembah Pantai).

Novelnya seperti Dahaga (1966), Tembelang (1966), Pecah Berderai (1967), Perahu Kecil Berlayar Malam (1967), dan Patah Dayung (1968) membuktikan minat serta kemampuan Yahya Samah mengangkat hal-hal seks dan hubungan seksual dalam karya.

Pada penelitian A. Ghani Nasir dan Sa’adon Ismail, Yahya Samah “disanjung sebagai pengarang yang berjaya mengolah tema seks dalam satu cara yang baik dan sesuai hingga rangkap-rangkap yang mengisahkan babak-babak seks dapat dipersembahkan dalm satu cara yang tidak ‘seks’” (Berita Harian, 28 Januari 1973).

Berikut petikan daripada halaman 209 dan 210 novel Dahaga (1966) yang pernah dipertahankan oleh sejumlah pengkaji Sastera Melayu sebagai “karya seks yang murni”:

“Perahu ini kecil sangat,” kata abang iparnya pada satu ketika. Mukanya direnung tepat-tepat. Badannya yang tengah naik – tidak berbaju dan tidak berkain itu – dipeluk kuat-kuat.

Dia menggigit bibirnya melihat abang iparnya sedang berkayuh bersungguh-sungguh. Kadang-kadang matanya terpejam. Tetapi bibirnya selalu terbuka.

“Sudahlah kecil, baharu pula.”

“Janganlah kencang sangat mendayung,” pintanya dengan suara lemah. “Ani tak tahan. Perahu ini kecil. Baru pula. Lambat-lambat sedikit. Tak usahlah nak sampai cepat sangat,” ia meneruskan. 

Petikan halaman 198 dan 199 novel sama:

Anilah meronta-ronta sedikit. Badrol memegang semakin kuat. Lama-lama tidak ada perlawanannya lagi. Anilah sudah tidak bergerak-gerak. Dia mengikut saja. Anilah merebahkan badan perlahan-lahan.

Di luar – jauh di kaki langit – terdengar guruh mendayu-dayu. Di dada laut, kelihatan beberapa buah perahu sayup-sayup dilambung ombak. Tiba-tiba petir berdentum kuat di rantau itu. Sepucuk seludang kelapa jatuh terbenam ke dalam sebuah telaga yang baharu.


Gaya bahasa puitis untuk menggambarkan aksi seks atau persetubuhan haram seperti di atas juga digunakan Yahya Samah dalam cerpen “Tembelang” membabitkan aksi Mat Lajis dan Bita (suami isteri) di katil.

Kini, dada laut berwarna hijau tua itu sudah tidak tenang lagi. Kolek yang berlayar di atasnya terlambung-lambung dilenggang ombak. Mat Lajis – sekali pun sudah lama tidak berkolek – lambat juga mabuknya. Bita yang lemas dahulu.

Sambutan hangat pembaca Melayu terhadap cerpen “Tembelang” (Berita Harian, 26 Jun 1966) memberi semangat dan motivasi kepada Yahya Samah untuk segera mengembangkannya menjadi novel dengan judul Tembelang (1966).

Novel berkenaan dikategori oleh Ismail Ahmad (Ajikik) sebagai “seks jual buku” iaitu “cerita dalam mana peristiwa hubungan seks lelaki dan perempuan, dan kejadian dan paksaan dan percubaan untuk melakukan hubungan kelamin di luar nikah ini sahaja, dan selain dari itu tidak ada apa-apa” (Berita Harian, 28 Ogos 1966).

Dali yang mengulas cerpen “Tembelang” menyedari persamaan antara Ahmad Lutfi dan Yahya Samah kerana kedua-duanya suka menulis karya yang tepu unsur seks, lucah, erotik, atau pornografi.

“Saya dapati kecenderungan Yahya Samah berpusar di sekitar wanita dan lelaki yang serong hidupnya. Keserongan mereka, agak menarik, sentiasa di sekitar jantina [seks] sahaja. Segala problem [masalah] yang berlaku, pada Yahya Samah nampaknya lebih berakar pada problem seks mereka. Baik lelaki yang penjudi, baik wanita yang berpendidikan, baik lelaki yang berjawatan tinggi, semuanya mempunyai problem yang sama—seks,” ulas Dali (Berita Harian, 3 Julai 1966).

Yahya Samah dikatakan mengambil inspirasi daripada isu sebenar dalam masyarakat Melayu di Selangor (termasuk Kuala Lumpur sebelum ia menjadi wilayah persekutuan pada 1 Februari 1974) tetapi dimanipulasi “semata-mata untuk menimbulkan kejadian-kejadian hubungan jantina [seks] dan menimbulkan percubaan-percubaanatau gara menaikkan nafsu dan dia [penulis] memaksakan watak-watak melakukan itu”.

Apabila kisah dalam novel Tembelang (1966) diteliti, ternyata ada kaitan rapat dengan cerpen “Tembelang” (Berita Harian, 26 Jun 1966) yang turut diperkatakan tadi. Kalau cerpen berkisar tentang Mat Lajis dan Bita, versi novel pula mengangkat kisah Mat Lajis dan Semiah.

Yahya Samah seolah-olah sengaja meletakkan watak Semiah dalam kedudukan yang membolehkan dia berlaku curang dan berzina; ditambah dengan tabiat Mat Lajis yang asyik berjudi dan tidak memberi nafkhah batin kepada isteri.

Pekerjaan Mat Lajis tidak dinyatakan tetapi pasangan suami isteri itu dikatakan menghadapi kesempitan wang. Semiah bekerja sebagai “pengasuh rumah” kepada lelaki bujang dan kaya bernama Raja Jalal. Tidak perlulah kisah perzinaan penuh nafsu mereka berdua diperincikan di sini.

Kemudian, atas bimbingan rakan bernama Siti Donah, Semiah “menjual diri” kepada Ah Meng yang menjalankan “perniagaan” tidak bermoral. Maka, semakin banyaklah ruang untuk Yahya Samah menggambarkan adegan hubungan seks dengan gaya bahasa puitik.

Memandangkan novel itu menggambarkan realiti hidup masyarakat Melayu, maka ada pula watak Haji Sapuan yang membawa Semiah berjalan-jalan dan singgah di hotel dalam usaha mahu memiliki tubuhnya. Kemudian, lelaki itu cuba merogol anak gadis Semiah.

Yahya Samah yang lahir di Ulu Kelang pada 6 Mac 1932 turut menghasilkan kumpulan cerpen berjudul Malia (1966). Sekiranya diteliti, cerpen “Linda di Tengah Gelanggang” dan “Malia” merupakan petikan (fragmen) daripada novel Dahaga. Watak Chong Mew Ling menjadi Linda, manakala Anilah menjadi Malia.

Cerpen “Hitam-hitam Pun” dalam buku ini pernah tersiar di Mastika (Februari 1960) manakala cerpen “Tayar Tak Berangin” tersiar di Berita Harian (11 Julai 1965). Cerpen “Layang-layang Putus Tali” pula petikan (fragmen) daripada manuskrip “Bukan Salah Ibu Mengandung” yang menang hadiah penghargaan Peraduan Mengarang Novel anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka (1958) dan diterbitkan dengan judul Layang-layang Putus Tali (1964). – Bersambung di Bahagian Dua

(Harap maklum bahawa anda meneliti sebarang paparan di mana-mana blog dan media sosial kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Esei ini ditulis pada 16-17 Disember 2025 dalam usaha mendidik penulis kaum India.)