(Sambungan daripada Bahagian Satu) Fragmen novel Dahaga (1966) dengan tajuk “Malia” disiarkan di Berita Harian (29 Disember 1963). Kisah tentang Malia dan kekasihnya, Kamal yang mati pucuk—“Kamal bukan lelaki tulen.”
Seperti
biasa, Yahya Samah menggambarkan
realiti keruntuhan moral orang Melayu. Misalnya, Malia menggambarkan kisah bersosial
kakak (Emah) dan abang ipar (Baba) seperti ini:
“Keluarga kami, Abang Baba dan Kakak
I tak pernah cemburu mencemburui. Tak
pernah,” Milah meneruskan.
“Mana you tau mereka tak cemburu?”
“I
tau. I selalu pergi mengikut mereka
menghadiri majlis tari-menari. Dalam majlis itu, kakak I boleh menari dengan siapa-siapa saja yang kakak I suka. Abang ipar I pun begitu juga, dia boleh menari dengan semua perempuan.”
Dalam
cerpen ini juga, watak Malia mengimbau pengalaman bercuti berdua-duaan dengan
abang iparnya (Baba) di Port Dickson serta mereka tidur sebilik di hotel;
kerana “Berehat di bawah-bawah pokok tentulah kurang sesuai, kurang manis dipandang
orang”. Ada tanda-tanda mereka menjalin hubungan seks di hotel.
Malah, di
akhir cerpen, Malia pergi ke rumah Baba untuk menemankannya kerana isteri
(Emah) balik kampung. Pertanyaan Awim (rakan) kepada Malia (“You tak takut ustaz?”) dan kata-kata
Awin kepada Kamal (“Mereka [Malia dan Baba] tinggal berdua saja di rumah besar
itu. Hai, semuanya boleh berlaku. Tapi sayangnya tak ada ustaz yang berani ke
sana. Baba orang besar.”) menggambarkan budaya zina dan khalwat dalam kalangan
orang Melayu, tetapi pihak berkuasa (jabatan agama dan “ustaz”) tidak berani mengambil
tindakan ke atas “orang besar”.
Lebih
menarik apabila Dali yang mengulas
cerpen itu di Berita Harian (5
Januari 1964) memberi pujian melambung kepada Yahya Samah. Dia menyarankan
penulis-penulis muda menjadikan “Malia” sebagai panduan apabila menghasilkan karya.
Tidak hairanlah Yahya Samah teruja dan bersemangat meneruskan penulisan cerpen dan
novel Melayu yang memaparkan unsur seks dan erotik dengan “gaya bahasa puitik”.
Yahya Samah
mengaku menulis novel Dahaga (1966) untuk
memberi keseronokan kepada rakan-rakan seperti Malungun, Amir Hamzah, Yahya
Ismail, A. Samad Ismail, dan A. Samad Said dengan alasan, “Kalau mereka terhibur
dengan kisah-kisah itu, saya juga turut terhibur.” Pengakuan ini dilaporkan
oleh A. Wahab Ali (Berita Harian, 24 April 1966) dan Yahya Ismail (Berita Harian, 26 Jun 1966).
Antara novel Yahya Samah yang disifatkan “panas dan mendebarkan” serta “dianggap lucah” ialah Kelkatu (1976), Sofia (1967), Pecah Berderai (1967), dan Anak Muda Karam di Pantai (1968). Pada tahun 1983, Penerbitan Pena Sdn Bhd menerbitkan semula keempat-empatnya dengan menjanjikan “kisah yang lebih panas”. Untuk rekod, novel Sofia diharamkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) pada Disember 1984.
Fragmen
novel Sofia disiarkan dengan tajuk “Perahu
Sudah di Ayer” (Berita Harian, 2
April 1967). Kisah berlaku di bilik sebuah hotel di Kota Bharu, Kelantan. Pasangan
kekasih, Kamil dan Sofia, mengadakan hubungan seks beberapa kali kerana pada
keesokan hari, Kamil perlu pulang ke Kuala Lumpur.
Sewaktu
mengulas fragmen novel itu, Dali
mengatakan ia “menggambarkan betapa rapuh dan lemahnya iman anak-anak muda
(Melayu) di zaman kita ini, dalam melanggar larangan Allah, berzina di bilik-bilik
hotel tanpa malu silu lagi” (Berita
Harian, 9 April 1967).
Selepas Sofia terbit dalam bentuk novel, Yahaya Ismail menyimpulkan: “Sofia hanya dapat memuaskan perasaan
kejantinaan [kelamin] sahaja – perasaan secara halus dan sopan. Kesemua karya-karya
Yahya Samah hanya diberi [memberi?] keseronokan dari perasaan kejantinaan [seks]
itulah. Tidak lebih dari itu. Kalau adapun unsur-unsur lain yang ingin ia
mengemukakan, persoalan-persoalan itu menjadi kecil dan ditimbuni oleh unsur
perasaan yang berpusat pada seks saja” (Berita
Harian, 21 Mei 1967).
Novel Pecah Berderai (1967) meneruskan tradisi
menggunakan seks untuk memancing pembaca dan melariskan jualan. Secara mudah,
kisahnya tentang seorang lelaki yang tergamak melacurkan isteri demi jawatan
dan pangkat. Sekali lagi, Yahaya Samah cuba menggambarkan realiti hidup orang
Melayu serta cuba menyedarkan mereka tentang kesalahan yang dilakukan.
