Baru-baru ini, saya
menulis beberapa makalah yang secara khusus menyentuh Perkara 153 (Kedudukan
Istimewa Orang Melayu) dan Perkara 160 (definisi “orang Melayu”) dalam
Perlembagaan Persekutuan. Turut disentuh mengenai Wasiat Raja-raja Melayu yang
ditandatangani pada 5 Ogos 1957 di mana wasiat itu turut menggariskan perkara
berkaitan status agama Islam, tanah simpanan Melayu serta kedudukan istimewa
orang Melayu.
Makalah-makalah
berkenaan adalah “Hak Istimewa Orang Melayu” (Free Malaysia Today,
23 Februari 2013), “Takkan
Melayu Hilang di Malaysia” (The Malaysian Insider, 25 Februari
2013), “Ketuanan Rakyat
dan Bangsa Malaysia” (Roketkini, 26 Februari 2013), “Hidayah Bangga Kekal Cina” (Free Malaysia Today, 4 Mac
2013) dan “Kami Tidak Masuk
Melayu” (The
Malaysian Insider, 4 Mac 2013) – BOLEH DIBACA DI SINI.
Saya memang sudah
menjangkakan reaksi yang pelbagai daripada pelbagai pihak. Bagaimanapun,
memandangkan niat saya adalah untuk membuka minda orang ramai untuk berdialog
dan berbincang secara terbuka mengenai pelbagai perkara yang sebelum ini
(mungkin) dianggap sensitif, maka saya menerima kesemua komen dengan gembira.
Persoalan paling asas
yang menghantui fikiran ramai selepas membaca makalah-makalah berkenaan adalah
pertanyaan sama ada seorang individu Bukan Melayu yang memeluk Islam akan lebih
gemar menukar identitinya menjadi “orang Melayu” atau tetap berbangga untuk mengekalkan jati diri, budaya
dan keunikan keturunan asalnya.
Seorang rakan, Azmal Narawi (Azuma) yang berasal dari
Kelantan dan kini tinggal di Batu Caves, Selangor menghantar pautan bagi
petikan dari Kitab Riyadh as-Solihin
berkaitan topik hubungan silatulrahim dengan ibu bapa berlainan agama. Hadis
yang dipetik adalah daripada Riwayat Bukhari dan Muslim.
Dalam huraian Hadis itu
antara lain dijelaskan bahawa Islam menyusuh umatnya menghubungi ibu walaupun
ibu itu bukan seorang Islam; hubungan anak dengan ibu adalah kekal walaupun
berlainan agama dan kepercayaan; serta harus mengekalkan silatulrahim dengan
keluarga asal (Bukan Islam) selagi mereka tidak memerangi Islam.
Bagi seorang guru, Mohd Hafiz Andrew Hafiz yang berasal
dari Pahang dan sedang melanjutkan pelajaran di Universiti Sains Malaysia
(USM), walaupun sudah mendapat hidayah untuk memeluk agama Islam, beliau
menegaskan: “Aku kekalkan kaumku.”
Seorang lagi individu
India-Muslim yang saya kenali sejak Ogos 2011 ialah Haji Effendy Abdullah yang tinggal di Johor Bahru. Agak menarik
untuk diperhatikan bahawa pada bahagian “religion”
(agama) di Facebook, beliau menulis “Good Muslim” (Umat Islam yang Baik).
“Islam adalah satu
agama yang tidak dihakmiliki oleh mana-mana kaum, etnik atau bangsa;
sebagaimana juga agama Kristian, Hindu, Buddha, Sikh dan sebagainya. Apabila seseorang memeluk agama Islam,
orang itu hanya bertukar agama sedangkan kaum, keturunan atau etnik asalnya akan kekal hingga akhir hayat,”
katanya.
Effendy turut
menceritakan daripada pengalamannya bahawa pada musim haji di Mekah, penganut
Islam yang paling ramai adalah dari negara-negara seperti India, China,
Pakistan, Bangladesh, Turki, Afrika dan Rusia.
Tidak ambil kesempatan atas Perkara 160
“Jemaah haji dari
Malaysia, Singapura, Brunei dan Thailand adalah relatif sedikit berbanding
bangsa lain. Dalam isu yang dibincangkan pula, istilah ‘masuk Melayu’ adalah
tidak betul sama sekali. Saya lahir dalam keluarga kaum India sebelum memeluk
Islam. Saya tetap kaum India dan tetap juga
mengikut hukum syarak Islam,” katanya.
