6 Jan 2010

Akuarium 4

Sekitar pukul 11:00 pagi, 6 Januari 2010, air di dalam akuarium kelihatan tenang dan jernih. Sekumpulan udang berenang-renang di dalamnya.
.

Jika berpeluang melihatnya, saudara mungkin berfikir betapa udang-udang geragu berkenaan telah bekerja keras sepanjang malam membersihkan akuarium berkenaan!

.

Realiti adalah sebaliknya!

.

Pada pagi 6 Januari, apabila pulang dari RTM (saya bekerja semalaman), saya mendapati kesemua udang yang dimasukkan ke dalam akuarium pada petang sebelumnya sudah mati.

.

Pasti ada yang tidak kena pada kandungan air. Maka, saya segera membuang kesemua bangkai (?) udang ke dalam longkang dan membersihkan akuarium.

.

Nisbah air kali dan air paip diubahsuai kerana mungkin air yang digunakan semalam terlalu likat dan kandungan bahan kimia terlalu tinggi.

.

(Pasti saudara sudah dapat meneka bahawa saya tidak tahu apa-apa mengenai urusan memelihara ikan di dalam akuarium! Devishi Prabha Sankari pula sudah ke rumah pengasuh pada awal pagi dan tidak tahu mengenai apa yang berlaku.)

.

Saya membeli udang baru dan memasukkannya ke dalam akuarium yang kini berair lebih jernih berbanding semalam. Saya duduk hampir sejam memperhatikan udang pelbagai saiz berenang ke sana ke mari.

.

Ada seekor udang yang berenang, tetapi kemudian tiba-tiba “jatuh” ke dasar akuarium! Selepas seketika, ia berenang lagi. Perbuatan ini dilakukan berulang kali. Mungkin udang itu merupakan UKU (Udang Kurang Upaya).

.

Seekor lagi udang bersalin kulit beberapa minit selepas dilepaskan ke habitat barunya. Selepas udang-udang ini memakan “cacing beku” yang diberikan, warna merah jelas kelihatan di bahagian dalam kepala yang lutsinar.

.

Menjelang pukul 6:00 petang, kesemua udang mati!

.

Devishi melihat akuarium dan kumpulan kedua udang yang mati selepas saya mengambilnya dari sekolah pada sebelah petang.

.

Katanya, “Mungkin ada tiga sebab udang-udang ini mati. Satu, kerana panas terik memandangkan akuarium menerima pancaran matahari secara langsung. Dua, kerana air kotor. Tiga, perlu dipasang pam oksigen.”

.

Saya berjanji kepada Devishi bahawa saya akan berusaha mendapatkan panduan dan nasihat daripada “warga siber” di Facebook dan blog.

.

Saudara bolehlah membaca [Akuarium 1] [Akuarium 2] [Akuarium 3] sebelum memberikan pandangan, nasihat dan petua.