23 Mar 2020

Jaymani Mengulas — Vetalam dan Vikramaditya

Saya berpeluang membaca buku Vetalam dan Vikramaditya (2020) dalam situasi di mana saya memang kurang atau jarang didedahkan dengan karya-karya klasik India sejak kecil. Saya tidak pernah mengambil sebarang inisiatif untuk mengetahui dan mendalami segala kisah klasik mahupun karya epik Hindu-India. Namun, saya mula menanam rasa ingin tahu melalui pembacaan karya-karya klasik India oleh Uthaya Sankar SB.

Vetalam dan Vikramaditya bukanlah sebuah karya yang berat mahupun mengandungi plot yang mengelirukan, tetapi perlu diakui bahawa sememangnya ia menguji minda dan emosi saya sepanjang proses pembacaan karya ini.

Saya hanya mengambil masa selama kurang daripada sejam untuk menghayati cerita berbingkai ini kerana ia begitu mudah difahami dan padat. Tambahan pula, saya berasa teruja untuk mengetahui asal usul, sejarah, sumber dan inspirasi watak Vetalam dan Vikramaditya tanpa perlu dibuat apa-apa kajian lanjut.

Keinginan saya membaca buku setebal 104 halaman ini antaranya adalah selepas saya menonton filem Tamil, Vikram Vedha (2017) yang dikatakan turut diinspirasikan daripada watak Vetalam dan Vikramaditya. Saya bukan sahaja menikmati cerita ini tetapi saya agak tertarik dengan ilmu yang disampaikan dalam buku ini.

Saya sering meminati genre yang berbeza-beza. Saya lebih sukakan karya yang bersifat intelektual, bersifat humor, seram, romantik dan sebagainya. Tetapi sekiranya saya diberi pilihan untuk memilih buku yang menguji tahap pemikiran, pastinya buku Vetalam dan Vikramaditya menjadi salah satu pilihan saya.

[Lihat — Senarai Buku Uthaya]

Setiap kali saya membaca kisah ini, dari satu bahagian ke bahagian yang lain, fikiran saya diuji untuk menyimpulkan perkara yang bakal berlaku. Malangnya, kadang kala saya tersalah sangka! Tidak dapat dinafikan, saya agak berasa berdebar-debar sehinggalah saya menghabiskan pembacaan buku ini.

Pada masa sama, saya tidak melihat buku Vetalam dan Vikramaditya sebagai sebuah karya yang hanya perlu dibaca oleh kaum India atau penganut agama Hindu. Sebaliknya, ia sebuah karya yang perlu dikongsi dan disajikan kepada semua kerana kisah dan teladan yang terkandung dapat dipraktikkan dan dimanfaatkan oleh semua lapisan masyarakat.

Tidak setakat itu, cerita berbingkai ini memberi ruang dan peluang kepada pembaca untuk menikmati sebuah kisah klasik yang jarang diperkatakan atau dibincang oleh masyarakat.

Ringkasnya, buku Vetalam dan Vikramaditya langsung tidak mengecewakan saya. Malah, ilmu baharu yang saya peroleh bukanlah sedikit. Cuma hanya satu perkara yang saya terlalu mendambakan, iaitu agar kisah Vikramaditya dan Vetalam ditulis dengan panjang lagi agar terselit lebih banyak kisah-kisah pengembaraan yang mendebarkan.

[Ulasan ini ditulis oleh Jaymani Sevanathan bagi Pertandingan Menulis Ulasan Buku yang dikendalikan oleh Uthaya Sankar SB semasa Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan di seluruh negara. Pengulas menerima senaskhah novel Hanuman: Suara Hati sebagai tanda penghargaan. Baca juga — Ulasan Murali Mohan]