[Beberapa individu berkongsi pandangan mengenai label yang masih
digunakan pada kaum Cina dan India di negara ini.]
Salah satu istilah yang agak sensitif dalam
kalangan penduduk negara Malaysia adalah “pendatang”. Sekadar contoh mudah,
bayangkan jika Ibrahim Ali, Ridhuan Tee Abdullah atau Tun Mahathir Muhammad dipanggil sebagai
“pendatang” oleh sesiapa sahaja.
Saya memetik nama-nama di atas sekadar
sebagai contoh secara rambang bagi mewakili golongan etnosentrik (Ibrahim),
menganggap dirinya Melayu (Ridhuan Tee), dikatakan sebenarnya kaum India (Mahathir) dan bersikap
ultra kiasu (sekali lagi, Ridhuan Tee).
Pada masa sama, kaum India dan Cina sejak
dahulu masih menjadi mangsa label “pendatang” walaupun menjadi warganegara sah;
serta sesungguhnya lahir di negara ini serta tidak pernah ada sebarang kewarganegaraan
lain.
Pada 13 Mac 2013, saya cuba mendapatkan
reaksi dan komen rakan-rakan menerusi Facebook
tetang situasi di mana warganegara Malaysia daripada kaum India dan Cina masih
digelar “pendatang”. Selepas lebih 55 tahun negara merdeka, wajarkah label
seperti itu digunakan?
Seperti yang dapat dijangkakan, tidak ramai
yang tampil berkongsi pandangan memandangkan ini topik yang dianggap (ulang:
dianggap) sensitif dan mungkin mengguriskan hati. Bukan mengguris hati “mangsa”
iaitu kaum Cina dan India yang masih dilabel sebagai “pendatang”, tetapi hati
“pemangsa” iaitu puak etnosentrik, ultra kiasu dan politikus tertentu yang suka
menindas, menghina dan mempersenda kaum India dan Cina dengan gelaran “pendatang”.
Dari segi istilah, Kamus Inggeris-Melayu Dewan memberikan makna “immigrant” sebagai “pendatang, imigran”. Kamus Pelajar Bahasa Malaysia
mendefinisikan “pendatang” sebagai “orang yang mendatang (tidak asli)”.
Sementara Kamus Dewan Edisi Empat menghuraikan “pendatang” sebagai “orang mendatang,
orang asing yang datang ke, atau memasuki sesebuah negeri lain”.
Dalam membincangkan topik sensitif ini,
Rita Robert Rawantas yang menggunakan nama “Pena Alam” di Facebook berpendapat bahawa penggunaan
label “pendatang” terhadap warganegara kaum Cina dan India di Malaysia “memang
tidak berakal, berniat jahat dan akan menimbulkan salah faham antara kaum”.
“Percayalah, di Sabah, makna ‘pendatang’
itu maklum bagi seluruh rakyatnya juga kesan sosial, ekonomi dan budaya akibat
kedatangan mereka ke muka bumi Sabah,” kata penulis sambilan berumur 35 tahun
dari Sabah itu.
Bercakap mengenai topik yang sama, Kamalakannan
Veerapathran dari Kelana Jaya, Selangor melahirkan rasa simpati
terhadap mana-mana puak yang masih melabelkan orang Cina dan India sebagai
“pendatang”.
“Saya bersimpati kerana pemikiran mereka
dikaburkan oleh sistem pendidikan yang masih bermain (memanipulasi) dengan
fakta. Berapa ramai orang Melayu cuba mendapatkan fakta
asal-usul mereka? Berapa ramai orang Melayu cuba mendapatkan jawapan mengapa
Orang Asli/Asal dipanggil dengan nama itu?” soal pemuda berumur 34 tahun itu
yang lahir di Klang.
Kamalakannan yang bekerja sebagai penolong
pengurus berpendapat bahawa sekiranya fakta-fakta sebenar tidak disorok, maka
penggunaan label “pendatang” bagi orang Cina dan India tidak akan wujud.
Keharmonian antara kaum pula pasti lebih erat dan baik berbanding situasi
sekarang.
Seorang pegawai farmasi, Gunalan
Jeyaraman turut tampil memberikan pandangan terhadap topik yang saya
kemukakan menerusi Facebook. Baginya,
label “pendatang” yang digunakan sewenang-wenangnya itu seolah-olah merendahkan
taraf kewarganegaraan kaum Cina dan India menjadi penduduk kelas kedua.
Wajar meletakkan sesuatu pada tempatnya
“Saya berpendapat kaum Cina dan India masih
tidak menikmati kemerdekaan sepenuhnya selagi wujud prasangka dan label
‘pendatang’. Situasi ini mungkin berpunca daripada pemerintah (kerajaan) yang
membuat dasar-dasar berbentuk ‘pecah dan perintah’ dalam hampir semua bidang,”
kata pemuda berusia 30-an yang berasal dari Parit Buntar, Perak.
