[Walaupun ada “hak” menurut Perkara 160, wanita Cina-Muslim ini
tidak rela meninggalkan identiti kaum keturunannya.]
Menerusi makalah bertajuk “Hak Istimewa Orang Melayu” (Free Malaysia Today, 23 Februari 2013),
saya cuba menjelaskan beberapa perkara berkaitan Kedudukan Istimewa Orang
Melayu sebagaimana dijamin menerusi Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan serta Wasiat Raja-raja Melayu yang
ditandatangani pada 5 Ogos 1957.
Saya turut menyatakan bahawa “kelonggaran”
pada Perkara 160 mungkin menyebabkan golongan Bukan Melayu turut mengiktiraf
diri sebagai “orang Melayu” selepas memeluk agama
Islam.
Susulan daripada itu, saya sempat berbicara
bersama-sama seorang wanita Cina-Muslim untuk mengetahui apakah beliau mahu
dikenali sebagai “Melayu” atau masih berbangga mengekalkan identiti kaum/etnik
asal; selagi tidak bercanggah dengan Islam.
Kali pertama saya
bertemu Nur Hidayah Abdullah (nama
asal: Ooi Yong Yong) adalah apabila saya ke Kota Bharu, Kelantan pada Mac 2012.
Beliau dan adik angkatnya, Abdul Mutalib Awang melayan saya seperti
adik-beradik kandung selama empat hari saya di sana. [Baca catatan saya]
Dalam perbincangan kami
pada 27 Februari 2013, Hidayah menegaskan bahawa beliau adalah individu
Cina-Muslim. Beliau ternyata bangga dengan status unik itu serta tidak sedikit
pun mahu bertukar menjadi “orang Melayu” selepas memeluk agama Islam. Malah,
nama Ooi Yong Yong turut dipaparkan bersama-sama nama Islamnya pada akaun Facebook.
“Dalam masyarakat Cina,
apabila seseorang memeluk Islam, terdapat satu istilah iaitu ‘jip huan’ yang secara tepatnya merujuk
kepada ‘masuk Melayu’ dalam dialek Hokkien.
Secara lazim di Malaysia, apabila seorang anak mahu memeluk Islam,
keluarga Cina akan membantah dan melarang kerana beranggapan si anak itu akan
meninggalkan bukan sahaja agama asal malah segala adat-resam dan budaya
masyarakat Cina,” Hidayah menceritakan.
Katanya, salah faham seperti itu masih berlaku dan sukar
untuk dileraikan. Keadaan ini mungkin berlaku kerana masyarakat Cina khasnya
sebelum ini kurang didedahkan dengan konsep sebenar Islam. Hidayah bersetuju
bahawa dengan adanya akses yang lebih mudah terhadap maklumat yang tepat dari
pelbagai sumber, masyarakat Cina hari ini mungkin mempunyai pandangan yang
lebih terbuka, sebenar dan tepat.
“Ramai yang sudah boleh membezakan antara ‘masuk Islam’
dan ‘masuk Melayu’. Islam adalah agama yang diturunkan sebagai rahmat kepada
seluruh alam melalui perantaraan Nabi Muhammad s.a.w. Agama Islam tidak menjadi hak mutlak masyarakat Arab atau Melayu
semata-mata. Mungkin disebabkan majoriti masyarakat Malaysia adalah orang
Melayu dan beragama Islam, maka ramai yang melihat Islam dan Melayu sebagai
sinonim,” akuinya dalam perbincangan kami yang berlaku dalam keadaan santai.
Menyentuh secara khusus mengenai amalan budaya asal, ibu
kepada lima anak itu mengakui bahawa sebenarnya adat atau budaya asal
masyarakat Cina yang tidak bertentangan dengan Islam masih diamalkannya tanpa
sebarang masalah.
Anak-anak dididik budaya masyarakat Cina
“Saya sebagai seorang Cina, walaupun sudah hampir 20 tahun
menjadi seorang Islam, saya tidak pernah lupa bahawa saya seorang Cina. Saya
menghargai adat dan keunikan budaya masyarakat Cina serta memilih untuk
meneruskan mana-mana amalan budaya yang tidak bertentangan dengan akidah Islam.