Pesara ini turut
menegaskan: “Saya tidak akan menjadi Melayu dan saya juga tidak mahu menjadi
Melayu.”
Turut berkongsi
pendangan itu adalah isterinya, Rohani
Deraman yang berasal dari Pasir Putih, Kelantan. Novelis ini juga sentiasa
sedar dan akur pada hakikat bahawa lelaki yang menjadi pasangan hidupnya adalah
lelaki kaum India beragama Islam.
“Ramai yang terlupa
bahawa Islam itu agama manakala Melayu itu kaum. Islam adalah milik semua
makhluk yang Allah berikan hidayah dan petunjuk. Jadi, agama Islam bukan milik
mutlak orang Melayu sebagaimana disangka pihak tertentu,” kata Rohani yang juga
amat mesra dengan adik-beradik iparnya yang beragama Hindu.
Apa yang amat unik
mengenai Rohani adalah bahawa sejak berkahwin, dia sentiasa menjaga,
menghormati dan melayan ibu mentuanya dengan penuh kasih walaupun mereka
berlainan kaum dan agama. Saya melihat tindakan Rohani sebagai “dakwah positif”
yang mampu memberikan gambaran tepat mengenai ajaran sebenar dalam Islam.
“Jika seseorang itu
dilahirkan dalam keluarga kaum Cina, maka tetaplah itu kaumnya sampai ke hujung
nyawa. Sekiranya individu itu memeluk agama Islam, apa yang perlu ditukar
hanyalah sedikit cara hidup sekiranya didapati bertentangan dengan lunas dan
ajaran agama Islam. Akan tetapi, perlu saya tegaskan bahawa seseorang itu tetap
orang Cina, India, Portugis, Belanda, Iban atau apa sahaja walaupun selepas memeluk
Islam,” tegas penulis sepenuh masa ini yang antara lain menghasilkan novel Jihad Mardina (2012).
Wajar juga dinyatakan
bahawa Effendy dan Rohani adalah pasangan suami-isteri. Sepanjang saya
mengenali mereka, pasangan itu tidak pernah cuba mengkategorikan Effendy
sebagai “orang Melayu” walaupun beliau layak mengikut Perkara 160.
Perkara seperti ini
tentulah berbeza dengan realiti yang dapat kita perhatikan sendiri di
sekeliling kita saban hari. Malah, siri artikel saya mengenai topik “Melayu”
tercetus berikutan insiden Ridhuan Tee Abdullah (nama asal: Tee Chuan Seng) menulis rencana bertajuk “Kesabaran umat Islam ada had” (Sinar
Harian, 18 Februari 2013).
Saya ada menulis
makalah bertajuk “Antara Konvoi Rumah Ibadat dan Ultra Kiasu”
(Projek Dialog,
19 Februari 2013) dan kenyataan media “Ridhuan Tee Perlu Didakwah” (Projek Dialog,
24 Februari 2013). Antara isi penting yang disentuh adalah mengenai individu
“Bukan Melayu” yang memeluk agama Islam dan segera menganggap dirinya “lebih
Melayu daripada orang Melayu”. Sekali gus, tindakan “ultra kiasu” mereka
mencemarkan nama baik orang Melayu (tulen) dan kesucian agama Islam.
Menyentuh topik
perbincangan yang berkaitan, Zuraimi
Baharum @ Bani Omar tampil dengan pandangan berikut: “Rasa-rasanya Islam di
Malaysia tidak berkembang kerana Islam telah diMelayukan; selain akhlak yang
ditunjukkan oleh orang Islam itu sendiri, terutamanya orang Melayu-Islam.”
Seorang lagi individu yang
mengemukakan pandangan serta berkongsi pengalaman ialah Anim Sri Mastika Yunus, seorang etnik Bajau dari Sabah yang sejak
turun-temurun sudah beragama Islam. Beliau yang berasal dari Kota Marudu sedang
melanjutkan pengajian peringkat sarjana di Universiti Malaysia Sabah serta
kagum dengan pandangan politik Nabi Muhammad.
