[Semangat baru yang
muncul dalam diri masyarakat India berikutan Perhimpunan Hindraf pada November
2007 dikatakan sudah hilang dan berderai umpama ombak. Apakah semangat
perjuangan demi maruah di tanah air akan muncul kembali?]
[BACA BAHAGIAN PERTAMA] – Walaupun Kongres India Malaya (MIC) lahir pada Ogos 1945 sebagai
parti yang bertujuan menjaga kepentingan kaum India di Tanah Melayu (kini
Malaysia), MIC pada realiti lebih berciri parti bagi keturunan Tamil – Bahasa
Tamil, budaya Tamil, tarian Tamil, sastera Tamil, jati diri Tamil dan segala
macam “Tamil”.
Bahasa, budaya, tarian dan sastera
keturunan lain dalam kaum India bagaikan tidak wujud. Kalau diteliti, keadaan
itu belum berubah hingga hari ini. Kalau ditanya, politikus dengan mudah akan
mengatakan bahawa pernah ada orang Punjabi menjadi presiden parti. Atau bahawa
“Tamil” mewakili juga “Telugu, Malayali, Punjabi dan sebagainya”.
Ramai yang mengandaikan bahawa semua kaum
India di negara ini adalah keturunan Tamil; semata-mata kerana hampir 80
peratus kaum India di sini berketurunan Tamil. Kekeliruan ini – anehnya – lebih
banyak wujud dalam kalangan kaum India sendiri.
Politikus dalam Barisan Nasional (BN) juga tidak
berusaha bersungguh-sungguh memberi penjelasan. Malah, tidak mustahil bahawa
mereka sendiri masih jahil terhadap perkara ini. Malah, ada politikus yang
tidak tahu membezakan antara Deepavali, Thaipusam dan Wesak.
Ramai pemimpin dalam masyarakat India juga
masih meneruskan tradisi menganggap kaum India sebagai “kaum pendatang” atau
imigran dengan erti kata bahawa tumpuan serta taat setia masih pada Benua Kecil
India – khususnya Tamil Nadu.
Dalam segala ceramah, sering ditimbulkan
kehebatan keturunan Tamil di India pada masa lalu; dan hal ini ada juga saya sentuh
secara sinis dalam cerpen “Kain Cita Bersulam Cinta” (Kathakali, 2009).
Dalam cerpen itu, ketua pemuda Pertubuhan
Politik India (PPI) berucap mengenai “kehebatan Raja Cheran, Raja Chola dan
Raja Pandian” dan Bahasa Tamil yang “lahir sebelum batu-batan di permukaan bumi
bertukar menjadi pasir”.
Lalu seorang pemuda bangkit bertanya
mengapa tidak disentuh langsung mengenai kaum India di negara ini.
Sesungguhnya, jarang sekali disentuh mengenai kehebatan kaum India di Malaysia;
kecuali dalam usaha “mendewa-dewakan” politikus tertentu. Kesilapan yang
membuktikan kejahilan ini dilakukan oleh pemimpin pelbagai peringkat.
Perhatikan betul-betul dan anda sendiri akan menyedarinya.
Apabila politikus kaum India berucap,
perhatikan tokoh mana yang diangkat: tokoh kaum India dari Malaysia atau dari
India? Gambaran yang diberikan pemimpin politik adalah seolah-olah kaum India
di Malaysia masih rakyat negara India (khasnya dari Tamil Nadu) yang sekadar
“menumpang” di negara ini.
Kontroversi novel Komsas jadi pengajaran
Dengan segala macam perkembangan negatif
sejak dahulu, tidak hairanlah generasi muda kaum India masih menganggap
Malaysia sebagai “negara mereka” (their country) dan bukannya “negara
kita” (our country).
Apatah lagi dengan pelbagai usaha
terancang dan licik yang dilakukan puak tertentu bagi memastikan kaum India di
negara ini terus melihat diri sendiri sebagai “pendatang”dan “p***” yang cuba
merampas hak dan peluang milik orang lain.
Kenyataan pada perenggan di atas mungkin
kedengaran agak keterlaluan akan tetapi, percayalah, memang itu yang telah,
sedang dan akan terus dilakukan puak etnosentrik, ultra kiasu dan fanatik
tertentu yang menganggap mereka umpama “putera kayangan” manakala kaum India
pula “sampah jalanan”.
Dalam pada itu, mungkin sahaja kewujudan
begitu banyak pertubuhan – badan berciri politik mahupun pertubuhan bukan
kerajaan (NGO) – yang masing-masing mahu berjuang bagi kaum India (baca:
keturunan Tamil) menjadikan keadaan semakin bercelaru.
Tsunami politik yang berlaku berikutan
kebangkitan minoriti kaum India yang tertindas pada November 2007 bagaimanapun
berubah menjadi “ombak yang pecah” apabila ketua dan peserta Hindraf mula
berpecah dan membentuk beberapa entiti berasingan seperti yang dapat dilihat
sendiri pada hari ini. [MAKLUMAT HINDRAF]
Kelompok pemimpin pertubuhan – badan
politik mahupun NGO – belum mencapai kata sepakat dalam usaha menyelesaikan
masalah yang melanda kaum India. Lebih banyak perbalahan demi kepentingan
peribadi berbanding perjuangan bagi masyarakat yang sepatutnya diwakili. Hal
ini berlaku pada peringkat persekutuan mahu pun negeri.
