Nama Tun Dr Mahathir Mohamad menitip dari bibir ke bibir masyarakat pelbagai kaum dan ideologi politik sejak bekas perdana menteri (PM) itu turun menyertai perhimpunan Bersih pada hujung Ogos 2015.
Dr Mahathir juga semakin lantang bersuara menentang kepimpinan Datuk
Seri Najib Razak yang disifatkannya
tidak sesuai menjadi PM, khususnya selepas dikaitkan dengan isu 1MDB.
Bagi Presiden MIC, Datuk Dr S Subramaniam dan
rata-rata orang MIC, Najib adalah PM yang paling pemurah kerana kononnya paling
banyak membantu kaum India di Malaysia.
Dalam kalangan beberapa rakan, keluar pula
desas-desus yang menyentuh mengenai darah kaum India yang mengalir dalam tubuh
Dr Mahathir.
“Benarkah Najib yang berdarah Bugis lebih
banyak membantu kaum India berbanding Dr Mahathir yang berdarah India? Atau MIC
sekadar mahu menjilat tangan yang
menghulurkan tulang?”
Catatan ini bukan bertujuan menilai PM mana
yang paling banyak membantu kaum India. Bukan juga menghitung berapa guni beras yang
dicampak dari lori kepada pengundi kaum India menjelang pilihan
raya umum.
Sebaliknya, membuka mata masyarakat untuk
melihat darah yang mengalir dalam tubuh para pemimpin Melayu yang menerajui
kerajaan persekutuan serta memperjuangkan “ketuanan Melayu”.
Pada 12 Jun 2005 majlis “Mahathir, Jasamu
Dikenang” dianjurkan Jemaah Malabar Muslim Johor dengan kerjasama 25 pertubuhan
bukan kerajaan (NGO) keturunan Malayali
(Malabari).
Menurut catatan di blog penganjur, komuniti
Malabari “terhutang budi kepada Dr Mahathir kerana beliau membantu membangunkan
masyarakat ini seiring dengan masyarakat lain di Malaysia”.
Daripada Tunku ke
Najib
Pada majlis itu, Dr Mahathir sendiri mengaku mempunyai darah India.
Katanya, beliau tidak perlu berasa malu untuk mengakui perkara itu. Malah,
tegasnya, tidak ada seorang pun orang Melayu yang tulen.
Sepertimana dikatakan Dr Mahathir pada majlis
berkenaan, PM pertama, Tunku Abdul Rahman berdarah Siam; Tun Abdul Razak
berdarah Bugis; Tun Hussein Onn berdarah Turki; dan Tun Abdullah Ahmad Badawi
berdarah Cina.
Sebagaimana bapanya, Najib juga berdarah
Bugis. Malah, Najib yang lengkap berpakaian etnik Bugis mengunjungi Gabenor
Sulawesi Selatan pada 18 November 2009; tujuh bulan selepas menjadi PM.
Tan Sri Muhyiddin
Yassin yang kempunan menjadi PM pula berdarah Jawa, walaupun beliau lebih
suka mengaku dirinya Malay first.
Katanya, beliau akan dipulaukan semua orang
Melayu sekiranya mengaku dirinya “a Malaysian
first and a Malay second” (The Star,
1 April 2010).
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
yang khabarnya pernah digelar “bebal” dan “jambu” oleh akhbar Utusan Malaysia juga berdarah Jawa.
Malah, Surabaya
Post (9 Jun 2006) memetik Zahid sebagai berkata, 10 ahli Parlimen Malaysia
berketurunan Jawa.
Pengakuan Zahid mengenai asal usulnya
menerusi media di Indonesia pada 2013 turut mendapat reaksi yang pelbagai
daripada rakyat Malaysia.
Khususnya apabila kaum India dan Cina yang
sudah lebih 100 tahun lahir dan membesar di negara ini masih digelar “pendatang”.
Secara teknikal, Perkara 160 (2) Perlembagaan
Persekutuan mengesahkan kedudukan para pemimpin berkenaan sebagai “Melayu” dan tiada sebarang pertikaian.
