Thursday, 5 July 2012

Perempuan Nan Bercinta

Saya berpeluang membeli senaskhah novel Perempuan Nan Bercinta (2012) karya Faisal Tehrani semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tetapi tidak sempat membacanya. Hal ini kerana saya memutuskan untuk menghadiahkannya kepada seorang rakan yang kebetulan begitu ingin memiliki buku itu.

Keinginan untuk memiliki dan membaca novel setebal 410 halaman itu juga disebabkan rasa ingin saya untuk lebih memahami kisah-kisah berkaitan “ahlul bait” iaitu keluarga Nabi Muhammad s.a.w yang sangat kurang berpeluang dibaca dalam buku-buku di sekolah.

Semasa belajar di Universiti Malaya (1993-1998), saya berpeluang mendalami kisah-kisah keluarga baginda menerusi kajian mendalam terhadap seni persembahan berkaitan sambutan Ashura di Iran, Iraq, Afghanistan, Pakistan, Lubnan, Azerbaijan dan Bahrain.

Perlu saya akui bahawa novel Perempuan Nan Bercinta memenuhi keinginan saya menimba ilmu yang saya harapkan. Semasa membaca novel ini, saya kurang mementingkan “cerita”, sebaliknya menumpukan pada “ilmu” yang disampaikan secara penuh kreatif oleh penerima Anugerah Seni Negara (2006) dan Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka (2009).

Ada juga rakan-rakan yang membisikkan kepada saya bahawa novel ini membawa fahaman/mazhab Syiah; sedangkan Islam di Malaysia adalah Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan bermazhab Syafie.

Saya tidak mahu masuk campur dalam urusan agama. Cuma saya berpesan kepada rakan berkenaan bahawa sebelum kedatangan Islam ke negara ini, penduduk di sini pada asalnya pengamal animisme; sebelum menganut agama Hindu dan seterusnya Buddha.

Kalaulah secara “kebetulan” Islam yang datang ke negara ini pada masa silam adalah mazhab Maliki, Hanafi, Hanbali, Jaafari, Ismaili atau Zaidi, tentu keadaan sekarang adalah berbeza. Jangan kita lupa juga mengenai mazhab Auzai, Hasan Basri dan sebagainya yang tidak diamalkan lagi. Namun, saya tidak mahu masuk campur urusan itu.

Novel Perempuan Nan Bercinta tidak saya lihat/baca sebagai sebuah novel Syiah; sekali gus novel yang bertentangan dengan mazhab Syafie. Sebaliknya, saya mengambil peluang mengenali “ahlul bait” yang sangat menarik – dan amat “sayang” jika diabaikan semata-mata kerana perbezaan mazhab/politik.

Pada masa sama, saya juga mendengar daripada beberapa rakan yang ada kenalan di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bahawa ada “cadangan” supaya novel ini diharamkan; seperti mana dilakukan terhadap novel Faisal sebelum ini, Sebongkah Batu di Kuala Berang (2011).

Seorang kenalan yang menghadiri “Wacana Isu Akidah” anjuran Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan PUM Selangor pada 6 Jun 2012 di Shah Alam membisikkan bahawa penolong pegawai Jakim, Mohd Aizam Mas’od “menyeru” supaya Perempuan Nan Bercinta diharamkan.

Beliau juga khabarnya (ulang: khabarnya) “mencadangkan” kepada orang ramai supaya keluar beramai-ramai membuat laporan polis terhadap pengarang novel berkenaan atas dakwaan menyebarkan ajaran Syiah.

Saya sempat bertanya perkara itu kepada Faisal semasa pertemuan kami pada 11 Jun 2012 iaitu apabila saya mahu mendapatkan senaskhah novel daripada pengarang itu sendiri. Katanya, dia juga ada mendengar ura-ura sedemikian tetapi tidak ada sebarang pengesahan rasmi daripada Jakim. [Topik berkaitan]

Faisal turut mengakui bahawa novel berkenaan pernah disiarkan secara bersiri di sebuah majalah tetapi ditamatkan secara tiba-tiba.

“Separuh daripadanya (novel ini) diterbitkan di sebuah majalah dengan judul Perempuan di Wajah Langit Pagi dari Mac 2007 hingga Jun 2009.  Akan tetapi, novel itu dihentikan separuh jalan tanpa sebarang makluman awal,” katanya.

Ditanya mengenai perasaan serta reaksinya apabila dilemparkan pelbagai “tuduhan” kononnya menyebarkan fahaman Syiah – serta tindakan pelbagai pihak yang kononnya memperjuangkan hak penulis tetapi hanya berdiam diri – Faisal berkata:

“Pada 27 September 2005, pukul 6.21 petang, SM Zakir mengutus saya mesej berbunyi ‘Lebih baik berjuang seorang diri daripada merosakkan diri berada dalam sampah’. Enam tahun sesudah itu, betapa benarnya!”

