11 Oct 2012

Antara sensitiviti kaum dan penyebaran agama

[Apa yang dilakukan penolong editor sebuah majalah mungkin menjadi titik permulaan karya penulis kaum India dipinggirkan.]
 
Apabila seseorang menyertai pertandingan menulis cerpen, misalnya, pasti ada syarat dan peraturan yang ditetapkan. Lazimnya, dinyatakan secara jelas bahawa cerita yang ditulis tidak boleh menyentuh sensitiviti mana-mana kaum atau agama.
 
Hal ini adalah amat wajar memandangkan negara bertuah ini sesungguhnya milik rakyat pelbagai kaum, agama, etnik, kepercayaan dan adat-resam. Seorang penulis yang beretika tidak akan menulis karya yang jelas mempersenda atau menyentuh sensitiviti kaum dan agama lain.
 
Setiap kali saya mengendalikan bengkel penulisan cerpen anjuran Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), saya sentiasa menekankan aspek ini; khususnya apabila penulis menghasilkan karya Bahasa Malaysia yang boleh dibaca khalayak pelbagai kaum di seluruh negara.
 
Nasihat yang sama juga saya berikan apabila mengendalikan bengkel penulisan makalah; misalnya anjuran Bahagian Pengembangan Bahasa Kebangsaan Pelbagai Kaum Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada Mei 2012. Saya tidak mahu mana-mana peserta bengkel anjuran Kavyan terlupa atau khilaf terhadap aspek sensitiviti kaum dan agama dalam berkarya.
 
Apabila saya sendiri menulis cerpen, novel dan makalah, saya juga selalu beringat, berhati-hati dan sentiasa memastikan bahawa perkara-perkara yang saya sentuh dalam karya tidak pula menyentuh sensitiviti kaum dan agama. Apatah lagi apabila setiap tulisan saya ditujukan kepada khalayak pelbagai kaum, etnik dan agama di seluruh negara (termasuk Semenanjung Malaysia).
 
Pada masa sama, saya sering mengangkat tema, persoalan, citra dan pengalaman hidup kaum India beragama Hindu dalam karya-karya saya; khususnya cerpen. Sesiapa yang berpeluang membaca karya-karya saya sejak 1992 pasti menyedari dan mengakui hakikat ini.
 
Bagaimanapun, pada 21 September 2012, saya mendapat berita bahawa sebuah cerpen saya ditolak dengan alasan “ada unsur penyebaran agama Hindu” di dalamnya. Cerpen itu dikirim pada akhir Mei lalu kepada majalah berwibawa Dewan Sastera yang sudah beberapa kali menyiarkan cerpen saya. Cerpen terbaru itu dinilai dan diluluskan oleh ketua editor dan editor majalah berkenaan dengan sedikit suntingan.
 
Salah dari segi Akta Penerbitan
 
Cerpen berkenaan sudah diluluskan untuk siaran pada November 2012. Bagaimanapun, penolong editor pula tiba-tiba membuat keputusan menolak cerpen berkenaan dengan alasan “tidak boleh disiarkan dan salah dari segi Akta Penerbitan”.
 
Tentulah saya terpinga-pinga sebentar dengan alasan yang diberikannya. Malah, katanya, dia sudah merujuk kepada editor kanan yang turut bersetuju dengan alasan “cerpen-cerpen Uthaya sebar agama Hindu secara halus”.
 
Sesungguhnya, cerpen itu tidak menyentuh sensitiviti mana-mana kaum atau agama. Sebaliknya ia menggabungkan unsur budaya, keluarga, mitos dan pengajaran (moral) yang disajikan secara tersirat menggunakan teknik “to suggest” (mencadangkan). Gaya bahasa yang digunakan adalah bahasa mudah, sesuai dengan sudut penceritaan watak seorang kanak-kanak. Bagaimanapun, cerpen itu untuk bacaan orang dewasa.
 
Lalu, saya menghubungi beberapa rakan beragama Islam yang pernah membaca karya-karya saya dan bertanya adakah mereka bersetuju dengan pandangan bahawa “karya Uthaya ada unsur penyebaran agama Hindu”. Lebih daripada itu, apakah akidah mereka pernah tergugat apabila membaca karya-karya saya.
 
Nik Faridah, seorang pendidik yang sudah beberapa kali mengikuti bengkel anjuran Kavyan serta biasa membaca karya-karya saya berkata, “Tidak sama sekali saya merasakan akidah saya tergugat. Saya juga tidak merasakan ada unsur penyebaran agama Hindu dalam karya-karya tuan.”
 
Pandangan yang sama dikongsi pakar motivasi dan penulis buku Dulu Pencuci Kini Pengurus, Mohd Rafi Jalaluddin. “Tidak sama sekali. Karya saudara mengembangkan gagasan betapa pentingnya semua kaum hidup bersatu-padu. Tidak ada apa-apa kaitan dengan masalah agama,” kata beliau yang baru-baru ini selesai membaca novel Panchayat: Edisi Khas.
 
Penulis sepenuh masa, Annur Puteri dari Tanah Merah, Kelantan juga baru-baru ini membeli beberapa judul buku saya (novel dan cerpen) untuk dibaca bersama anak-anak. Beliau turut terkejut apabila diberitahu mengenai tuduhan bahawa saya cuba menyebarkan agama Hindu menerusi karya.
 
