16 Jun 2020

Kumpulan Fiksyen Uthaya


“Uthaya has an almost pot-boiler sense of pace and momentum. … His supple and surprising uses of plot and perspective, his sense of irony and the absurd, his occasionally breathtaking endings.” 
Amir Muhammad (Malay Mail, 23 July 2008)

Saya bercadang menerbitkan sebuah kumpulan fiksyen (persendirian) pada November atau Disember 2020.

Buku ini sebagai tambahan kepada Antologi Karya Penulis Malaysia yang sedang diselenggarakan, dan dijangka terbit pada Oktober atau November 2020.

“Uthaya’s artistry shines through … his sensitivity; his ear for the quiet, easily-missed moments that define human relations.” 
Zedeck Siew (Kakiseni, 15 April 2013)

Kumpulan cerpen terakhir saya adalah Pulau Pendatang (2015); manakala kumpulan cerpen kanak-kanak berjudul Ikan Patin dan Beruang Besar (2017).

Selepas itu, saya menumpukan kepada siri karya klasik India, iaitu Thirukkural dan Megha Duta (2018), Ramayana dan Mahabharata (2019), serta Vetalam dan Vikramaditya (2020).

Istilah “kumpulan” merujuk kepada buku yang memuatkan karya seorang sahaja penulis, manakala “antologi” merujuk kepada buku yang memuatkan karya beberapa penulis; misalnya Busana Bahasa (2019), dan Landasan Hidup (2020).

“Uthaya Sankar SB knows how to bait and hook, lure and jab, refine and condense. … Uthaya’s particular gifts lie in his narrative skill and playful deconstructions of the story form. … He has fun with the stories, and the fun is infectious.” 
Amir Muhammad (New Straits Times, 13 February 2002)

Buku baharu ini dijangka memuatkan 7 cerpen yang sudah tersiar (tetapi belum termuat dalam kumpulan cerpen persendirian) dan sekitar 7 cerpen baharu (yang belum tersiar di mana-mana). Sekumpulan pembaca beta pernah membaca bahagian awal cerpen-cerpen ini.

Fiksyen picisan (pulp fiction) berjudul Ugut akan turut dimuatkan dalam koleksi ini.

Sebagai seorang penulis sepenuh masa, saya perlu bergantung kepada sokongan rakan-rakan dalam bentuk tempahan awal berbayar bagi menjayakan usaha penerbitan buku.

Lihat senarai nama penyumbang bagi buku-buku saya sebelum ini: Nari! Nari! (2015)  Mandala Bicara (2016)  Ikan Patin dan Beruang Besar (2017)  Thirukkural dan Megha Duta (2018)  Ramayana dan Mahabharata (2019)  Vetalam dan Vikramaditya (2020).

“He easily ranks among the finest writers in this country. … Long may he reign even as he so wisely chooses not to compromise his gifts for the sake of convenience, conformity and filthy lucre. …” 
Amir Muhammad (New Straits Times, 13 February 2002)

Sesiapa yang membeli dan memiliki buku ini nanti, sila pastikan ia tidak jatuh ke tangan kanak-kanak, macai politik, dan orang dewasa yang belum matang. Cerita-cerita yang termuat dalam buku ini tidak sesuai untuk mereka. Ingat: Anda sudah diberi amaran.

“Saya dapati bahawasanya Uthaya sememangnya suara yang melawan; bukan suara yang menurut. Bagi saya, lawannya itu adalah waras.” 
A. Samad Said (Malaiur Manikam, 2015)

Manuskrip sudah siap. Prakata sudah ditulis. Pengantar sedang dalam proses. Tempahan awal berbayar (paid pre-order) akan dibuka pada 1 Julai 2020.



Sudilah menghubungi saya menerusi WhatsApp 011–11411952 atau e-mel uthayasb@gmail.com jika ada sebarang pertanyaan.