“Saya mengajar anak-anak saya makan menggunakan kayu
penyepit (chopstick). Pernah ada
seorang yang agak tua menegur saya dengan mengatakan haram makan menggunakan
penyepit. Tetapi saya tidak menyalahkan beliau. Mungkin beliau tidak terdedah
dengan budaya kaum lain. Memanglah sesungguhnya makan dengan tangan adalah
sunnah. Tetapi Islam tidak pula mengharamkan makan dengan sudu. Malah, makan
menggunakan penyepit pun tidak ada salahnya,” kata wanita itu yang dulu
bertugas di Yayasan Kebajikan Anak-anak Yatim Kelantan (Yaatim).
Saya memang tertarik mendengar kisah Hidayah yang
sehingga kini masih memasak masakan mengikut resepi masyarakat Cina. Malah
setiap kali menjelang Tahun Baru Cina, beliau mengadakan jamuan makan besar (reunion dinner). Untuk rekod, jamuan
kekeluargaan itu bukan bersifat agama tetapi simbolik kepada sambutan
bermulanya musim bunga.
“Begitu juga dengan anak-anak saya. Saya menggalakkan
mereka meraikan perayaan kuih bulan dengan bermain tanglung, perayaan ketupat
buluh (chang) dan perayaan Winter
Solstice (Dong Zhi). Sejak berkeluarga dan bergelar ibu, saya mengadakan
‘reunion dinner’ setiap tahun,” kata Hidayah yang kini bertugas di Pejabat Urus
Setia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan.
Namun begitu, kisah Hidayah memang penuh liku dan
cabaran. Jamuan makan malam sempena Tahun Baru Cina biasanya hanya dinikmati
bersama-sama lima anaknya. Hal ini kerana selepas beliau memeluk Islam dahulu,
keluarga kandung bagaikan meminggirkannya.
Namun, sebagai seorang umat Islam yang berpegang teguh
pada ajaran agama, wanita yang sentiasa tersenyum dan berwajah ceria ini tidak
pernah membenci ibu bapa dan adik-beradiknya. Beliau sedar bahawa hubungan kekeluargaan
dengan mereka tidak terputus, sebagaimana firmah Allah s.w.t. dalam
Surah Luqman, ayat 15.
“Untuk pengetahuan adik, setelah 17 tahun memeluk Islam,
akhirnya baru dua minggu lepas kakak dapat kembali semula ke pangkuan ibu
kandung. Ayah meninggal dunia dan tiba-tiba ibu meminta adik-beradik mencari
kakak,” luahnya dengan penuh emosi.
Dapat dibayangkan betapa Hidayah menanggung rasa sedih
kerana tidak berpeluang menatap wajah ayahnya buat kali terakhir. Beliau hanya
sempat tiba di krematorium lewat setengah jam selepas jenazah mendiang bapanya
dibakar mengikut tradisi masyarakat Cina.
“Namun saya sangat gembira dan terharu apabila ibu
menerima saya dengan terbuka walaupun saya tidak boleh menyertai upacara sembahyang
bagi mendiang ayah sebagaimana yang dilakukan oleh adik-beradik. Ramai juga
yang terpinga-pinga melihat kehadiran saya yang
bertudung. Malah apabila kami sekeluarga pergi makan di restoran, ramai
yang memandang kehairanan melihat ibu dan adik ipar serta adik-beradik
bersama-sama saya yang bertudung,” katanya sambil mengimbau kenangan.
Sambil mendengar pengalaman yang diceritakan oleh
Hidayah, saya berfikir bahawa segala apa yang berlaku adalah aturan Tuhan. Mungkin juga
untuk menguji keimanan dan daya tahan wanita itu yang memeluk Islam atas
pilihan sendiri; bukan atas niat lain.
Puak etrosentrik, ultra kiasu rosakkan imej
Islam
“Saya lihat ibu begitu gembira apabila saya ceritakan
bahawa cucu-cucunya yang belum pernah ditemuinya memang pandai makan
menggunakan kayu penyepit. Beliau melihat sendiri bagaimana saya dan anak-anak
tetap Cina walaupun kami beragama Islam. Malah, bapa saudara saya melahirkan rasa
kagum kerana saya rajin memuatkan foto jamuan makan malam Tahun Baru Cina di Facebook,” beliau bercerita lagi
manakala saya tumpang gembira dan berasa bangga mengenali wanita ini.
