Menerusi makalah
bertajuk “Takkan Melayu hilang di Malaysia” (The
Malaysian Insider, 25 Februari 2013), saya turut mendedahkan realiti di
mana ada golongan India-Muslim atau Cina-Muslim yang lebih
gemar menggelarkan diri mereka sebagai “orang Melayu”.
Turut dibicarakan mengenai Perkara 160
(definisi “orang Melayu”) dan Perkara 153 (Kedudukan Istimewa Orang Melayu)
dalam Perlembagaan Persekutuan yang mungkin dianggap sensitif oleh pihak
tertentu; khususnya apabila dibicarakan oleh individu Bukan Melayu seperti
saya.
Sebagai susulan kepada
penyiaran makalah itu, saya berusaha mendapatkan pandangan beberapa rakan pada
27 Februari 2013. Apabila memeluk agama Islam, apakah mereka mahu dikenali
sebagai “Melayu” atau masih berbangga mengekalkan identiti kaum/etnik asal selagi
tidak bercanggah dengan Islam?
Rasyeeda Begum dari Pulau Pinang menceritakan kepada saya bahawa ibunya adalah
generasi ketiga India-Muslim (atau “mamak”) di pulau berkenaan. Bapanya pula
datang ke Tanah Melayu pada tahun 1960 bersama-sama datuknya dari India.
“Keturunan sebelah ibu
saya sudah berada di Pulau Pinang jauh lebih lama daripada kebanyakan orang
Melayu yang saya kenal. Ayah saya pula seorang perunding profesional bagi
sebuah firma akaun. Akan tetapi, sehingga umur 45 tahun, beliau masih hanya diberi
hak memegang kad pengenalan merah,” katanya.
Rasyeeda yang sedikit
pun tidak malu untuk dikenali sebagai “mamak” menceritakan bahawa ibunya
membesar di sebuah kampung Melayu.
Neneknya boleh bertutur Bahasa Tamil tetapi ibu serta generasi kemudian
sudah tidak fasih bercakap bahasa ibunda.
“Kami adalah kelompok
yang dikenali sebagai Jawi Peranakan iaitu masyarakat India-Muslim yang sudah
mengasimilasikan budaya Melayu tetapi tetap berpegang pada sedikit-sebanyak
budaya India selagi tidak bercanggah dengan ajaran Islam,” wanita itu
menghuraikan.
Semasa saya di
Tingkatan 1 di SM Darul Ridwan, Taiping, kami masih belajar mengenai Jawi Peranakan dan
salah seorang tokoh terkenal ialah Munsyi
Abdullah. Beliau pernah diwartakan sebagai Bapa Kesusasteraan Melayu Moden.
Akan tetapi, selepas disedari bahawa beliau adalah “India-Muslim” maka
usaha-usaha licik ternyata sudah diambil untuk “mencari” tokoh “Melayu” bagi
menyandang gelaran penting itu.
“Keluarga saya tiada
kena-mengena dengan Munsyi Abdullah,” kata Rasyeeda apabila saya menimbulkan
topik tersebut. “Keluarga sebelah ibu saya miskin dan tidak berpelajaran.
Ibulah satu-satunya individu dalam kalangan adik-beradiknya yang masuk
universiti. Moyang saya dulu bekerja di tongkang yang menguruskan perdagangan
opium dan sebagainya.”
Maka, jelaslah bahawa
tidak semua “mamak” di Pulau Pinang kaya dan terlibat dalam industri nasi
kandar. Demikian juga wanita itu menekankan bagi memecah stereotaip yang wujud.
Kami turut berbincang
secara khusus mengenai topik mengapa ada golongan India-Muslim yang menyertai UMNO
dan menggelarkan diri mereka sebagai “orang Melayu”. Ini sebagai tambahan
kepada penyertaan dalam Kongres India Muslim Malaysia (KIMMA) yang ditubuhkan
dan didaftarkan sebagai parti politik pada 1976.
Tuntutan KIMMA: Melayu atau Bumiputera?
Menurut maklumat di
laman sesawang rasmi, KIMMA ditubuhkan untuk “memperjuangkan kepentingan
masyarakat India-Muslim agar suara dan rintihan didengari oleh kerajaan dalam
bidang politik, agama, sosial, ekonomi dan pendidikan”.
Seperti diketahui umum,
KIMMA begitu setia membantu Barisan Nasional (BN) dalam
pilihan raya umum dan pilihan raya kecil. Susulan “kesetiaan” itu, pada 27 Ogos
2010, Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO bersetuju menerima KIMMA sebagai Ahli
Gabungan UMNO dan diberikan beberapa keistimewaan.
Berbalik pada isu
“Melayu”, ada pihak yang berpendapat bahawa KIMMA tidak patut memohon status
Melayu tetapi menuntut hak diiktiraf sebagai Bumiputera. Persekutuan Pertubuhan
India Muslim Malaysia (Permim) mengeluarkan kenyataan bahawa status Melayu yang
diperjuangkan KIMMA tidak penting kepada kaum tersebut.
“Bagi kami, apa yang
perlu diperjuangkan adalah untuk mendapat status Bumiputera dan seterusnya
mempertahankan kebudayaan India Muslim yang tersendiri,” kata presidennya, Dr
Syed Ibrahim Mohd Ismail (Utusan Malaysia,
21 September 2005).
Seorang lagi individu
yang berkongsi pandangan bersama-sama saya mengenai topik yang dibincangkan ialah
Hussain Sajad, pemuda Punjabi
beragama Islam. Beliau bukanlah seorang mualaf tetapi seorang Islam sejak
turun-temurun.
