23 Mar 2020

Mahendran Mengulas — Vetalam dan Vikramaditya

Saya mula kenal kisah-kisah Vetalam dan Vikramaditya melalui majalah Ambulimama yang dibeli oleh ibu saya saban bulan sewaktu saya masih di bangku sekolah rendah. Saya boleh membaca berdikit-dikit dalam Bahasa Tamil sejak berumur enam tahun.

Untuk lebih memperdalami bacaan saya dan abang saya, ibu membelikan majalah Ambulimama yang penuh dengan kisah dahulu kala masyarakat di India serta kisah-kisah dongeng seperti Vikramaditya. Lukisan-lukisan di dalam majalah Tamil itu menarik minat saya untuk meneruskan pembacaan.

Pada ketika itu, saya tidak dapat menghayati sepenuhnya kisah-kisah pengembaraan Vikramaditya kerana banyak perkataan dalam Bahasa Tamil tidak saya fahami. Cuma, selepas meningkat remaja, saya mengerti. Selepas itu, majalah Ambulimama sama ada tidak lagi dijual di kawasan kami, atau ibu  tidak membeli lagi majalah berkenaan.

Selepas sekian lama hampir dilupakan, Uthaya mengembalikan nostalgia itu dengan menceritakan semula dalam  dengan gaya tersendiri dalam buku Vetalam dan Vikramaditya (2020). Walaupun beliau ada menulis kisah ini di blog sebelum ini, saya tidak membaca dengan sepenuhnya. Di dalam buku ini, dikisahkan lebih panjang-lebar dengan cara tersendiri. Terdapat sembilan kisah yang amat menyeronokkan.

[Lihat — Senarai Buku Uthaya]

Kisah bermula di lokasi sebuah istana di Ujjain. Raja Vikramaditya menerima kunjungan seorang alim yang sentiasa membawa buah tangan. Kedatangan orang alim itulah yang membawa kepada kisah Vetalam.

Kisah-kisah dalam buku Vetalam dan Vikramaditya diceritakan secara bersahaja dan mudah difahami oleh semua lapisan masyarakat. Buku ini amat sesuai dibaca oleh para pelajar; baik murid sekolah rendah mahupun pelajar sekolah menengah. Walaupun ia merupakan kisah dongeng, Uthaya telah menulis dengan begitu telus agar ia memberi teladan kepada pembaca.

Terdapat gambar-gambar di beberapa halaman dalam buku ini. Namun, pasti lebih menarik jika dilukiskan khas untuk buku ini. Buku setebal 82 muka surat ini sudah pasti boleh dibaca berulang kali dan akan membawa kegembiraan sepenuhnya kepada para pembaca.

[Ulasan ini ditulis oleh M. Mahendran bagi Pertandingan Menulis Ulasan Buku yang dikendalikan oleh Uthaya Sankar SB semasa Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan di seluruh negara. Pengulas menerima senaskhah novel Hanuman: Suara Hati sebagai tanda penghargaan. Baca juga — Ulasan Anuradha Chelliah]