Tidak perlu cepat melatah
 
“Sekiranya pemaparan budaya kaum India dan agama Hindu dikatakan amat berleluasa dalam karya-karya saudara sehingga ada provokasi pihak tertentu supaya karya-karya saudara diboikot dan diharamkan, saya suka mencadangkan supaya filem-filem Tamil dan Hindi yang ditayangkan di televisyen juga dihentikan. Saya katakan begitu secara sinis kerana filem-filem itu jelas memaparkan visual tentang agama Hindu dan kebudayaan kaum India,” katanya bagi menegaskan betapa tidak bijak tindakan penolong editor terbabit.
 
Beliau juga bimbang kalau akan ada pula pihak yang tampil membuat cadangan supaya perayaan Deepavali dan Thaipusam dihentikan dalam usaha “menjamin akidah umat Islam di negara ini”.
 
“Kelompok atau individu yang beria-ia mahu memboikot atau tidak mahu menyiarkan karya Uthaya tidak perlu cepat melatah hanya kerana perkara kecil. Kenapa perlu ‘menyalak’ apabila ada unsur agama Hindu dalam beberapa karya tetapi hanya berdiam diri apabila Uthaya memaparkan dakwah Islam dengan baik dalam beberapa cerpen seperti ‘Aku dan Anak Itu’? Pembaca kaum India beragama Hindu tidak pula melenting apabila Uthaya mengangkat tema Islam dalam karya,” katanya.
 
Annur Puteri juga berharap pihak berkenaan yang kelihatan berhasrat mahu memboikot karya saya meneliti terlebih dahulu apa yang patut dan tidak patut dilakukan sebelum membuat tuduhan “menyebarkan agama Hindu”.
 
“Janganlah sampai orang Melayu-Islam kelihatan terlalu lemah akidah sehinggakan pendedahan yang sedikit pada budaya India dan agama Hindu dilihat sebagai sudah mampu menggugat keimanan,” katanya.
 
Pengarah urusan Kasih D’zie Enterprise yang menggunakan nama Bintang D’Zie di laman rangkaian sosial Facebook turut terkejut apabila mendapat tahu mengenai tindakan penolong editor itu yang menggunakan alasan “cerpen itu cuba menyebarkan agama Hindu” untuk membatalkan penyiaran karya berkenaan.
 
“Saya kurang setuju jika ada pihak yang mengatakan karya-karya cikgu ada unsur-unsur penyebaran agama Hindu. Bagi saya, ia lebih kepada pengenalan mengenai budaya India dan agama Hindu kepada masyarakat pelbagai kaum dan agama di Malaysia. Secara peribadi, saya tidak merasakan kepercayaan saya terhadap agama Islam tergugat walau sedikit setelah membaca karya-karya cikgu. Sebaliknya, karya-karya itu mendidik saya menjadi insan yang lebih baik,” katanya.
 
Suka baca karya unsur Hindu
 
Mengenai dakwaan/alasan bahawa “ada unsur penyebaran agama Hindu” pada karya saya, penulis yang diminati ramai, Saharil Hasrin Sanin berpendapat bahawa perkataan “penyebaran” perlu dipotong daripada ayat itu.
 
“Antara sebab paling utama saya memilih untuk membaca karya Uthaya adalah kerana memang terdapat unsur-unsur Hindu di dalamnya. Unsur-unsur itu menjadikan karyanya kaya dan unik. Saya tidak pula merasakannya sebagai penyebaran agama Hindu. Malah, akidah saya tidak pun tergugat apabila membacanya,” katanya dengan selamba apabila diminta memberikan pandangan.
 
Penulis dan wartawan, Jimadie Shah Othman turut bersetuju bahawa memang ada unsur Hindu dalam karya-karya saya. Malah, beberapa karya saya yang dibacanya sarat dengan kebudayaan India dan agama Hindu.
 
“Soal sama ada ia dikira sebagai ‘menyebarkan agama Hindu’ saya tidak pasti. Ia tertakluk pada penafsiran undang-undang yang mengharamkan penyebaran agama-agama lain kepada orang Islam di negara ini. Bagaimanapun, untuk mengatakan karya-karya Uthaya boleh menggugat akidah umat Islam, saya tidak setuju,” katanya.
 
Menghuraikan lebih lanjut, Jimadie berkata: “Bagi mereka yang melayan karya sastera sekadar sebagai karya sastera dan rakaman kebudayaan, karya Uthaya tak mengganggu iman. Dalam era masyarakat terbuka, umat Islam mesti lebih canggih menghadapi kepelbagaian pandangan. Tahap keimanan umat Islam jangan diremehkan. Umat Islam tak akan senang-senang menjual akidahnya dengan membaca sebuah cerpen.”

[Maklumat cerpen itu - baca di sini]
 
Betapa baik jika penolong editor itu yang berfikiran tertutup – malah mungkin memiliki iman/akidah yang rendah – mampu membuka sedikit mindanya; selain menguatkan keimanan dan akidah, serta tidak meninggalkan solat lima waktu.
 
Pasti dia tidak akan tergamak mengeluarkan kenyataan bahawa cerpen saya mengandungi unsur penyebaran agama Hindu; suatu kenyataan yang sesungguhnya menghina tahap keimanan dan akidah pembaca beragama Islam di negara ini.
 
[Makalah ini ditulis pada 25 September 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 1 Oktober 2012. © Uthaya Sankar SB 2012.]