Pemuda itu yang kini tinggal di Klang
berpendapat bahawa dasar “pecah dan perintah” mengakibatkan ketidaksamaan dan
diskriminasi antara kaum. Maknanya, ada kelompok rakyat yang dipinggirkan,
diabaikan dan dianak tirikan secara langsung dan tidak langsung.
Nurfarah
Hanani Amir Hamzah dari Kampung Puah, Setapak turut
memberanikan diri berkongsi pandangan dan komen berhubung topik label
“pendatang” yang masih digunakan terhadap warganegara Malaysia daripada kalangan kaum Cina dan India.
“Sebagai generasi keempat ‘pendatang’
Indonesia di Malaysia, saya berfikir adalah tidak adil untuk saya mendapat hak
Bumiputera sedangkan sebilangan besar kaum India dan Cina yang sudah beratus-ratus
tahun tinggal di Malaysia masih dianggap sebagai pendatang,” kata pegawai
dietetik itu yang lahir di Petaling Jaya.
Nurfarah Hahani yang menggunakan nama Farahanani
Amhazali di Facebook turut
meneliti isu ini dari sudut agama.
“Makna ‘adil’ yang saya faham dalam konteks
Islam adalah ‘kewajaran meletakkan sesuatu
pada tempatnya’. Adil bukannya bermaksud mengikut garis panduan undang-undang
rekaan manusia. Jika terdapat kesilapan atau kekurangan pada undang-undang yang
dijadikan panduan, kita harus selalu mengkaji kewajaran undang-undang itu
sendiri,” kata wanita berumur 20-an itu.
Pegawai dietetik tersebut mengaku bahawa
beliau berasa ralat kerana “kesetiaan kaum India dan Cina sering dipertikaikan
apabila saya menghadiri kursus-kursus kenegaraan anjuran universiti semasa saya
belajar dahulu.”
“Saya rasa hairan kerana hak/kedudukan
istimewa orang Melayu/Bumiputera didasari garis panduan yang tidak jelas.
Misalnya, apakah orang Sulu yang lahir di Malaysia lebih Bumiputera berbanding
kaum India dan Cina yang juga lahir di tanah ini?
“Saya bukan seorang peguam. Pemahaman saya
mengenai undang-undang mungkin cetek tapi soal kemanusiaan dan keadilan
sebagaimana ditekankan dalam Islam paling saya utamakan. Sentimen ‘bangsa
Melayu’ sering dicanangkan seolah-olah Malaysia akan musnah jika kaum-kaum lain
turut mendapat peluang menguasai ekonomi, perundangan dan sebagainya,” kata
Nurfarah Hahani dalam mesej yang dihantarnya kepada saya untuk berkongsi
pandangan bagi makalah ini.
Wanita itu juga dengan berani menyebut
mengenai apa yang dilihatnya sebagai hipokrasi atau kepura-puraan pihak
tertentu.
“Di suatu medium, mereka menganjurkan
persahabatan dan perpaduan kaum. Akan tetapi, pada program yang lain, pihak
yang sama itulah menghasut dan mewujudkan prasangka antara kaum.
“Sebagai orang Melayu dan Islam, saya
percaya setiap rakyat wajar diberi hak/keistimewaan yang sama sebagai
warganegara. Usah kita lupa bahawa kesetiaan pada negara bukan terletak pada
kaum, agama dan warna kulit semata-mata,” tegasnya.
Saya percaya, yakin dan sangat berharap
bahawa pandangan ikhlas yang dikongsi ini mampu memberikan kita keyakinan
bahawa masih ada harapan bagi negara Malaysia dalam soal mewujudkan “Bangsa Malaysia” di mana tiada
mana-mana kelompok atau kumpulan minoriti ditindas, dizalimi atau
diabaikan.
Jika masih ada puak etnosentrik, ultra
kiasu, politikus dan sebagainya yang terus-menerus menggunakan label
“pendatang” bagi merujuk kepada warganegara Malaysia daripada kalangan kaum
Cina dan India, kita gunakan segala kuasa dan kudrat yang ada untuk menghalau
mereka dari negara ini. Biarlah mereka menjadi “pendatang” pada erti kata
sebenar di mana-mana negara lain!
[Uthaya
Sankar SB tidak ada walau setitik rasa hormat pada puak etnosentrik, ultra
kiasu dan politikus yang melakukan penindasan dan kezaliman. Makalah ini
ditulis pada 17 Mac 2013 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 18 Mac 2013. Baca
juga makalah bertajuk “Budaya Pendatang”. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]