3 Sept 2009

Seksyen 23, Shah Alam

Terus-terang, saya pada mulanya kurang berminat mengikuti perkembangan isu berkaitan cadangan pemindahan kuil Sri Maha Mariamman dari Seksyen 19 ke tapak seluas 0.2 hektar di Seksyen 23, Shah Alam.

Saya tidak berminat walaupun rumah saya terletak di Seksyen 25 dan selalu juga saya melalui Seksyen 19 dan Seksyen 23. Bagi saya, ia perkara biasa.

Saya ada terbaca pada 18 Ogos 2009 bahawa Badan Perhubungan UMNO Selangor dan Badan Bertindak Pembantahan Pembinaan Kuil Seksyen 23 mahu mendapatkan perintah injunksi bagi menghalang pemindahan kuil berkenaan.

Terus-terang, entah mengapa saya tetap tidak hairan apabila mendengar berita di Bernama Radio24 mengenai tindakan 200 penduduk Islam dan beberapa NGO berarak ke bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor selepas Solat Jumaat baru-baru ini.

Khabarnya, UMNO Selangor menyifatkan keputusan kerajaan Selangor mahu mengadakan perbincangan dengan penduduk Islam Seksyen 23 yang membantah keras pembinaan kuil di kawasan mereka sebagai “sudah terlambat”.

MCA pula kesal dengan tindakan penduduk terbabit dan beberapa NGO yang berarak membawa kepala lembu.

Penduduk Seksyen 23 pula dilaporkan menyalahkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Exco kerajaan negeri, Dr A. Xavier Jayakumar sebagai pencetus yang mendorong demonstrasi mengarak kepala lembu untuk membantah pembinaan kuil.

Khabarnya, penunjuk perasaan terbabit tidak pernah merancang membawa kepala lembu ketika mengadakan perhimpunan itu.

Bagaimanapun, mujurlah pihak polis diarahkan mengambil tindakan tegas terhadap sesiapa yang sengaja mencetuskan pertelingkahan kaum; termasuk 200 penduduk Islam yang berarak membawa kepala lembu itu.

Dalam pada itu, saya amat tertarik membaca pandangan Abdullah Bukhari Abdul Rahim, pensyarah Jabatan TilawahAl-Quran, Pusat Bahasa, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di Utusan Malaysia pada 31 Ogos 2009.

Beliau menyifatkan tindakan kumpulan yang mengarak serta memijak kepala lembu itu sebagai golongan yang jahil dan mempamerkan kebiadapan melampau.

“Kebiadapan mereka itu walaupun kelihatan seperti membela hak orang Islam di Malaysia, namun ia jelas ketara tambah memburukkan lagi imej Islam di mata golongan bukan Islam,” katanya dalam tulisan yang saya baca di akhbar dalam talian.

Selain memetik ayat al-An'am [6:10] dari al-Quran, pensyarah itu turut melontarkan pertanyaan ini:

“Bayangkan apakah reaksi umat Islam sekiranya tulisan Allah diarak, diinjak dan dibakar pula oleh para penganut Hindu yang tersinggung dengan tindakan jahil kumpulan terbabit.”

Saya turut tertarik dengan penjelasan beliau mengenai hak penganut agama-agama lain yang berstatus dhimmi (bernaung di Negara Islam) dan harbi (memusuhi Islam).

Semasa bersarapan bersama anak-anak di Seksyen 23, Shah Alam pada 2 September 2009 sempena Onam, saya sempat melihat “luahan perasaan” pihak tertentu pada sebuah tembok.

Dan saya tetap lebih berminat terhadap pandangan pensyarah dari Jabatan TilawahAl-Quran, Pusat Bahasa, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Sila KLIK DI SINI untuk membaca catatan lanjut berhubung perkara ini.