Jati Diri Melayu,
Cina dan India
Sekiranya diteliti, identiti “Melayu” yang sering digunakan terlalu umum
dan tidak menggambarkan jati diri kukuh.
Sekadar contoh, apabila kita bercakap
mengenai kaum India, kita masih boleh melihat jati diri Tamil, Telugu, Malayali, Punjabi, Chetti dan sebagainya.
Begitu juga kaum Cina yang masih mengekalkan
jati diri Hokkien, Hakka, Kanton, Hailam, Teochew, Baba dan seumpamanya.
Dalam kalangan orang Melayu, mereka
sebenarnya terdiri daripada Jawa, Banjar, Bugis, Minang, Boyan, Mendaling dan
sebagainya. (Berkaitan — Melayu Tidak Wujud?)
Sebagaimana dikatakan tadi, rata-rata orang
Melayu ada percampuran darah dengan “pendatang” iaitu orang dari luar Tanah
Melayu.
AB Sulaiman dalam buku Sensitive Truths in
Malaysia (2013) menegaskan dengan berani: “There is no such thing as a Malay race”
dan “the term Malay does not refer to any
race or ethnicity”.
Apabila saya memetik hujah itu untuk
dibahaskan dalam beberapa makalah, saya digelar anti Melayu.
Saya turut membahaskan beberapa isu sensitif
berkaitan jati diri Melayu dalam buku Malaiur Manikam yang bakal dilancarkan pada 21 November 2015.
Tidak mustahil, buku itu akan dilabel sebagai
mempertikaikan hak Melayu dan menyentuh sensitiviti orang Melayu.
Pada pandangan Kumaran Nagapa dari Batang
Berjuntai, Kuala Selangor: “Tiada sesiapa pun perlu rasa malu atau kurang selesa
dengan asal usul mereka.”
Usaha Menafikan
Darah Pendatang
Pandangan di atas amat wajar kerana kemajmukan sudah menjadi salah satu
keistimewaan Malaysia.
Masalah hanya timbul apabila ada pihak yang
cuba menafikan hakikat darah “pendatang” yang mengalir di dalam tubuhnya.
Isu berkaitan “pendatang” ada saya tampilkan
menerusi cerpen dalam buku Pulau Pendatang (Mei 2015). Dibayangkan bagaimana isu “pendatang” mencapai kemuncak
pada pertengahan Ogos 2015.
Akan tetapi, dalam konteks Malaysia, isu “pendatang”
nampaknya hanya mula hangat tiga bulan kemudian, apabila MIC meminta Najib
campur tangan.
Sekiranya diteliti, gelaran “pendatang”
digunakan pihak tertentu sebenarnya bertujuan menafikan hakikat darah “pendatang”
yang mengalir dalam tubuh mereka.
Seperti dikatakan Dr Mahathir, “No Malay is pure”. Tidak ada orang
Melayu yang benar-benar berdarah asli Melayu sepenuhnya. Pasti ada percampuran
dengan “pendatang”.
Pendeta Za’ba yang dinobatkan sebagai tokoh pejuang bahasa Melayu, budaya
Melayu dan agama Islam juga mempunyai darah Minang dan Bugis.
Munsyi Abdullah yang pernah diangkat sebagai Bapa Kesusasteraan Melayu Moden sebenarnya
berdarah Arab dan India.
Kalau kita selidik jurai keturunan rakan
Melayu, pasti akan ditemui pertalian darah dan genetik “pendatang”.
Soalnya, mengapa laungan “pendatang” semakin
nyaring? Apakah semata-mata untuk cuba menafikan hakikat darah “pendatang” dalam
diri para pemimpin dan masyarakat Melayu?
(Makalah ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB tersiar di The Malaysian Insider pada 15 November
2015, iaitu seminggu sebelum buku Malaiur Manikam dilancarkan dan puak
The Patriots menyalak bukit. Sila
klik di sini untuk lebih banyak
esei berkaitan Melayu dan Islam.)