“Saya berketurunan
Punjabi. Di Malaysia, masyarakat Punjabi sering dianggap beragama Sikh. Pada
pengamatan saya, hal ini berlaku kerana kelemahan pemahaman orang Malaysia
terhadap konsep ‘kaum’ dan ‘agama’. Nenek-moyang saya yang berasal dari Punjab,
India memang beragama Islam.
“Harus dinyatakan
bahawa pada dasarnya, etnik Punjabi ada yang beragama Sikh, Islam, Hindu dan Kristian. Ramai juga yang berpendapat bahawa saya sepatutnya
menggelarkan diri saya ‘Melayu’ kerana saya beragama Islam,” kata pemuda itu
yang tinggal di Puchong.
Dilema identiti antara
“India-Muslim”, “Melayu” dan “Bumiputera” ternyata menimbulkan banyak masalah.
Sekadar contoh, akhbar Berita Harian
(25 Ogos 2011) melaporkan kes pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM),
Amirah Farveen Basheer Ahamad yang tidak dapat (pada mulanya) meneruskan
pengajian di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
“Bagi permohonan ke
UIAM dan UiTM, taraf kewarganegaraan diberi keutamaan. Untuk itu kami
bergantung kepada maklumat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan status
Bumiputera tidak dipenuhi oleh ibu atau bapa Amirah, berikutan rekod JPN menyatakan
ibu bapanya adalah India-Muslim,” kata Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi,
Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Profesor Datuk Rujhan Mustafa.
Bagi Rasyeeda, memang ada orang India-Muslim yang
menyertai UMNO serta melihat diri mereka sebagai “Melayu” sebagaimana
diperuntukkan dalam Perkara 160.
“Saya rasa memang adil
kerana mereka memang sesungguhnya bertutur bahasa orang Melayu dan mengamalkan
sepenuhnya budaya orang Melayu. Satu-satunya perkara yang membezakan mereka
adalah warna kulit. Lagi pun, janganlah kita lupa bahawa memang ada banyak
‘habuan’ berupa ‘hak’ apabila seseorang sudah menjadi ‘orang Melayu’ mengikut definisi
dalam Perlembagaan,” katanya.
Fenomena kalut masyarakat Malaysia
Rasyeeda mengakui
bahawa memang masyarakat India-Muslim berdepan dengan cabaran dan dilema
identiti pada setiap hari; seperti contoh kes Amirah di atas.
“Semasa zaman
kanak-kanak dan remaja, saya menjadi mangsa diskriminasi, penindasan dan bahan
lawak semata-mata kerana saya dianggap ‘lain’. Orang muda dan tua sama-sama
bertanya ‘Awak ini apa? Ibu bapa awak masuk Islam?’ Amat menyedihkan kerana
ramai orang di Malaysia masih juga melihat ‘Melayu-Islam’ tanpa menyedari
bahawa mana-mana kaum, etnik dan bangsa boleh menjadi orang Islam,” Rasyeeda
meluahkan pandangannya secara ikhlas.
Wanita itu turut menegaskan bahawa beliau
melihat dirinya sebagai Bangsa Malaysia. Dari aspek budaya
pula, beliau mempertahankan budaya Jawi Peranakan yang sangat unik dan
merupakan jati diri keturunannya.
“Memanglah KIMMA telah memperjuangkan
supaya orang India-Muslim diiktiraf sebagai orang Melayu. Malah, daripada
maklumat yang saya terima daripada kaum-keluarga, saudara-mara dan
sahabat-handai, seorang individu India-Muslim boleh pergi ke JPN dan serta-merta
menukar ‘kaum’ kepada ‘Melayu’ selaras dengan hak yang dijamin dalam Perkara
160.
“Adik-beradik saya ada yang sudah
melakukannya tetapi bagi saya, saya mahu mengekalkan identiti kaum. Walaupun
saya beragama Islam, saya masih seorang individu keturunan India yang berbangga dengan
identiti unik Jawi Peranakan,” tegasnya.
Pada pandangan dan pendirian Rasyeeda, seseorang berhak untuk memilih agamanya. Akan
tetapi, tindakan mengubah etnik, kaum, warisan dan budaya semata-mata untuk
mendapatkan hak dan keistimewaan tertentu adalah tindakan yang amat memalukan.
Bercerita lebih lanjut
mengenai pengalamannya sejak kecil, Hussain yang jelas mempunyai raut wajah
Punjabi pula mengatakan bahawa beliau memang sering ditanya adakah beliau orang
Melayu.
“Apabila saya
mengatakan tidak, maka akan ditanya mengapa pula nama saya nama Islam. Ini
suatu fenomena kalut yang sukar untuk saya fahami sampai sekarang,” kata
Hussain yang membesar dalam persekitaran masyarakat pelbagai kaum dan agama.
Seperti diakui oleh Hussain, masyarakat Punjabi terkenal sebagai minoriti yang berbangga dengan
identiti dan budaya sendiri. Pada masa yang sama, wujud ruang yang besar dalam
hati mereka untuk menerima kewujudan kaum dan agama lain.
Ringkasnya, sambil berasa amat bangga
dilahirkan sebagai umat Islam, Hussain turut berasa bangga untuk mengekalkan
identiti diri sebagai seorang pemuda Punjabi.
Suara Rasyeeda dan
Hussain mungkin sahaja tidak mewakili keseluruhan komuniti India-Muslim dan
Punjabi-Muslim. Bagaimanapun ia sekurang-kurangnya membantu kita untuk memahami
realiti bahawa masih ada orang yang mampu membezakan antara “kaum” dan “agama”.
[Uthaya
Sankar SB sering dibenci golongan etnosentrik kerana berani tampil
memperkatakan isu-isu yang dianggap sensitif dalam masyarakat. Makalah ini
ditulis pada 3 Mac 2013 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 4 Mac 2013. Sila
KLIK DI SINI untuk beberapa lagi
makalah berkaitan Melayu dan Islam. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]