23 Mar 2020

Menulis Cerpen Berbobot — Bahagian 2


Selain daripada membaca panduan pertandingan dengan teliti, membaca laporan panel hakim serta mencari kelainan dalam cerita [Baca Bahagian Satu], ada beberapa lagi cara mudah yang boleh digunakan jika mahu menghasilkan cerpen bermutu yang mampu menang dalam sayembara penulisan.

4. Baca, Baca, Baca dan Baca

Bertanyalah kepada mana-mana penulis yang berjaya dan mereka pasti mengakui betapa penting amalan membaca. Konsep membaca di sini tidak sama dengan gaya membaca orang biasa atau masyarakat umum. Cara golongan penulis membaca adalah lebih teliti dan menyeluruh. Pembacaan kritikal dalam usaha menimba ilmu daripada buku yang dibaca.

Jika niat serta impian anda adalah untuk menghasilkan cerpen bermutu yang mampu menang dalam pertandingan menulis cerpen, maka bacalah cerpen-cerpen bermutu yang dihasilkan pengarang-pengarang yang diiktiraf pada peringkat kebangsaan, nusantara, dan antarabangsa.


Pembacaan tidak harus dihadkan pada karya-karya (cerpen) Bahasa Malaysia karya pengarang tempatan. Bacalah karya mana-mana pengarang ternama dalam mana-mana bahasa. Atau bacalah karya yang sudah diterjemah ke bahasa-bahasa yang anda kuasai.

Melalui cara mudah ini, anda akan berpeluang “berguru” pada begitu ramai penulis yang berjaya. Saya tidak perlu menyenaraikan nama-nama pengarang Malaysia dan luar negara yang wajar dijadikan “guru” kerana anda sendiri perlu membaca dan mengetahui siapakah mereka.

5. Fahami Unsur-unsur Cerpen

Menerusi Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia (Komsas), anda tentu sahaja sudah belajar dan mengenali unsur-unsur yang menjadi kerangka bagi sebuah cerpen. Aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, plot atau jalan cerita, latar masa, latar tempat, latar budaya, teknik dan gaya bahasa sudah anda kaji sejak zaman persekolahan.

Kini, dalam usaha menghasilkan cerpen bermutu yang bakal menang hadiah dalam pertandingan, amat wajar jika anda mengguna pakai segala ilmu yang ditimba di kelas. Walau sebosan mana pun proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di kelas, sedikit ilmu yang ditimba menerusi Komsas boleh dijadikan asas ke arah menghasilkan cerpen yang bermutu.

Pada masa sama, apabila anda membaca cerpen di akhbar, majalah atau buku, lakukan kajian terhadap segala unsur cerpen yang diterapkan pengarang ke dalam karya itu. Fahami apa yang membuatkan cerpen itu “berdenyut” dan “hidup”.

6. Tinggalkan Karangan Tahap UPSR, PMR dan SPM

Sama ada disedari atau tidak, soalan karangan mata pelajaran Bahasa Malaysia peringkat UPSR, PMR dan SPM secara terang-terangan membuka ruang kepada calon untuk menulis cerita pendek (cerpen). Sekiranya soalan-soalan diteliti, kata kunci seperti “ceritakan”, “pengalaman”, “gambarkan”, “sambung cerita”, “autobiografi” dan “cereka” membuktikan perkara ini.


Walau bagaimanapun, penulis cerpen atau cereka bagi tujuan karangan di peringkat sekolah masih terikat pada format, skema jawapan, dan tuntutan markah peperiksaan. Akhirnya, karangan cereka yang dihasilkan itu mungkin menjadi terlalu hambar dan terlalu skema sehingga hilang segala unsur-unsur sastera dan unsur-unsur cerpen.

Maka, jika anda mahu menghasilkan cerpen yang bermutu, anda perlu “meninggalkan” tahap pemikiran yang menjadi pegangan sewaktu anda menghasilkan karangan peringkat sekolah. Sebaliknya, berusahalah menjadi penulis cerita yang sebenar.

7. Penulis yang Beretika

Untuk menjadi seorang penulis yang berjaya, tentu sahaja anda perlu memiliki etika. Sebagaimana seorang doktor, guru, polis, peguam, pemandu teksi dan sesiapa sahaja mempunyai syarat dan etika yang perlu dipatuhi, begitulah juga anda sebagai seorang penulis — sama ada penulis sepenuh masa atau penulis amatur.

Secara umum, seorang penulis yang beretika pasti tidak akan menciplak atau meniru karya orang lain dan mengakui karya itu sebagai karyanya. Sebaliknya, seorang penulis yang beretika akan sentiasa menghasilkan karya asli yang tidak mempunyai apa-apa unsur yang menjadikan karya itu tidak asli.


Secara mudah, seorang penulis yang mempunyai pegangan agama — mana-mana agama — akan secara automatik mampu menjadi penulis yang beretika. Namun, penulis yang fanatik pada satu-satu agama dan menganggap ajaran agama-agama lain sebagai “karut” pasti tidak akan mampu menghasilkan karya bermutu. Tepuklah dada, tanyalah selera.

8. Baca, Semak, Baca, Semak

Sebelum anda memutuskan untuk mengirim manuskrip kepada penganjur pertandingan menulis cerpen, pastikan bahawa manusrip itu sudah “bersih” sebersih-bersihnya.

Bayangkan bahawa anda memulakan proses penulisan dengan draf bertulis tangan. Kemudian disemak dan dibaiki sebelum ditaip menggunakan komputer. Pada peringkat ini, anda wajib melakukan kerja-kerja membaca pruf. Tugas ini boleh dilakukan sendiri atau diserahkan kepada rakan-rakan, guru atau ahli keluarga.


Kerja-kerja membaca pruf ini wajib dilakukan berulang kali secara penuh teliti. Anda — atau rakan, guru, ahli keluarga — perlu membaca keseluruhan manuskrip itu dengan teliti; meneliti setiap perkataan, setiap ayat dan setiap tanda baca.

Semasa dalam proses menerbitkan novel Panchayat: Edisi Khas (2012), saya mendapatkan khidmat lima kenalan sebagai penyunting manuskrip. Bagi kumpulan cerpen Kisah dari Siru Kambam (2013), saya mendapatkan khidmat 20 penyunting demi memastikan tiada kesilapan isi dan bahasa berlaku.

Semasa melakukan kerja-kerja membaca pruf dan semakan ini, jangan jadi “bodoh sombong”. Sebaliknya akur pada hakikat bahawa anda sebagai manusia biasa tidak terlepas daripada kekhilafan dan kesilapan. Bersedia untuk mengakui kekhilafan dan membetulkan kesilapan itu. Bersedia untuk menerima teguran membina.

Sepanjang proses menyemak dan membaca pruf, jadikan Kamus Dewan sebagai teman setia. Ketahuilah bahawa penulis-penulis yang berjaya — dalam dan luar negara — melakukan kerja-kerja penyuntingan semula dan pembacaan pruf berulang kali sebelum mengirim manuskrip kepada editor. Bersambung[Bahagian 3]

[Panduan ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB dan pertama kali tersiar di The Malaysian Insider pada 23 Disember 2012.]