28 Mar 2020

Jaymani Mengulas — Arkitek Keluarga

“Saya perlukan seorang ibu.”

Demikian dia mengumumkan kepada orang ramai pada suatu pagi. Waktu itu, para penduduk Siru Kambam sedang berkumpul di tebing sungai untuk menyaksikan seorang pemuda kampung yang berusaha menyelam di dalam air selama dua puluh dua jam tanpa menyedut udara. — “Arkitek Keluarga” (Metro Ahad, 23 Februari 2003)

Kumpulan cerpen Rudra Avatara (2008) diterima oleh saya di mana ia diselitkan bersama buku Malaiur Manikam (2015) sewaktu saya membelinya daripada Uthaya Sankar SB, hampir lima tahun lalu. Saya kurang meminati cerpen mahupun novel pada waktu itu. Malahan, Rudra Avatara merupakan kumpulan cerpen pertama yang saya miliki. Saya tidak membacanya mengikut urutan kandungan tetapi mengikut tajuk yang menarik perhatian saya. “Arkitek Keluarga merupakan cerpen pertama yang saya baca daripada kesemua cerpen yang termuat di dalam buku ini.

“Arkitek Keluarga” bukanlah sebuah cerpen yang berat, menggunakan kosa kata yang rumit, atau mengelirukan pembaca untuk memahami pembawaan dan jalan cerita. Ia begitu mudah untuk difahami, tetapi pastinya pembaca wajib terfikir dan merenung plot yang dibawa. Malah, saya merasakan cerpen ini bersifat separuh eksperimental dan bukan biasa-biasa.

Uthaya sememangnya banyak menggunakan latar tempat Siru Kambam dan menggunakan watak India-Hindu dalam kebanyakan cerpennya. Begitu juga dalam cerpen ini. Tindakan ini sebenarnya menguatkan lagi cerpen yang ditulis Uthaya kerana saya nampak kejujuran, keikhlasan dan pengalaman serta pemerhatian penulis sendiri.

Cerpen “Arkitek Keluarga” menarik minat saya kerana hanya pada waktu membacanya, saya sedar cerpen mahupun novel boleh juga ditulis begitu — iaitu menggunakan unsur yang menguji pemikiran serta mengundang pertanyaan dan persoalan dalam diri pembaca. Dahulu, saya menganggap cerpen wajib merangkumi plot cerita yang tersusun dan wajib mengandungi sebuah pengajaran atau teladan yang tersurat. Selepas ‘menikmati’ cerpen “Arkitek Keluarga”, saya sedar bahawa mesej tersirat juga boleh dibawa oleh sebuah cerpen.

[Lihat — Senarai Buku Uthaya

Antara aspek yang paling saya kagum dalam cerpen ini adalah bahasa yang digunakan; begitu mudah dan kosa katan tidak bersifat kompleks. Ia membawa maksud bahawa karya sastera tidak semestinya menggunakan bahasa yang tinggi, kosa kata yang berbunga dan berbelit, mahupun kurang difahami oleh masyarakat. Saya sedar bahawa mesej yang disampaikan atau pembawaan cerpen yang akan menentukan sama ada cerpen itu sebuah karya yang baik atau sebaliknya.

Seterusnya, aspek lain yang saya anggap unik dalam “Arkitek Keluarga” adalah bilamana penulis tidak sekadar membawa sebuah plot yang biasa yang kita —permulaan, perkembangan, klimaks, peleraian — sebaliknya penulis berjaya membawa pembaca untuk berfikir apakah jalan cerita yang bakal berlaku kerana pembaca tidak boleh menentukannya.

Watak utama juga agak unik di mana pemuda itu ingin membawa sebuah reformasi mengikut acuannya tersendiri melalui sebuah keluarga bahagia. Saya sebagai pembaca tidak dapat mengesan motif sebenar watak ini, tetapi di situlah saya percaya penulis berjaya membawa keseluruhan cerpen ini.

Jikalau saya ingin menyentuh kelemahan cerpen ini, kemungkinan besar saya akan kata, alangkah baik sekiranya penulis memberi sedikit petunjuk iaitu mengapa watak utama terlalu inginkan sebuah pembaharuan dan mahu memulakan sebuah kehidupan baharu. Tetapi saya menganggap ia disengajakan oleh penulis, kerana di situlah kita memainkan peranan sebagai pembaca — kita memiliki kuasa untuk berimaginasi dan menentukan sendiri mengikut corak dan pemahaman masing-masing. 

[Ulasan ini ditulis oleh Jaymani Sevanathan bagi Pertandingan Menulis Ulasan Cerpen yang dikendalikan oleh Uthaya Sankar SB semasa Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan di seluruh negara. Pengulas memilih Surat Dari Madras dan Siru Kambam sebagai hadiah. Baca juga — Ulasan Anuradha Chelliah]