Apabila mendengar pandangan itu, saya segera teringat akan kenyataan bersama Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh, Anwar Ridhwan, Shahnon Ahmad dan Noordin Hassan pada 8 Mac 2011:

“Benarkahlah penulis kita melukis kenyataan Malaysia, walau betapa pun tidak manis kenyataan itu. Kerana mereka juga berfikir bagi pihak kita, dengan sudut pandangan mereka sendiri, yang walau pun berlainan, masih diperlukan di negara yang demokratis, yang memberi kebebasan kepada sasterawannya untuk menulis, berfikir dan berpendirian.” [BACA KENYATAAN PENUH]

Namun begitu, tentulah di negara ini, “hukum” adalah berbeza kerana sebaik sahaja anda “berani bersuara” dan memperkatakan soal kebenaran, hak dan keadilan, maka anda perlu bersedia dilabel sebagai itu dan ini.

Dalam pada itu, selepas Wawancara Sofa Putih ITBM di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 4 Mei 2012, pengarang terkenal Singapura, Isa Kamari menulis di Facebook bahawa “harus ada forum susulan untuk membicarakan PNB. Banyak persoalan yang harus dijernihkan.”

Novel terbaru Faisal turut mendapat reaksi yang pelbagai daripada pelbagai pihak. Saya melayari internet untuk mencari dan membaca komen-komen yang dipaparkan oleh beberapa pihak.

Pengarang Namaku Epal Kuning (2010) dan Selamat Datang ke Malaywood (2012), Roslan Jomel berpendapat bahawa “tiada penulis lain yang berani menghadapi risiko sedemikian kecuali Faisal Tehrani” (15 Mei 2012).

Bagi Wardah Munirah pula, “Perempuan Nan Bercinta menarik jiwa dan minda khalayak pembaca yang bersedia untuk menerima sesuatu yang baharu daripada kelaziman. Novel sarat wacana ini ialah laluan untuk pembaca mengenal makna kata ahlul bait sekali gus membuang stigma terhadap fahaman Syiah secara semberono” (25 Mei 2012).

Penulis yang menggunakan nama pena Jiwa Rasa menulis di GoodReads bahawa “ini karya Faisal Tehrani yang paling provokatif, berani dan ambisius” (15 Mei 2012) manakala Dzibhin Azim (Wadi Kita) menggelarnya “novel besar” (18 Mei 2012).

Rebecca Ilham (Hazwani Rameli) “mengakui kepintaran Faisal Tehrani sebagai seorang pengkarya sastera” (8 Mei 2012) sementara Mohd Hazimin Harun (Pena Fakir) mengakui pengarang “bijak mengukir aksara, mencantum kata dan memperindah bahasa dengan langgam tersendiri” (7 Mei 2012).

Faisal juga “membuktikan kualiti dirinya dalam mengetengahkan idea dan falsafah tersendiri” (19 Mei 2012) seperti dikatakan Hafizul (Nota Kaki). Malah, menurut Farahanani Amhazali, “jika ada Dummies yang tidak memahami ajarah Syiah, saya sarankan anda membaca buku ini” (26 Mei 2012).

Dalam pada itu, “pemilihan wacana yang relevan dengan keadaan semasa memperlihatkan kegeniusan pengarang yang mempunyai kesedaran untuk cakna dan menawarkan penyelesaian terhadap penyakit ummah yang berlaku”. Demikian pandangan A. Muziru Idham (28 Mei 2012) manakala S. Putra melihatnya sebagai “karya yang begitu yakin dan berani” (15 Mei 2012).

Pada bahagian akhir novel, “penulis mengendurkan suasana yang sengaja ditegangkan” (11 Mei 2012). Demikian pandangan Fandy Taher (Melihat Buku) yang merujuk pada petikan dialog Dr Siti Fatimah pada halaman 409:

“Saya seorang Muslim. Sunni dan Syiah saling melengkapi. Terdapat pertanyaan yang tidak dapat dijawab Ahli sunah Waljamaah telah dijawab oleh Syiah dengan jayanya, dan kekurangan Syiah pula ditampung oleh Ahli sunah Waljamaah.”

Pandangan saya adalah amat mudah: Sementara Jakim atau mana-mana pihak lain (termasuk persatuan penulis tertentu?) masih menjalankan “kempen” ke arah mengharamkan novel ini, dapatkan segera dan bacalah karya hebat ini.

Seperti kata rakan penulis, Salina Ibrahim, di blognya pada 9 Disember 2011 selepas Jakim mengharamkan novel “Sebongkah Batu di Kuala Berang”:

“Penulis yang bukunya diharamkan tak perlu susah hati pun, sebab buku yang diharamkan itulah yang akan lebih dicari, nak dibaca dan nak dikaji mendalam. Apabila satu pintu tertutup, pasti ada pintu lain yang akan terbuka.”

NOTA: Ingin membeli stok terhad novel ini pada “harga runtuh”? Sila KLIK DI SINI.

(Uthaya Sankar SB adalah penganut agama Hindu dan tidak mahu “dihalang” daripada membaca mana-mana karya bermutu yang diminatinya. Artikel ini ditulis pada 22 Jun 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 25 Jun 2012. © Uthaya Sankar SB 2012. Sila KLIK DI SINI untuk membaca ulasan beberapa buku lain.)