Kita sepatutnya meraikan kepelbagaian
“Dahulu, ketika datuk saya
dari suku Dusun memeluk agama Islam, beliau tidak disebut sebagai ‘masuk Islam’
atau ‘masuk Melayu’ tetapi ‘ne kesama’
iaitu ‘masuk Bajau’. Di Sabah, suku Dusun, Murut dan Rungus antara suku/etnik
yang secara keturunan beragama Kristian atau pagan,” kata Anim yang turut
menguasai bahasa suku Dusun dan Bajau.
Beliau adalah anak kacukan
Bajau-Dusun. Keturunan bapanya suku Dusun tetapi apabila datuknya memeluk
Islam, maka keturunan itu turut mula dikenali sebagai orang Bajau (ne kesama).
“Walau bagaimanapun, saya
bangga jika dikenali sebagai orang Dusun – bukan Bajau, bukan Melayu. Hal ini
kerana asal-usul saya secara biologi dan genetik memang suku Dusun sebelum
datuk masuk Islam dan ‘masuk Bajau’. Saya rasa konsep ‘masuk Bajau’ berlaku
akibat kurang pengetahuan dan keadaan masyarakat pada zaman datuk saya,” kata
Anim.
Rosihan Amri Md
Zakaria, seorang guru di Pulau Pinang juga
berkongsi pandangan dan hujah menerusi dialog yang berlaku dalam keadaan
positif dan membuka minda.
“Saya seorang Melayu-Islam. Namun, saya merasakan stigma
orang Melayu yang mendesak ‘saudara baru’ atau ‘mualaf’ mengikut sepenuhnya
budaya Melayu dan menggunakan nama Melayu adalah salah sama sekali. Kita
sepatutnya meraikan kepelbagaian kaum dan budaya; bukannya mengamalkan
pemahaman yang sempit iaitu ‘Melayu adalah Islam’ dan ‘Islam adalah Melayu’,”
kata guru itu yang tinggal di Sungai Petani.
Pandangan yang dikongsikan oleh rakan-rakan ini
membuktikan bahawa kebanyakan masyarakat menyedari perbezaan antara “Melayu”
dan “Islam”. Malah, apabila seseorang “masuk
Islam” tidak semestinya bermakna “masuk Melayu”.
Malangnya masih ada puak yang tidak tahu atau
berpura-pura tidak tahu. Malah, tidak dapat dinafikan bahawa ada juga puak yang
sengaja mengiktiraf dirinya “masuk Melayu” supaya boleh menjadi “orang Melayu”
mengikut takrif Perkara 160 dan seterusnya “merampas” hak berupa kedudukan
istimewa yang sebenarnya diperuntukkan untuk kaum Melayu di bawah Perlembagaan
Persekutuan dan Wasiat Raja-raja Melayu.
Semasa menyertai Konvoi Rumah Ibadat Seremban pada 17 Februari 2013, saya turut menerima cenderamata
daripada Pertubuhan IKRAM Negeri Sembilan dan Hidayah Centre Negeri Sembilan.
Cenderamata itu adalah
sebuah buku berjudul Fiqah Berinteraksi
dengan Non-Muslim (2009) tulisan Mohammad Nidzam Abd Kadir. Saya sangat berminat membaca buku terbitan Telaga
Biru itu yang disusun secara komprehensif dan mudah dirujuk; khususnya bagi
orang Islam (termasuk mualaf) dalam hubungan mereka dengan orang Bukan Islam
(termasuk keluarga asal).
Puak ultra kiasu,
etnosentrik dan fanatik yang tidak mampu atau tidak mahu membezakan antara
“Melayu” (kaum) dan “Islam” (agama) amat wajar membaca buku ini sebagai suatu “dakwah diri” yang amat berguna dan pasti menginsafkan.
Langkah ini amat wajar bagi
memastikan mereka tidak terus “sesat” dan meneruskan “dakwah negatif” yang
memberikan gambaran tidak benar mengenai Islam kepada masyarakat pelbagai kaum
dan agama di Malaysia.
[Makalah
ini ditulis pada 4 Mac 2013 dan disiarkan di Projek Dialog pada 5 Mac 2013. Sila KLIK DI SINI untuk beberapa lagi
makalah berkaitan Melayu dan Islam. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]