10 Aug 2013

Minda Penyokong Bercelaru?

[Walaupun tarikh penamaan calon PRU-13 masih jauh, muncul kekeliruan berterusan tentang niat sebenar calon bebas mahu bertanding.]
 
Apabila saya menulis analisis bertajuk “Rakyat perlu tunjuk taring!” (Free Malaysia Today, 6 April 2013) dan “Impian Hindraf ke Parlimen” (FMT, 8 April 2013), saya memang sudah menjangkakan reaksi dan “salakan” daripada pelbagai pihak yang “berfikir menggunakan lutut”.
 
Seperti yang sudah dijangkakan, komen segera datang daripada seorang ahli/penyokong Human Rights Party (HRP). Individu yang menggunakan nama “Niera Jp” menulis begini; dan saya memutuskan untuk menurunkan sepenuhnya tanpa mengubah apa-apa:
 
“Hoi… Uthaya SB, sudahlah! Dah meluat aku tengok muka hang yang suka mengampu. Masa kat Gapena hang cakap apa? Hang buat pengakuan bahawa penggunaan perkataan paria adalah wajar, betul tak Tuan Haji Uthaya SB (tak lama lagi)? Hang nie adalah pengkhianat kepada kaum India!
 
“Kalau PAS boleh memperjuangkan Islam, mengapa Hindraf-HRP tidak boleh memperjuangkan nasib kaum India yang malang sejak 50 tahun lalu? Hang jangan nak bodek kaum Melayu la bang, kononnya ada seorang India yang bernama Uthaya SB berfikiran waras, betul tak (Syiok Sendiri)? Kalau hang nak tunjuk baik sangat janganlah sampai nak mengampu.
 
“Meluat tengok ‘low class’ macam hang cakap pusing-pusing! Hang tulis article nie pun semata-mata untuk dapatkan tepukan gemuruh daripada Pakatan Rakyat, betul tak? Hang terhina sangatkah sampai sanggup melupakan akar umbi? Tak [ada] pendirian? Sanggup jadi lalang untuk sesuap nasi! Ptuuih! Buat lagi kerja hina! Teringin sangat nak jumpa Dato Anwar dan Ratu Azizah la tue. … Uthaya SB ini apa cerita – [PAUTAN KLIP VIDEO BERKENAAN].”
 
Mungkinkah Niera Jp terkeliru antara saya dan Raja Rajeswari Seetha Raman dalam isu novel Interlok: Edisi Murid (2010)? Tidak mungkin kerana pautan klip video “Kavyan chairman at Gapena gathering” di YouTube yang diberikannya itu adalah mengenai apa yang berlaku di Rumah Gapena pada 15 Januari 2011 – BACA DI SINI.
 
Dalam insiden itu, walaupun saya hanya hadir sebagai penonton, saya diminta naik pentas dan diasak supaya menceritakan mengapa kaum India marah dengan penggunaan novel Interlok: Edisi Murid sebagai teks Komsas. Saya dengan tenang meminta kumpulan yang penuh emosional itu supaya menghadiri taklimat anjuran Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) di Shah Alam pada 16 Januari 2011 jika mahu mendapatkan penjelasan lengkap.
 
“Minta maaf kalau dah terkasar”
 
Kepada komen Niera Jp yang sudah pun boleh dipertikaikan tahap intelektualitinya, saya menasihatkan begini menerusi komen balas:
 
“Cuba tarik nafas dan bertenang. Kemudian tonton semula klip video yang saudara sendiri berikan di atas. Fahami apa yang diperkatakan. Untuk maklumat tambahan, sila ke blog saya [pautan diberikan]. … Selebihnya saya serahkan kepada saudara sendiri untuk membuat penilaian.” – LIHAT DI SINI
 
Harus saya akui bahawa komen penuh emosional yang ditulis oleh individu itu – secara bersendirian atau secara berkumpulan? – berjaya mengatasi cadangan Subari Ahmad di Facebook pada April 2011 yang meminta saya dikenakan tahanan ISA kerana saya mengatakan Bahasa Malaysia adalah milik semua rakyat Malaysia.
 
Pada 16 Januari 2013 pula, seorang individu bernama Huya Fatta menulis begini pada dinding Facebook penyair terkenal, Pyan Habib:
 
“Itu pasal bro Pyan… Kita ni ‘konon sporting’ sangat! Memang lahanat la depa ni. … Sekor lagi anak Hindu paria keling Uthaya Sankar. Yang orang kita pon punya la dok sokong … konon-konon habis intelektual sangah dah.”
 
