Kisah dilema dan keperluan membuat
pilihan antara cinta dan cita-cita bukan suatu tema yang asing dalam filem
tempatan, termasuk filem Tamil.
Bagaimanapun, saya mendapati Sughamaai Subbulakshmi mengungkapkan
tema cinta dari sudut yang agak berbeza. Perasaan cinta, persahabatan dan
impian mencapai cita-cita disajikan menerusi kehidupan watak-watak utama pada
usia yang berbeza.
Saya mendengar cakera padat (CD)
lagu-lagu filem Sughamaai Subbulakshmi
secara berulang-ulang selama sekitar 3 jam dalam perjalanan dari Taiping, Perak
ke Kuala Lumpur pada awal pagi 19 Mac 2018.
Sebagai seorang individu yang amat
kritis terhadap lagu-lagu Tamil tempatan, saya meneliti aspek lirik, muzik,
nyanyian, suara, penghayatan, kejuruteraan muzik dan sebagainya. Saya amat berpuas
hati dengan kesemua 6 lagu dalam filem ini!
Seterusnya, juga pada 19 Mac 2018,
saya berpeluang menonton sepenuhnya filem Sughamaai
Subbulakshmi di Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas). Dalam masa 10
minit sahaja, filem ini berjaya membuatkan saya sedar akan mutu tinggi yang
dimilikinya.
Sebagai seorang penulis, perunding
media, peminat filem dengan latar belakang pegajian media, seni persembahan dan
perfileman, saya tahu apabila saya berdepan dengan sebuah filem bermutu.
Menambat Hati Penonton Pelbagai Umur
Filem arahan Karthik Shamalan ini
menggabungkan aspek kasih-sayang, persahabatan, cinta, dilema, hubungan
kekeluargaan, penderitaan, komedi dan sebagainya yang merupakan perkara-perkara
yang kita alami dalam kehidupan seharian, tanpa mengira kaum dan agama.
Namun, kesemuanya tidak dipaparkan
secara paksaan. Sebaliknya, dianyam kemas secara seadanya (bukan secara
berlebih-lebihan) sehingga menjadikan filem Sughamaai
Subbulakshmi sesuai untuk tontonan seisi keluarga.
Jangan lupa membawa tisu
apabila anda pergi menonton filem ini bersama-sama orang tersayang – sama ada
rakan, kekasih, atau ahli keluarga – apabila filem ini memulakan tayangan di pawagam
seluruh negara pada 17 Mei 2018!
Golongan remaja pasti menyukai filem ini kerana ia berkisar tentang
kehidupan mereka. Peminat sukan akan
menghargai filem ini kerana ia memberikan suntikan semangat kepada mereka.
Golongan graduan (lepasan universiti/kolej) akan memahami filem ini kerana
ia membawakan kisah mereka. Golongan ibu bapa
akan menghargai filem ini kerana ia membuka ruang untuk berkomunikasi dengan
anak-anak secara lebih terbuka.
Malah, golongan warga emas (nenek dan datuk) pasti tersentuh emosi mereka kerana
akhirnya ada filem Tamil tempatan yang bercerita tentang mereka.
Ringkasnya, pada pandangan saya, masyarakat
pelbagai kaum, pelbagai latar belakang dan latar budaya, serta pelbagai corak
pemikiran pasti terhibur menonton Sughamaai Subbulakshmi.
Sudah Mengatasi Mutu Filem Jagat
Saya pernah menonton filem Tamil
pertama yang masuk pawagam di Malaysia, iaitu Naan Oru Malaysian (1991) arahan Pansha (Panchacharam Nalliah).
Selepas itu, filem yang berjaya menambat hati dan minda saya adalah Jagat (2015) arahan Shanjhey Kumar
Perumal.
Filem Jagat dan Sughamaai
Subbulakshmi berada dalam genre yang berbeza. Selepas menonton Jagat pada Disember 2015, saya berfikir
bahawa kita perlu menunggu sekurang-kurangnya 10 tahun lagi untuk melihat kemunculan
sebuah filem Tamil tempatan yang mampu mengatasi – atau menyamai – mutunya.
Kini, saya boleh berkata bahawa Sughamaai Subbulakshmi sudah muncul untuk
membuktikan bahawa mutu filem Tamil tempatan sudah meningkat beberapa anak
tangga lagi!
Bagi filem Jagat, Shanjhey sendiri mengatakan bahawa khalayak kaum India
kurang memberikan sokongan. Katanya, “You
[Indians] were busy with Kollywood films. It’s the non Indian audience who
watched Jagat till the 9th week” (Facebook, 10 Ogos 2016) dan “sambutan penonton bukan India melebihi
kaum India sendiri” (Kaki Sinema, 25
Februari 2018).
