Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) berperanan membantu dan menasihati Sultan Selangor dalam
hal-hal berkaitan agama Islam di negeri berkenaan.
Fungsi MAIS juga sebagai pihak yang paling
berkuasa – selepas Sultan – dalam soal agama Islam di negeri itu. Perkara ini
turut dihuraikan pada halaman 36 buku Obligation to Preserve the Sanctity of the Name Allah
(2013).
Buku berkenaan diedarkan secara percuma
bersama-sama buku Pendedahan Agenda Kristian (2014)
pada Seminar Kalimah Allah dan Kristologi Nusantara
di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah
Alam pada 6 Mei 2014.
Wakil MAIS memberitahu wartawan The Malaysian Insider (25 Mei 2014)
bahawa buku berkenaan hanya diedarkan kepada masyarakat Islam. Pada hakikatnya,
ia diedarkan juga kepada peserta Kristian yang dipaksa menghadiri seminar
berkenaan.
Saya berpeluang membaca buku itu pada 30
Mei 2014 dan memperoleh pelbagai maklumat menarik. Memandangkan buku tersebut
dalam Bahasa Inggeris, mungkin sebahagian khalayak sasaran menghadapi masalah
untuk memahami kandungannya.
Jika perkara itu berlaku, tentulah usaha
dan niat murni MAIS menjadi sia-sia. Tambahan pula, dalam isu kalimah Allah yang menjadi fokus utama buku
ini, MAIS menekankan bahawa “penggunaan perkataan Allah dalam Bible versi bahasa Melayu sebenarnya
bertujuan memecah-belah (split) orang
Melayu-Islam” (halaman 45).
Bab 3 dimulakan dengan penerangan kandungan
Perkara 4 (1), Perkara 3 (1), Perkara 11 (1), Perkara 11 (4) dan Perkara 11 (5)
dalam Perlembagaan Persekutuan. Ia antara lain menyentuh kedudukan Islam
sebagai agama persekutuan, hak beragama, dan larangan menyebarkan agama-agama
lain kepada orang Islam.
Pembaca diingatkan (halaman 18) bahawa
penyebaran agama-agama lain, termasuk pengedaran buku atau petikan ajaran
selain Islam dalam Bahasa Malaysia kepada orang Islam,
serta penggunaan perkataan-perkataan yang berasal daripada ajaran Islam adalah
bertentangan dengan peruntukan perlembagaan negara.
Turut
ditekankan bahawa penggunaan kalimah Allah oleh orang Tidak Islam (Bukan
Islam) melanggar Perkara 11 (4) kerana “Allah” dalam konteks keagamaan adalah
milik eksklusif Islam. – Makalah ini ditulis pada 1
Jun 2014 dan disiarkan di Projek Dialog
pada 4 Jun 2014 [BACA MAKALAH PENUH DI SINI] – [RUJUK PELBAGAI MAKLUMAT TAMBAHAN DI SINI]