Kini, seorang penyokong tegar HRP bernama Niera Jp pula berpendapat saya cuba mengampu orang Melayu! Bagi saya, Niera Jp berjaya mengatasi komen Huya Fatta yang sesat dan Subari Ahmad yang jahil. Pada masa sama, saya juga berasa kasihan memikirkan kemungkinan mentaliti individu itu mewakili mentaliti pertubuhan yang diwakilinya.
 
Pada keesokan hari, Niera Jp sudah membuang komen asal di FMT dan menggantikannya dengan komen baru seperti berikut:
 
“Uthaya SB, I nak minta maaf la kalau dah terkasar. Tapi saya nak tanya sikit, macam mana kaum India nak percaya Anwar Ibrahim sedangkan dalam Manifesto PR, beliau telah menolak penderitaan kaum India yang dipinggirkan selama 50 tahun? Manifesto PR adalah racist dan bermotifkan politik. Orang Asli diutamakan, orang Melayu Felda dan veteran army diutamakan (dengan 500 milion). Tahap pendidikan sekolah Cina juga diberi keutamaan tetapi mengapakah isu kaum India ditolak dengan penuh kebencian? Inikah perangai bakal Perdana Menteri?
 
“Hanya kerana protest Hindraflah Interlok diberi sekatan, jikalau tidak, saudara juga akan digelar paria. Sampai sekarang saya tidak faham perangai kaum India. Bila diberi mandat untuk berhujah di Parlimen hanya isu kaum Melayu dan Cina sahaja dibincangkan. Ini pun semata-mata untuk mengampu dan memancing undi rakyat majoriti (ini kita taulah).
 
“Mengapakah pendirian kaum India kita begitu lemah? Adakah kita berfikir bahawa dengan sikap mengampu segalanya boleh dibeli? Terkutuk sangatkah perangai menteri-menteri India kita yang diberi mandat? Yang saya tau, kaum India kita ada satu penyakit iaitu penyakit kulit!”
 
Menulis hanya untuk sesuap nasi?
 
Tentulah saya tidak boleh menjawab bagi pihak PR, menteri-menteri kaum India dan sebagainya. Pada masa sama, saya melihat persamaan yang terlalu amat ketara antara komen Niera Jp dan komen-komen yang sering saya berpeluang baca di Facebook penyokong tegar HRP dan laman sesawang rasmi pertubuhan itu! Bagaikan sudah ada senarai skema hujah standard disediakan.
 
Apabila saya memilih untuk tidak menjawab bagi pihak Anwar Ibrahim, Niera Jp kembali emosional dan menulis komen susulan:
 
“Dalam article yang ditulis saudara memberi pendapat bahawa sebagai seorang pengundi, saudara akan melihat pada kemampuan seorang calon mewakili Bangsa Malaysia tanpa mengira etnik, kaum dan agama. Bagaimanakah saudara mengenal pasti ahli politik yang berwibawa dan adil? Adakah saudara menulis article ini hanya untuk sesuap nasi?
 
“Dalam video clip Gapena pun saudara dihina. Kenyataannya dengan hanya menulis article di dalam bilik aircon dengan speed internet yang laju tidak akan membawa saudara ke mana-mana. Kalau lain kali nak tulis article buatlah ulang kaji dulu, bukannya menulis sesuatu untuk mengampu segolongan masyarakat.
 
“Di dalam laman web yang diberi oleh saudara [isu novel Interlok: Edisi Murid] hanyalah boleh dibaca tetapi ia tidak langsung memainkan peranan sebagai pressure group sebagai HINDRAF untuk menyekat kemasukan Interlok ke sekolah kebangsaan. Harap article yang akan datang tidak akan ikut angin utara atau selatan.”
 
Sebagai menghormati “saranan” Niera Jp, pelbagai saranan bernas yang dikemukakannya dipaparkan semula di atas bagi mengubah minda “kaum India miskin” yang katanya diwakili oleh HRP.
 
Pada 8 April 2013, sementara individu ini mengutuk PR dengan kata-kata “Anuar [Anwar] cukuplah! Cukup! Jangan pakai lagi taktik zaman Mahathir!”, seorang jurucakap HRP tampil membuat pengakuan terbuka yang menggemparkan di Facebook. – [BERSAMBUNG DI SINI]
 
[Makalah ini ditulis pada 11 April 2013 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 13 April 2013. © Uthaya Sankar SB 2013. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]