Saya
sering menulis makalah yang membidas, mengkritik, menganalisis dan
mempersoalkan pelbagai perkara berkaitan kaum Melayu yang beragama Islam.
Sebahagian makalah berkenaan tersiar di The
Malaysian Insider.
Akibatnya,
saya dilabel sebagai “anti-Melayu”, “anti-Islam” dan “pengkhianat” oleh puak
tertentu. Malah, sejak 2011, ada kempen besar-besaran menyeru orang Melayu
memboikot buku-buku yang saya hasilkan.
Apa
yang menarik – dan sedikit melucukan – adalah hakikat kebanyakan kritikan dan
persoalan yang saya kemukakan menerusi makalah berkenaan bertujuan “melempang”
orang Melayu supaya bangkit daripada lena yang panjang.
Malah,
apa-apa yang saya kritik, cuit dan ketengahkan tanpa sikap apologistik mengenai
orang Melayu-Islam menerusi
makalah-makalah itu bukanlah sesuatu yang baharu.
Persoalan mengenai
sikap orang Melayu yang kurang gemar berfikir, terlalu bergantung kepada orang
lain, memilih untuk menyalahkan orang lain, menjahanamkan bahasa sendiri,
kurang mendalami Islam dan sebagainya bukan isu baharu.
Mungkin
juga pendukung dan peserta kempen “anti-Uthaya” sebenarnya tidak pernah membaca
hasil tulisan Zainal
Abidin bin Ahmad yang lebih dikenali sebagai Pendeta Za’ba.
Beliau
yang lahir pada 16 September 1895 dalam keluarga berdarah Minang dan Bugis,
diakui sebagai tokoh bahasa, ekonomi, sastera, agama dan politik.
Apa
yang menarik, walaupun beliau meninggal dunia pada 23 Oktober 1973, segala
ulasan, kritikan dan hujah beliau menerusi tulisannya masih amat relevan dengan
realiti kehidupan orang Melayu masa kini.
Sesiapa
yang mengenali Za’ba akan menyedari serta mengakui beliau sebagai seorang tokoh
yang cermat, teliti, jujur, mencintai ilmu, mengejar pengalaman, dedikasi, taat
dan mengelakkan konflik.
Buku
dan esei berkaitan isu-isu bahasa Melayu, serta cerita rakyat, terjemahan karya
luar, bacaan tambahan sekolah dan karya sastera membuktikan komitmen beliau
memartabatkan bahasa, sastera dan budaya Melayu.
Perangai asyik bergantung kepada orang lain
Za’ba
banyak menulis secara khusus mengenai orang Melayu, termasuk dalam buku Perangai Bergantung Pada Diri Sendiri
(1982). Kita dapat perhatikan kritikan Za’ba hampir senada dengan tulisan Syed
Sheikh Al-Hadi di Al-Iman dan Al-Ikhwan.
Mereka
berdua melihat kemiskinan orang Melayu dari beberapa sudut, iaitu harta,
tindak-tanduk dan agama. Kritikan mereka amat pedas, tetapi berniat murni
menyedarkan orang Melayu daripada tidur yang lena.
Maka,
kesemua tulisan beliau selaras matlamat “Seminar Pendeta Za’ba: Pemikir Umat
Rentas Zaman” anjuran Kerajaan Negeri Selangor pada 6 Oktober 2015. [VIDEO
1] [VIDEO 2] [VIDEO
3] [VIDEO 4] [VIDEO
5] [VIDEO 6] [VIDEO
7]
Seminar
itu bertujuan memperkukuhkan otak, watak dan jiwa orang Melayu yang bermaruah
dan mempunyai jati diri; mendapat inspirasi daripada pemikiran Za’ba sebagai
suatu pendekatan membangunkan kualiti orang Melayu; dan melahirkan watak Melayu
yang mempunyai daya tahan dan daya juang untuk berjuang membela kebenaran dan
keadilan.
Kandungan
buku Perangai Bergantung Pada Diri
Sendiri boleh dilihat sebagai sambungan kepada Umbi Kemajuan dan Falsafah Taqdir yang pernah mengundang
kontroversi kerana kurang disenangi kumpulan ulama tertentu.
Malah,
manuskrip Perangai Bergantung Kepada Diri
Sendiri pernah ditolak penerbit kerana Za’ba masih dalam pengawasan pihak
penjajah, dan hanya terbit selepas beliau meninggal dunia.
