9 Aug 2013

Musim Mengundi

[Pelajar sebuah sekolah berdepan dengan tugas berat memilih ketua yang mampu mewakili mereka semua. Seorang calon pula cuba menggunakan sentimen perkauman untuk meraih undi dalam faksyen ini.]
 
Musim persekolahan sudah bermula dan para pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Che’ Wan Thani (SMKCWT), Taiping berdepan dengan satu tugas dan tanggungjawab penting yang menguji kematangan pemikiran mereka.
 
Saban tahun, antara acara penting di sekolah ini adalah pemilihan ketua tingkatan menerusi undi. Sebagai usaha kecil-kecilan memperkenalkan para pelajar kepada sistem pilihan raya dan sistem demokrasi, calon yang bertanding dibenarkan berkempen di dalam kelas  selama dua hari sebelum tarikh pengundian. Pada tarikh pemilihan, pelajar akan mengundi menggunakan kertas undi yang disediakan oleh guru.
 
“Saya sangat-sangat berharap bahawa para pelajar kelas ini akan memilih saya menjadi ketua tingkatan,” kata Kumaran kepada rakan-rakannya. “Inilah satu-satunya peluang bagi seorang pelajar kaum India menerajui kelas.”
 
“Tapi bukankah ada juga kelas-kelas lain di mana ketua tingkatan adalah pelajar kaum India? Malah, apa pula perlunya kita memikirkan soal kaum dalam pemilihan ketua tingkatan?” Demikian seorang pelajar kaum India dalam kelas itu bertanya apabila Kumaran berkempen secara senya-senyap dalam kalangan pelajar kaum India.
 
“Mereka semua tidak boleh diharap! Mereka semua tidak memperjuangkan hak golongan pelajar kaum India miskin di sekolah ini!” bentak Kumaran dengan lantang.
 
Para pelajar lain turut terkejut mendengar teriakan itu. Mujurlah tidak ada guru di kelas pada waktu itu dan masing-masing pelajar membuat kerja sendiri. Kumaran pula mengumpulkan rakan-rakan kaum India dan mula berkempen.
 
“Saya akan bertanding jawatan ketua tingkatan dan saya harap semua pelajar kaum India di kelas ini mengundi saya,” kata pelajar itu dengan tegas sambil matanya memandang seorang demi seorang rakannya.
 
“Bukankah pemilihan dan pengundian akan dibuat secara demokrasi? Bukankah setiap pelajar berhak mengundi mana-mana calon yang dia mahu?”
 
“Awak jangan cakap banyak, Joseph. Ikut sahaja arahan ketua,” Subramaniam yang merupakan sahabat karib kepada Kumaran mencelah. “Kita sebagai para pelajar kaum India perlu bersatu. Kita perlu bersatu atas dasar kaum!”
 
Hujah serta pemikiran Kumaran dan Subramaniam membuatkan beberapa pelajar kaum India sendiri kurang bersetuju. Malah, mereka tidak mahu dipaksa dan dipujuk supaya mengundi seorang pelajar menjadi ketua tingkatan semata-mata atas dasar kaum.
 
“Apa salahnya kalau Siti Maria dipilih semula? Dia berjaya memberikan perkhidmatan yang sangat baik sepanjang tahun lalu. Malah, dia juga bertanding pada kali ini,” kata seorang pelajar lain.
 
Generasi muda tolak politik perkauman!
 
“Siti Maria itu siapa? Dia pelajar Melayu! Apakah awak fikir seorang pelajar Melayu akan memahami jiwa dan keperluan para pelajar India yang mengundinya? Tidak! Ketua tingkatan kaum Melayu dan kaum Cina hanya mementingkan kaum masing-masing. Pelajar kaum India miskin pula akan dipinggirkan secara licik dan terancang.”
 
Hujah Kumaran mendapat sokongan daripada Subramaniam. Pelajar yang merupakan orang kanan kepada Kumaran segera bertepuk dan tersenyum lebar; bagaikan kagum dengan ucapan yang diberikan oleh pemimpin yang dipujanya.
 
“Pada tahun lalu, kita mengundi Siti Maria kerana tiada pilihan. Tahun lalu, semasa tempoh pemilihan ketua tingkatan, Kumaran digantung sekolah selama seminggu kerana terlibat dalam pergaduhan. Pada tahun ini, dia ada di sini untuk menawarkan perkhidmatannya kepada kita dengan bertanding jawatan ketua tingkatan,” Subramaniam menjelaskan.
 
“Usah lupa bahawa saya akan bertanding pada kali ini khusus untuk mewakili pelajar kaum India miskin di kelas ini. Undilah saya supaya saya boleh membawa suara anda ke peringkat lebih tinggi. Biar seluruh SMKCWT bergegar dengan suara kaum India miskin!”
 