Bagi filem Sughamaai Subbulakshmi pula, Karthik Shamalan selaku penulis skrip
dan pengarah, Dato’ Murugan Alimuthu selaku penerbit, serta seluruh krew sedar,
yakin dan mahu supaya filem ini sampai kepada khalayak pelbagai kaum di
Malaysia.
Kita boleh melihat Sughamaai Subbulakshmi sebagai sebuah
“filem Malaysia” – Sebuah filem yang mampu mengangkat mutu filem tempatan.
Menang Anugerah di Norway
Panjang filem ini sekitar 2 jam 25
minit. Khalayak penonton pelbagai kaum di Malaysia sudah biasa menonton filem
panjang seperti itu – khususnya filem-filem Tamil dan Hindi dari India.
Maka, panjang filem Sughamaai Subbulakshmi tidak menjadi
isu. Pada penelitian saya, tidak ada perkara yang sengaja dipanjang-panjangkan
dalam filem ini.
Nothing overstays in Sughamaai
Subbulakshmi. Sama ada
watak/pelakon, dialog, lagu, komedi atau babak-babak yang dipaparkan adalah
seadanya. Tidak ada apa-apa yang meleret-leret.
Lagu-lagu menggerakkan cerita.
Dialog menggerakkan cerita. Ekspresi muka dan mata menggerakkan cerita. Malah,
ada satu watak yang hanya duduk di katil – tetapi mampu membuatkan anda
mengalirkan air mata!
Watak Velan @ Velu @ V7 lakonan
Saresh sentiasa bermuka selamba; berbanding rakan baiknya, Barathiraja lakonan
Kuben Mahadevan. Saya percaya, hal ini disengajakan. Tidak perlulah watak hero
turut menjadi pelawak, seperti yang kita tonton dalam kebanyakan filem.
Saya juga faham mengapa Punitah
Shanmugam menerima anugerah pelakon wanita terbaik dalam Festival Filem Tamil Norway 2018. Matanya mampu bercerita dan
mengalirkan emosi dari layar ke dalam hati penonton. [Malaysia Menang 6 Anugerah di Norway]
Karthik pula menerima anugerah
pengarah filem terbaik dalam Festival Filem Tamil Norway 2018 menerusi filem ini.
Pemuda berkenaan mula aktif dalam bidang perfileman sejak tujuh tahun lalu
menerusi filem pendek Muthal Naal Indru
yang menerima 9 pencalonan, dan menang 2 anugerah dalam BMW Shorties.
Sesuai Bagi Penonton Pelbagai Kaum
Filem Melle Thiranthathu Kathavu membuktikan kemampuan Karthik sebagai
penulis lakon layar dan pengarah. Filem The
Farm: En Veettu Thottathil (2017) menerima 5 pencalonan, dan menang 2
anugerah dalam pelbagai pesta filem antarabangsa.
Gabungan Shameshan Mani Maran dan
Neroshen Thanaseharan sebagai penggubah muzik menjadikan filem Sughamaai Subbulakshmi lebih menarik
untuk dinikmati.
Antara lagu terkenal yang menerima
sentuhan magis Shameshan adalah “Ennulley Ennulley”, “Azhagana JB Ponnu” dan
“Adai Mazhai”.
Neroshen pula dikenali menerusi
lagu-lagunya dalam filem Mayanggathey,
serta lagu “Vittu Ponadi” dan “Naan Unnai Kaathalittal”.
Satu lagi keistimewaan filem ini
adalah gabungan tenaga anak-anak muda berumur antara 19 dan 29 tahun. Mereka
berusaha memecah tradisi filem Tamil tempatan yang selama ini dianggap
membosankan.
Kebanyakan dialog dalam filem Sughamaai Subbulakshmi menggunakan
Bahasa Tamil, tetapi sari kata Bahasa Malaysia pasti membantu khalayak pelbagai
kaum untuk turut menikmatinya.
Saya dapat membayangkan bahawa khalayak mungkin
ketawa dan mengalirkan air mata di pawagam, tetapi akan keluar dengan gembira,
puas dan bersemangat apabila filem ini
mula ditayangkan pada 17 Mei 2018.
[Uthaya Sankar SB merupakan penulis dan peminat filem. Ulasan ini ditulis pada 20 Mac
2018 dan disiarkan di Malaysiakini pada 26 Mac 2018 dengan judul “Dan Muncullah Satu Lagi Jagat”; selain dipaparkan di blog.
Layari Sughamaai
Subbulakshmi untuk maklumat
lanjut.]