4 Dec 2009

Mahatma Gandhi

Pada 24 November 2009, semasa berada di Sandakan, Sabah untuk mengendalikan Bengkel Penulisan, saya meletakkan foto saya “menyerupai” Mahatma Gandhi sebagai foto profil di Facebook. Berikut reaksi dan maklum balas yang saya terima:


Kalithasan Muniandy

hai.. kenapa saudara mengubah gambar mahatma jadi gambar sendiri.. beliau ikon dunia.. jangan cemarkan imej beliau suka-suka. harap saudara faham

24 November at 20:06


Lola Simone

biaqlah kat dia, Uthaya pun apa kurang ke-ikonnanya itu.

24 November at 20:20


Kalithasan Muniandy

hello lola simone.. apa saudara tahu pasal mahatma? jangan main hentam je.. ke'ikonan mahatma tak boleh gandingkan dengan sape2 lagi.. uthaya mungkin popular kat sini.. tp mahatma popular kat mana2 pelusuk dunia sekalipun.. jgan main2 dengan gambar mahatma.. beliau dianggap tuhan di india kerana telah berusaha bermati-matian untuk mendapatkan kemerdekaan. uthaya tak lebih daripada berkarya. tapi ini tidak bermakna saya tak hormat penulis prominen negara kita. mahatma tokoh kemerdekaan! tapi uthaya sekadar penulis. bukan pejuang! harap saya tak menghiris perasaan saudara.. kita boleh mengikut prinsip orang tapi jangan ingin menjadikan diri sebagai orang itu sendiri.
25 November at 02:51


Uthaya Sankar S B

* tersenyum*

26 November at 14:05


Kalithasan Muniandy

ya la itu.. saudara tau senyum je.. malas...

27 November at 10:12


Yaya Daie

senyuman itu suatu sedekah. Banyak pahala Uthaya..

27 November at 12:31


Uthaya Sankar S B

*tersenyum lagi dan tidak bercadang menukar foto profil buat sementara waktu*

28 November at 07:18


Kalithasan Muniandy

tu la... orang yang buta sejarah. teruskan..

28 November at 10:26


Uthaya Sankar S B

Terima kasih.

28 November at 12:40


Yaya Daie

Terkadang hidup nie betul pada padangan diri kita...tapi tidak pada pandangan orang lain. Agak-agaknya Tuan Mahatma pun rasanya gembira, kerana ada orang yang teringin menjadi seperti dia dan perjuangannya (tapi dengan cara yang berbeza)... walaupun dia tahu, hanya dia seorang saja yang bernama Mahatma Ghandi...bukan buta sejarah, tapi lebih kepada kreatif dalam memahami sejarah.

28 November at 16:06


Uthaya Sankar S B

*tersenyum*

1 December at 11:14


Yaya Daie

*tersenyum*

1 December at 18:58


Kalithasan Muniandy

*FAINTED*

1 December at 19:13


Yaya Daie

terkejut melihat Kalithasan Muniandy *FAINTED* lalu berusaha memercikkan air kewajah Kali sambil berkata..."sedarlah...sedarlah...jangan tak sedar"

1 December at 23:29


Kalithasan Muniandy

dah sedar pun.. kalau tengok yaya senyum je saya pengsan tau.. anyway terima kasih kerana menyedarkan saya dan tolong juga la sedarkan mereka2 yang buta sejarah tu serta pengikut2 nya... harap faham

1 December at 23:32


Uthaya Sankar S B

*tersenyum sambil membaca catatan di http://uthayasb.blogspot.com/2009/05/kaapiyam-karya-agung-tamil.html*

3 December at 10:31

.

Nota: Sila KLIK DI SINI untuk membaca reaksi Retna Devi Balan dari Chennai, Tamil Nadu, India dan sila KLIK DI SINI untuk membaca maklumat mengenai Mahatma Gandhi; diambil dari Wikipedia.