Kita sudah
mengenali Uthaya Sankar SB sebagai
pengarang yang gemar menulis cerpen, esei, dan karya-karya yang mudah difahami
dan boleh dibaca oleh semua lapisan masyarakat.
Buku terbaharu
beliau berjudul Ramayana
dan Mahabharata (2019) wajar
ditelaah dan saya melihatnya sebagai ringkasan karya klasik India yang baik dan
bermutu.
Pertamanya, kita
dapat mengenali kesusasteraan atau dua karya epik purba masyarakat India, iaitu
Ramayana dan Mahabharata.
Saya sendiri sebagai
penganut agama Hindu, hanya
mengenali karya Ramayana hasil tontonan filem
animasi sewaktu kecil. Kisah Mahabharata pula tidak
pernah diajar atau diperkenalkan kepada saya! Saya juga tidak mengambil sebarang
inisiatif untuk mengenali karya-karya ini secara mendalam. Maka, ilmu
pengetahuan saya mengenai Mahabharata
dan Ramayana memanglah sangat sedikit.
Oleh sebab itu,
saya berasa teruja apabila Uthaya mengambil inisiatif menulis dan menerbitkan
buku ini yang mencatatkan kisah-kisah daripada epik Ramayana dan Mahabharata.
Teknik Uthaya
yang paling saya suka adalah beliau tidak mengkhususkan penulisan kepada watak-watak
Rama, Laksamana dan Sita sahaja, sebaliknya mengangkat pelbagai kisah yang
berlaku sebelum kelahiran mereka. Hal ini yang menarik minat saya.
Watak-watak seperti
Raja Raghu (moyang kepada Rama dan Laksamana) dan Raja Dilipa (bapa kepada Raja
Raghu) baru saya kenali apabila membaca buku Ramayana
dan Mahabharata.
Antara kisah
yang menarik perhatian saya dalam bahagian kisah Ramayana adalah permintaan Dewi Gangga yang inginkan Dewa Shiva tunduk
melutut di Bumi dan membenarkan bahunya dihentam apabila Dewi Gangga mengalir
turun dari kayangan.
Kisah ini membuka mata saya bahawa memang ada
persengketaan dalam kalangan dewa dan dewi di kayangan
dalam epik dan purana India-Hindu.
Dalam bahagian Mahabharata pula, saya sedar ia bukan
terhad kepada kisah perang antara Pandava dan Kaurava, atau kisah Karna dan
Dewa Krishna. Sebaliknya, dimulakan dengan kisah Raja Shantanu daripada
keturunan Kuru.
Uthaya
sememangnya dikenali sebagai penulis yang selalu memperkenalkan budaya kaum
India dan agama Hindu dalam penulisan; seperti yang dapat dilihat menerusi kumpulan
esei Malaiur Manikam (2015) dan Mandala
Bicara (2016). Kini, selepas buku Thirukkural dan Megha Duta (2018), beliau memperkenalkan dua lagi karya epik India yang
sesuai dibaca masyarakat pelbagai kaum di Malaysia. [Lihat — Senarai Buku Uthaya Sankar SB]
Oleh sebab itu, bagi orang
ramai yang menyokong gerakan, hasrat atau kempen #MalaysiaMembaca serta ingin mengenali epik-epik India, maka buku
ini wajar menjadi pilihan. — Jaymani Sevanathan (dikirim pada 17 Oktober 2019)
[Lihat juga — Komen Murali Mohan] Anda juga mungkin berminat membaca [Busana
Bahasa — Antologi Karya Sasterawan
Kavyan] [Biodata Sasterawan Kavyan]