Lihat sahaja apa yang berlaku dalam isu
kontroversi novel Interlok: Edisi Murid sepanjang tahun 2011. Kalau kita meneliti segala laporan di pelbagai
media sejak Januari 2011 secara kritikal, kita boleh menilai sendiri benar atau
tidak pandangan yang saya kemukakan ini.
Tambahan pula, di negara bertuah ini, kaum
India hanya diharapkan berada pada tahap sederhana; tidak terlalu menonjol
dalam apa-apa bidang yang diceburi. Perkara ini boleh dilihat secara
terang-terangan dalam segenap bidang: politik, ekonomi, sosial, filem,
nyanyian, penulisan, penerbitan dan apa sahaja.
Perumpamaannya adalah bahawa jika si ayah
menjadi pekerja ladang, biarlah si anak juga menjadi pekerja ladang yang hanya
sedikit lebih baik daripada si bapa. Mentaliti inilah yang ditanam dalam jiwa
kaum India sejak zaman penjajah. Anehnya, pemikiran sama masih disogokkan
sehingga kini melalui pelbagai cara.
Generasi muda sudah berani bersuara
Akhirnya, tidak hairanlah sekelompok kaum
India di Malaysia terus merasakan diri mereka terpinggir dan ada yang memilih
untuk sekadar “menonton” perkembangan politik dan filem/drama dari India.
Sekurang-kurangnya filem/drama (dan politik?) dari India memberi hiburan dan
kepuasan jiwa berbanding realiti di tanah tumpahnya darah mereka.
Namun, tentu sahaja keadaan “terpinggir”,
“tertindas” dan “minda tertutup” seperti ini diharapkan tidak akan berterusan.
Generasi muda kaum India sudah berani bersuara dan tahu hak mereka.
Mereka tidak mudah diperkotak-katik. Semuanya berkat semangat daripada
Perhimpunan Hindraf pada 2007 dan siri Perhimpunan Bersih di pelbagai lokasi
sejak 2011.
Media sosial – khususnya Facebook dan Twitter – semakin menjadi medan untuk generasi pelbagai kaum
mendapatkan serta berkongsi maklumat tepat dan sebenar. Malah, seperti
dilaporkan akhbar Utusan Malaysia (28
Februari 2013), Presiden BN, Datuk Seri Najib Razak mengakui bahawa Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bakal menjadi pilihan raya media sosial pertama di Malaysia.
“Tidak akan tercapai kebaikan sekiranya
tidak ada sesiapa yang berani mengetengahkan kebenaran” seperti dinyatakan Mahatma Gandhi. Mendiang juga
mengingatkan: “Jadilah perubahan yang mahu anda saksikan di dunia ini.”
Generasi muda yang saya perhatikan bukan
lagi “pak turut” tetapi adalah “pemimpin” yang bakal menentukan masa depan
agama, bangsa dan negara. Mereka tidak boleh “dipecah dan perintah” mengikut
batas kaum, agama, etnik dan keturunan.
Apabila timbul isu yang menyentuh
sensitiviti kaum India dalam novel Interlok:
Edisi Murid, pelbagai pihak berani bangkit demi maruah kaum India.
Malangnya, isu itu turut dijadikan bahan politik demi kepentingan pihak
tertentu.
Sekadar contoh, MIC yang pada mulanya
konon berjuang bagi masyarakat India, akhirnya diam, akur dan bersetuju supaya
buku dicetak semula dengan hanya 19 daripada 106 pindaan yang dijanjikan kepada
masyarakat dan diumumkan di Dewan Rakyat. Saya tidak berani meneka atau menduga
apa yang sebenarnya telah berlaku!
Sebuah lagi kumpulan, National Interlok
Action Team (NIAT) sejak mula mendesak supaya Interlok: Edisi Murid dan Interlok
(edisi asal) karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain diharamkan kerana
kononnya bertentangan dengan ajaran agama Islam dan al-Quran.
Akan tetapi, apabila novel edisi murid itu
ditarik balik daripada dijadikan teks Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran
Bahasa Malaysia (Komsas), NIAT ternyata berpuas hati dan tampil meraikan
kejayaan. Sedangkan niat dan perjuangan sebenar mereka belum selesai. Namun,
demikianlah realiti kehidupan. Mungkin ada sesuatu yang menyebabkan NIAT
membatalkan niat asal.
Dalam pada menghadapi pelbagai dugaan,
cabaran dan rintangan yang datang dan pergi, label “pendatang” terus menjadi
igauan generasi muda kaum India. Mungkin satu gerakan besar-besaran dan drastik
perlu bagi memastikan tidak ada sesiapa yang berani menghina kaum India di Malaysia
dengan gelaran itu. Mungkin PRU-13 boleh menjadi titik tolak ke arah mencapai
impian murni itu.
[Makalah
ini dikemas kini pada 2 Mac 2013 berdasarkan bahan lama dan disiarkan di Roketkini pada 31 Mac 2013. © Uthaya Sankar SB
2013. Baca juga makalah bertajuk “Siapa Pendatang?” dan "Kesabaran Kami Ada Had" berkaitan topik yang sama. Baca juga "Sajak untuk pendatang". Harap maklum bahawa anda membaca makalah
ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]