4 Sept 2009

Kembali ke Seksyen 23

Catatan ini adalah lanjutan daripada catatan bertarikh 3 September 2009 (Sila KLIK DI SINI untuk membacanya).

Pada pagi 4 September 2009, saya memutuskan untuk pergi semula ke Seksyen 23, Shah Alam untuk meninjau secara lebih dekat mengenai situasi sebenar di sana.

Saya pergi dengan fikiran terbuka; dan sudah memutuskan untuk membuat catatan di blog mengenai apa yang saya lihat dan dengar.

Perkara pertama yang saya lihat sebaik tiba di Seksyen 23 adalah bahawa tembok yang bertulis kata-kata protes sudah dibersihkan; dicat semula (lihat foto).

Saya terus memandu sekitar Seksyen 23 dan melihat suasana yang tenang dan aman. Tiada sebarang tanda bahawa penduduk berlainan kaum/agama yang merupakan “penghuni sebenar” kawasan ini mengalami krisis.

Apapun, tidak lama kemudian, saya melihat tulisan bernada protes pada pagar zink yang dibina mengelilingi suatu kawasan. Tulisan-tulisan itu bagaimanapun sudah “dipadam” dengan cat warna lain.

Saya merakamkan foto menggunakan telefon bimbit untuk dimuatkan di Facebook (sila ke SINI) supaya orang ramai yang tidak berpeluang untuk pergi ke Seksyen 23 boleh “melihat” sendiri apa yang saya sempat perhatikan.

Sambil berjalan-jalan dan mengambil foto, saya sempat juga berbual-bual secara spontan dengan beberapa penduduk pelbagai kaum/agama.

Kemudian, saya sengaja pergi ke beberapa kedai makan untuk minum. Di situ, sempat juga mendengar perbualan mengenai isu kuil dan protes.

Berikut antara luahan yang saya dengar daripada penduduk pelbagai kaum/agama selama hampir sejam berada di Seksyen 23:

1) Kerajaan Negeri Selangor sepatutnya berbincang dengan penduduk Seksyen 23 sebelum membuat keputusan mengenai pemindahan kuil dari Seksyen 19.

2) Kalau ada cadangan membina tokong, adakah mana-mana pihak akan mengarak kepala babi ke Bangunan SUK?

3) Kenapa kuil di Seksyen 19 dipindahkan?

4) Tidak semua penduduk pelbagai kaum di Seksyen 23 terlibat dalam protes.

5) Penduduk Seksyen 23 memang pelbagai kaum dan hidup aman.

6) Protes dan perbuatan mengarak kepala lembu amat memalukan.

7) Penduduk kaum India (beragama Hindu) hanya berdiam diri.

8) Orang politik jangan masuk campur.

9) Jangan jadikan isu politik untuk kepentingan peribadi.

10) MBSA perlu bersihkan contengan di dinding dan paip besar dengan segera.

11) Perlu kenakan tindakan terhadap orang yang menconteng kata-kata kesat dan menghina.

12) Eloklah anggota polis yang begitu ramai di Seksyen 25 (Taman Sri Muda) dipinjamkan sementara ke Seksyen 23.

Demikian antara perkara yang saya ingat; kerana saya tidak membuat catatan secara bertulis sewaktu berada di Seksyen 23.

Catatan ini menjadi asas bagi sebuah artikel yang saya tulis untuk The Malaysian Insider. Sila KLIK DI SINI untuk membacanya.