23 Mar 2020

Anuradha Mengulas — Tirukkural dan Megha Duta

Kedua-dua karya klasik India dalam buku Thirukkural dan Megha Duta (2018) sangat unik. Saya pernah mendengar dan membaca tentang Thirukkural tetapi tidak pernah mendengar, apatah lagi membaca, tentang Megha Duta.

Setahu saya, Thirukkural adalah kitab untuk kehidupan kerana ia menerangkan tentang aspek-aspek penting yang perlu untuk kehidupan seseorang. Maka, wajarlah Thirukkural dijadikan rujukan setiap insan untuk mengharungi cabaran dunia dari segi moral, nilai dan etika.

Dalam buku ini, beberapa kural dipilih dan dihuraikan dengan ringkas. Huraian ini yang menarik minat saya terhadap buku ini kerana sebelum ini, apabila membaca Thirukkural, saya akan baca dalam Bahasa Tamil dan mencari terjemahan dalam Bahasa Inggeris untuk memahami maksudnya. Kadang kala, saya akan menginterpretasi kural mengikut pengetahuan serta pengalaman saya sendiri.

Dalam buku ini, penulis memberikan penjelasan yang mudah difahami untuk kural yang dipilih. Sebanyak 10 bab Thirukkural dipilih dan penerangan diberikan dengan menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh para pembaca. Saya rasa penjelasan ini sangat penting apabila membaca Thirukkural yang mempunyai tujuh patah perkataan sahaja. Penerangan ini memberikan pemahaman yang mudah bagi 100 kural yang dipilih oleh penulis.

Bagi saya, huraian dan penjelasan sangat penting untuk memahami Thirukkural kerana hal ini yang akan membantu dalam kehidupan seharian; bukannya penghafazan kural semata-mata tanpa pemahaman.  Banyak yang dapat ditafsirkan daripada tujuh patah perkataan dalam setiap kural selain daripada menghafaz dan melafazkannya kembali. Saya berharap, penulis dapat menghasilkan buku yang mengandungi huraian bagi kural-kural yang beliau belum masukkan dalam buku ini.

[Lihat — Senarai Buku Uthaya]

Sementara itu, Megha Duta merupakan suatu karya yang baharu bagi saya. Setelah membaca buku ini, baru saya tahu ia merupakan puisi romantik yang ditulis oleh Kalidas. Saya juga tidak pernah terserempak atau berpeluang untuk mendengar judul Megha Duta sebelum ini.

Maka, Megha Duta memang sesuatu yang baharu bagi saya. Saya merasakan kisah Uttaramegha yang mengandungi 55 sloka lebih menarik berbanding Poorvamegha yang mengandungi 66 sloka. Ini mungkin disebabkan Uttramegha lebih kepada imaginasi dan khayalan semata-mata.

Walaupun Megha Duta merupakan suatu karya yang baharu bagi saya, saya tetap tertarik dengan cara penyampaian oleh penulis kerana bahasa yang digunakan mudah difahami. Namun begitu, apabila saya membaca kisah ini, saya terpaksa membacanya beberapa kali untuk memahami kisah yang ingin disampaikan. Saya membaca muka surat yang baharu dan akan kembali ke beberapa muka surat sebelumnya untuk memahami jalan cerita.

Secara keseluruhan, saya merasakan buku Thirukkural dan Megha Duta merupakan buku yang harus dimiliki oleh peminat karya klasik India dan sesiapa yang minat membaca bahan bacaan bermutu.

[Ulasan ini ditulis oleh Anuradha Chelliah bagi Pertandingan Menulis Ulasan Buku yang dikendalikan oleh Uthaya Sankar SB semasa Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan di seluruh negara. Pengulas menerima senaskhah novel Hanuman: Suara Hati sebagai tanda penghargaan. Baca juga — Ulasan Jaymani Sevanathan]