Watak Lamid
seorang pegawai rendah yang bercita-cita tinggi. Dia membenarkan orang atasan
meniduri isterinya, Sarah Dewi dan si isteri yang memiliki “tubuh berbentuk
kemas” bersetuju mempergunakan aset itu untuk memenuhi permintaan si suami.
Lamid dan
Sarah Dewi mahu mengatur jamuan di rumah serta mengundang B. Bandy (pegawai
Eropah) dalam usaha mencapai impian jahat yang haram di sisi agama Islam dan
budaya Melayu.
Oleh kerana
rumah mereka kecil dan tiada ruang bagi majlis tari-menari, Sarah Dewi menjadi
gudik kepada Tengku Lah, anak muda kacak dan berjawatan tinggi. Maka, dapatlah Lamid
dan Sarah Dewi meminjam rumah mewahnya untuk megatur jamuan khas bagi B. Bandy.
Malah, Tengku Lah memberi wang untuk menampung kos jamuan dan majlis
tari-menari.
Sarah Dewi
mendapat kerja sebagai setiausaha kepada B. Bandy dan menemani bosnya ke Port
Dickson atas “urusan kerja”. Lamid dan Sarah Dewi berpindah ke rumah Tengku
Lah, lalu memudahkan pasangan kekasih itu (Tengku Lah dan Sarah Dewi) meneruskan
zina sehingga wanita itu hamil.
Bagi Yahya
Samah, unsur seks adalah alat untuk hiburan dan keseronokan, lalu disajikan
dalam novel. Pengkaji Sastera Melayu akan berhujah kononnya novel Pecah Berderai (1967) membawa muatan
moral dan pengajaran penting kepada kaum Melayu. Namun begitu, sebagaimana ditegaskan
juga oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, “niat tidak menghalalkan cara”. Eh! Saya pula macam berdakwah!
Dalam latihan
ilmiah sarjana muda bertajuk “Novel-novel Erotik Melayu di Sekitar Tahun-tahun
1960-1970-an” (1979) di Jabatan Persuratan Melayu, Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM), Supardy Muradi turut
membicarakan karya Yahya Samah.
Kecenderungan
dan minat berlebihan Yahya Samah menulis cerpen dan novel berunsur seks, erotik,
dan maksiat juga didokumentasi dalam buku Wajah:
Biografi Penulis (2005).
Cerpen “Linda
di Tengah Gelanggang” (Berita Harian,
3 April 1966) ialah fragmen novel Dahaga
(1966) dan kemudian dimasukkan dalam koleksi Malia (1966). Yahya Samah memang banyak menyiarkan fragmen novelnya
sebagai cerpen; mungkin promosi dan publisiti bagi novel yang bakal terbit.
Lazimnya
dalam karya-karya Yahya Samah, wanita menjadi mangsa manakala lelaki menjadi
pemangsa—dan tentu sahaja nafsu dan seks menjadi bahan utama. Contohnya, dalam Layang-layang Putus Tali (1964), Penghulu Kampung Ulu Kelang bernama
Datuk (Haji) Empat Ujang cuba “memiliki” Sharifah Aini (isteri Kamal).
Datuk
Penghulu Bahauddin pula muncul dalam Perahu
Kecil Berlayar Malam (1967) untuk mengoda janda muda beranak satu bernama
Ayu Rukiah. Dalam Patah Dayung (1968),
Datuk Empat Rapi memperdaya dan “menjamah” Sulimah, anak kepada Dali.
Watak Datuk
Penghulu Mustapa dalam Bertiup Angin
Beralihlah Awan (1977) menjalin hubungan dengan seorang wanita Cina
sehingga lahir anak perempuan (Joo Joo) yang ada raut wajah Melayu.
Terdahulu,
dalam Air Yang Diminum (1974), pegawai
tinggi kerajaan bernama Badrul telibat dalam sumbang mahram dengan adik
iparnya, Anilah. Agak menarik, watak-watak dengan nama sama muncul dalam novel Dahaga (1966).
Tidak salah
untuk menyimpulkan, Yahya Samah menggunakan satu set watak dan jalan cerita
untuk dipintal berulang kali untuk membolehkan peristiwa berbaur seks, lucah,
pornografi, dan erotik dijalin menjadi cerpen atau novel demi memenuhi selera peminat
yang terdiri daripada pembaca Melayu.
Pada April 1968, Persatuan Penulis-penulis Kelantan menganjurkan program ceramah sastera di Kota Bharu. Menurut laporan Abdullah Muhammad (Berita Harian, 5 Mei 1968), seorang hadirin menggesa supaya Yahya Samah dijatuhkan hukuman kerana menulis karya berunsur seks.
“Unsur seks
dalam Sastera Melayu bukanlah baharu,” kata Yahya Samah pada program itu untuk
mempertahankan tindakannya. “Pengarang-pengarang kesusasteraan klasik Melayu
pun menyalurkan unsur seks dalam hasil-hasil mereka.”
Maka, tidak
hairanlah pengarang Melayu pada hari ini juga mendapat motivasi dan amat gemar
meneruskan budaya yang dirintis Ahmad Lutfi pada 1940-an dan dipelopori
Yahya Samah sejak 1960-an. Semoga para Sasterawan Kavyan yang menghasilkan
karya Sastera Kebangsaan menjadikan budaya ini sebagai
sempadan dan pengajaran berguna.