Beberapa pelajar mengerutkan kening mendengar kata-kata Kumaran. Beberapa pelajar lain pula mengangguk-angguk tanda sokongan. Subramaniam tersenyum meleret kerana berjaya mempengaruhi beberapa pelajar kaum India untuk menyokong serta mengundi rakan karibnya, Kumaran.
 
“Tapi apa kurangnya dengan Siti Maria? Saya tidak nampak apa-apa sifat perkauman atau pun sebarang penindasan terhadap pelajar kaum India sepanjang dia menjadi ketua tingkatan pada tahun lalu.”
 
Hujah Sujatha membuatkan Kumaran merenung tajam ke arah pelajar perempuan itu.
 
“Semua itu adalah taktik politik semata-mata! Sama seperti parti-parti politik dalam pilihan raya umum. UMNO, MIC, MCA, DAP, PKR, PAS … semuanya hanya berjuang, diwakili dan mewakili kaum masing-masing. Sudah tiba masanya pelajar kaum India miskin di kelas ini bersatu dan menuntut hak! Untuk itu, undilah saya menjadi ketua tingkatan. Inilah sahaja cara dan peluang terakhir yang ada bagi kamu semua.”
 
“Tapi, Kumaran,” Joseph membalas tanpa membuang masa, “memanglah UMNO, MCA dan MIC hanya diwakili dan mewakili kaum masing-masing. Tetapi bukankah PKR, DAP malah PAS sendiri diwakili dan mewakili masyarakat pelbagai kaum dan agama? Itulah budaya politik baru yang dituntut negara ini. Malah, generasi muda menolak politik perkauman.”
 
“Ah, sudah! Jangan bercakap hal politik di sini! Saya antirasisme. Saya sangat menyampah dengan sesiapa yang menindas kaum-kaum lain. Pelajar kaum India miskin sudah terlalu lama tertindas dan terpinggir di sekolah ini. Kini saya akan bersuara dan berjuang mewakili mereka,” kata Kumaran dengan lebih bersemangat.
 
Hujah-hujah yang dikemukakan oleh pemuda itu membuatkan para pelajar kaum India di kelas berkenaan berfikir secara mendalam. Fahamkah Kumaran akan tugas dan tanggungjawab sebenar seorang ketua tingkatan? Siapakah sebenarnya yang bersikap perkauman atau rasis? Benarkah pelajar kaum India – serta “pelajar kaum India miskin” seperti kata Kumaran – tidak diberikan layanan oleh ketua-ketua tingkatan?
 
Demi pelajar kaum India miskin sahaja?
 
“Memandangkan awak mahu berjuang mewakili pelajar kaum India sahaja—“
 
“Pembetulan! Pelajar kaum India miskin sahaja!” Kumaran segera memintas kata-kata Sujatha.
 
“Baiklah. Memandangkan awak mahu berjuang mewakili pelajar kaum India miskin sahaja, bolehkah awak mengharap pelajar-pelajar lain di kelas ini mengundi awak? Maksud saya, pelajar kaum Melayu dan Cina?”
 
“Pada tahun lalu, apabila saya digantung sekolah kerana terlibat dalam pergaduhan, ramai pelajar kaum India datang melawat saya di rumah. Ramai yang menelefon dan bertanya khabar. Maka, saya optimis bahawa saya ada sokongan padu daripada semua pelajar kaum India di kelas ini. Saya tidak memerlukan undi mana-mana pelajar Cina dan Melayu untuk menang.”
 
“Ya! Jangan kita lupa bahawa Kumaran menentang perkauman yang diamalkan oleh orang Melayu dan Cina. Kumaran antirasisme. Dia hanya memerlukan undi pelajar kaum India untuk muncul sebagai ketua tingkatan dan seterusnya memperjuangkan hak pelajar kaum India miskin. Dialah masa depan dan harapan bagi kita semua!” Subramaniam segera menambah.
 
“Lupakan undi saya!” Joseph segera bangun dan meninggalkan kumpulan pelajar yang sedang berbincang di penjuru kelas.
 
“Lupakan undi saya juga!” Sujatha turut bangun dan kembali ke tempat duduknya di sebelah Elizabeth Wong.
 
Kumaran dan Subramaniam terdiam seketika. Kemudian mereka berpandangan. – Bersambung …
 
Trivia: Dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, bagi kerusi Parlimen Kota Raja, Siti Mariah Mahmud mendapat 59,106 undi; Azman Idrus (280); Murugesan Sinnandavar (29,711); Uthayakumar (2,364). [SENARAI CALON BN SELANGOR]
 
[Faksyen ini ditulis pada 13 April 2013 dan disiarkan di Roketkini pada 14 April 2013. © Uthaya Sankar SB 2013. Segala persamaan dengan realiti adalah disengajakan. Lihat juga: Senarai Cerpen. Harap maklum bahawa anda membaca faksyen ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]