Penelitian terhadap
tulisan kritis Za’ba dalam buku berkenaan menunjukkan beliau mahu orang Melayu
bangkit semula menjadi kaum yang mulia dan dihormati. Bukankah “keinginan” itu
masih relevan dengan mana kini?
Tanpa
sedikit pun bernada apologistik, Za’ba menerusi puluhan tulisannya – yang
kemudian dibukukan – menyeru orang Melayu meninggalkan sikap meminta-minta dan
mengharapkan bantuan; sebaliknya menggunakan akal dan fikiran untuk mencapai
mobiliti sosial.
Za’ba
mahu orang Melayu bergantung kepada (kemampuan) diri sendiri; selaras sikap
terpuji yang diamalkan oleh Nabi Muhammad. Katanya lagi, tiada
alasan untuk orang Melayu tidak dapat maju dalam kehidupan kerana Allah mengurniai mereka akal fikiran.
Sekiranya
diteliti, Za’ba menyedari hakikat mobiliti sosial dalam masyarakat hanya akan
tercapai apabila setiap individu (“diri-diri tunggal”) berusaha memajukan diri
sendiri. Hanya apabila individu mencapai mobiliti sosial, maka kaum atau
masyarakatnya akan mengalami kemajuan.
Kritikan pedas tetapi berniat mulia
Berulang
kali Za’ba menyelar sikap orang Melayu suka meminta-minta dan mengharapkan
bantuan daripada orang luar – termasuk pemerintah, kuasawan dan kerajaan.
Beliau menegaskan, orang Melayu perlu ada keyakinan diri serta percaya pada
kemampuan yang dimiliki untuk mencapai kejayaan.
Selain
daripada membicarakan hal-hal duniawi, Za’ba turut mengingatkan orang
Melayu-Islam mengenai akhirat.
Kita
tidak harus hanya bergantung kepada pertolongan dan doa orang lain – termasuk
Rasulullah – untuk mencapai kebahagiaan di akhirat.
Sebaliknya,
perlu beramal dan melakukan kebajikan mewakili diri sendiri sebagai bekalan
akhirat; bukan meneruskan sikap “jahil pekat” atau menjadi pengikut buta tuli
dalam hal-hal agama.
Seruan,
saranan, kritikan dan pandangan Za’ba kepada orang Melayu adalah amat
menyeluruh – meliputi aspek bahasa, kesantunan, agama, ekonomi dan sosial.
Amat
nyata menerusi buku Perangai Bergantung
Pada Diri Sendiri bahawasanya Za’ba sangat membenci sikap orang Melayu yang
suka bergantung kepada orang lain. Atau suka menyalahkan orang lain (kaum-kaum
lain) apabila berdepan masalah atau kekurangan.
Menurut Za’ba,
antara “penyakit” orang Melayu adalah tiada keyakinan pada diri sendiri, serta
menganggap dirinya serba tidak mampu. Individu yang memiliki inferiority complex seperti ini tiada
harga diri, terlalu mengharapkan bantuan orang lain, serta menyalahkan orang
lain atas segala kekurangan yang dimiliki.
Sikap
malas orang Melayu yang dikiritik oleh Za’ba termasuk perangai bersenang-lenang
dengan memakan harta pusaka yang diwarisi, tanpa perlu berusaha mencari rezeki.
Sikap ini berbeza dengan “kaum lain” (khususnya Cina) yang sentiasa berusaha
untuk memajukan diri.
Sudah
saya katakan sejak awal, sekiranya segala komen, kritikan dan hujah di atas
dikemukakan oleh saya sendiri, maka saya pasti terus-menerus dilabel sebagai
“anti-Melayu”, “anti-Islam” dan “pengkhianat”.
Sebenarnya,
mesej saya kepada rakan-rakan dan para pembaca Melayu menerusi semua makalah
saya sama sahaja dengan nasihat tokoh terdahulu seperti Za’ba.
Kami
menyeru orang Melayu membuka “pintu akal” dan “mata hati” serta menimba ilmu
(seperti Rasulullah) agar mampu memperkasakan diri tanpa perlu bergantung
kepada – atau menyalahkan – orang lain.
[Makalah
ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB pada 2 Oktober 2015
dan disiarkan di The Malaysian Insider
pada 6 Oktober 2015. Sebahagian teks turut dibentangkan pada Seminar Pendeta Za’ba: Pemikir Umat Rentas
Zaman di Dewan Jubli Perak, Bangunan SUK, Shah Alam pada 6 Oktober 2015. © Uthaya Sankar SB
2015. Anda membaca makalah ini serta mana-mana paparan di mana-mana
blog dan media sosial kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]