Bagi saya, apa yang dilakukan oleh Hidayah adalah “dakwah positif” yang mampu menjelaskan realiti Islam yang sebenar kepada masyarakat
pelbagai kaum dan agama di Malaysia. Hal ini tentulah sangat berbeza (misalnya)
dengan apa yang dilakukan kelompok seperti Ibrahim Ali, Ridhuan Tee Abdullah serta puak etrosentrik dan ‘ultra kiasu’ yang tidak dapat membezakan
antara “Melayu” dan “Islam”.
Sesungguhnya, pada pandangan saya sejak kecil,
sebaik-baik dakwah adalah keperibadian mulia yang ditunjukkan oleh seorang umat
Islam. Perkara ini juga saya nyatakan dalam kenyataan media bertarikh 24
Februari 2013 berikutan penyiaran rencana Ridhuan Tee bertajuk “Kesabaran umat Islam ada had” di akhbar Sinar
Harian (18 Februari 2013).
“Sebenarnya
Islam pada masa kini kadang-kadang menjadi negatif disebabkan oleh sikap umat
Islam yang kurang baik. Pada saya, jika Islam diamalkan sebagaimana dituntut
oleh Allah berpandukan al-Quran dan Hadis, tanggapan negatif terhadap Islam
tidak akan timbul. Malah umat Islam akan menjadi ‘khudwah hasanah’ atau contoh
yang baik kepada orang lain,” kata Hidayah sebagai menyetujui pandangan saya.
Dalam
pada itu, saya dapat membayangkan rasa kesal dan menyesal yang ditanggung oleh
wanita itu kerana tidak berpeluang bertemu mendiang bapanya.
“Hanya
selepas ayah tiada, saya dapat tahu bahawa dalam diam, mendiang sudah memaafkan
saya. Saya sedih kerana tidak sempat bertemu ayah semasa beliau masih hidup,”
katanya.
Saya
sedar bahawa topik asal yang mahu saya bincangkan adalah sama ada Hidayah mahu
dikenali sebagai “orang Melayu” atau kekal dengan identiti asal iaitu “orang
Cina”. Namun, perbincangan kami turut menjurus kepada perkara-perkara lain yang
mungkin tidak berkait secara langsung dengan topik asal.
Walau
bagaimanapun, saya percaya bahawa kisah-kisah yang dikongsikan oleh Hidayah
sudah cukup untuk menjelaskan pendiriannya berhubung topik yang agak sensitif
ini. Khususnya apabila Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan sebenarnya
memberikan “hak” kepada Hidayah untuk mengiktiraf dirinya “orang Melayu”.
Kisah
pertemuan semula dengan keluarga kandung selepas hampir 20 tahun juga sangat
menarik dan menyentuh perasaan. Hidayah
merancang untuk kembali menetap di kampung halamannya di Kuala Kedah
pada tahun depan (2014). Beliau mengaku sudah “kehilangan” begitu banyak masa
untuk bersama ibunya sejak dipinggirkan selepas memeluk Islam dahulu.
“Saya
perlu rebut masa yang masih bersisa ini untuk membalas jasa ibu. Saya juga
berharap kisah saya menjadi teladan kepada orang yang baru memeluk Islam agar
berusaha lebih untuk menyambung kembali silatulrahim dengan keluarga kandung. Jangan
jadi seperti saya yang mungkin tidak berusaha seperti yang sewajarnya,”
nasihatnya dengan penuh ikhlas pada akhir perbincangan kami.
[Uthaya
Sankar SB percaya pada hubungan kekeluargaan dan persaudaraan tanpa mengira
batas kaum, agama dan bangsa. Makalah ini ditulis pada 2 Mac 2013 dan disiarkan
di Free Malaysia Today pada 4 Februari 2013. Sila
KLIK DI SINI untuk beberapa lagi
makalah berkaitan Melayu dan Islam. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]