[Penggunaan frasa yang dilakukan tanpa sedikit pun memikirkan
soal sensitiviti dan perasaan penganut agama lain di sebuah negara berpenduduk
majmuk.]
Sejarah menunjukkan bahawa tidak kira
betapa majunya sesebuah ekonomi, betapa berevolusinya sesebuah tamadun, betapa
terpelajarnya manusia dan betapa tingginya tahap toleransi, namun jika naluri
asal yang wujud ini tidak diurus dengan baik, maka kesannya mungkin akan
mengakibatkan kezaliman yang dahsyat ekoran sikap yang disemarakkan oleh sifat
tabii manusiawi itu sendiri.
Penggunaan frasa “kezaliman yang dahsyat”
serta rujukan terhadap naluri asal “tidak diurus dengan baik” mungkin segera
membuatkan puak etnosentrik, ultra kiasu, fanatik, rasis dan anti-Uthaya bersiap-sedia untuk
melakukan serangan – atau sekurang-kurangnya membuat senaman punggung atau
menyalak.
Bagaimanapun, harap maklum bahawa
keseluruhan perenggan pertama di atas adalah kata-kata Perdana Menteri
tercinta, Datuk Seri Najib Razak yang juga Pengerusi Bar1san Nas1onal (BN), Presiden UMNO serta pemangku Menteri Pembangunan
Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam buku Menjuarai
Transformasi (2011) terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM).
“Sebagai golongan majoriti, orang Melayu mempunyai tanggungjawab
kepimpinan untuk ditunaikan, iaitu tanggungjawab moral yang melangkaui
kepentingan kaum sendiri. … Kepercayaan berterusan oleh kaum lain mesti
dijadikan perangsang agar kita sentiasa memperbaik diri dan terkedepan sebagai
pemudah cara antara kaum,” katanya.
Dalam konteks Malaysia, semua orang Melayu
beragama Islam. Maka, selaras dengan saranan Najib agar orang Melayu-Islam
menjadi “pemudah cara antara kaum”, topik ini wajar dan sesuai diketengahkan di
sini untuk perhatian bersama dan muhasabah diri.
Sebagai permulaan, apabila seseorang
dikatakan “belum mandi” maka bermakna bahawa orang itu sepatutnya mandi dan
memang diharapkan, disarankan, diperlukan dan diwajarkan supaya mandi.
Individu berkenaan juga tidak boleh marah
dan melenting mengatakan haknya dicabuli dalam soal mandi. Dia sendiri boleh
mengaku “belum mandi” dengan erti kata bahawa dia akan mandi kerana dia memang
perlu/wajar mandi.
Sekarang, kita lihat pula fenomena dalam
kalangan segelintir masyarakat Malaysia yang sudah khusyuk menggunakan frasa
“Belum Islam” (Not Yet Muslim) secara
amat meluas bagi menggantikan “Bukan Islam” (Non-Muslim) atau “Tidak Islam” (Not
A Muslim).
“Saya menentang sekeras-kerasnya penggunaan
frasa ‘Belum Islam’. Cadangan ini merupakan cubaan ‘creeping encroachment’ terhadap hak kebebasan beragama dan
bercanggah dengan Perkara 11 dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia,” kata Clifford Tan, pemuda berumur 30-an yang
berasal dari Kota Kinabalu, Sabah.
Kebimbangan arkitek itu yang kini bekerja
di Singapura memang berasas serta tidak sedikit pun menyentuh sensitiviti kaum
Melayu atau agama Islam; apatah lagi melanggar peruntukan undang-undang. Frasa
“Belum Islam” secara terang-terangan boleh menimbulkan rasa tidak selesa dalam
kalangan orang “Tidak Islam”.
Pandangan Clifford dipersetujui pembikin
filem dokumentari, Norhayati Kaprawi.
Katanya, penggunaan frasa seperti itu boleh membawa kepada unsur-unsur yang
bertentangan dengan Perkara 11.
“Pandangan sebegitu (penggunaan frasa
‘Belum Islam’) tidak boleh diutarakan sebagai pandangan rasmi negara,
termasuklah agensi-agensi kerajaan dan sekolah-sekolah kerajaan,” kata wanita
beragama Islam itu.
Reaksi golongan minoriti dan marginal
Apabila saya memaparkan fenomena frasa
“Belum Islam” di Facebook baru-baru
ini, ramai yang mengaku tidak sedar mengenainya. Ramai pula yang mengirim mesej
peribadi untuk meluahkan rasa tidak senang (tidak selesa) dengan penggunaan
frasa itu secara berleluasa dan bebas oleh pihak tertentu tanpa mengambil kira
sensitiviti kaum dan agama lain.
Pautan beberapa blog dan laman sesawang
juga diberikan kepada saya. Ramai yang selama ini memilih untuk membisu (kerana
takut untuk bersuara) akhirnya menghubungi saya secara peribadi. Namun,
kebanyakan daripada mereka meminta identiti diri disembunyikan. Saya
menghormati pilihan mereka. Biarlah saya “bersuara” mewakili golongan minoriti dan marginal itu setakat
termampu.
“Penggunaan istilah ‘Non-Muslim’ lebih
sesuai digantikan dengan ‘Not Yet Muslim’. Kenapa? Sebab penggunaan istilah
yang pertama itu, seolah-olah sudah tetap sampai kesudah mereka akan kekal
dengan agama mereka sekarang. Penggunaan istilah yang kedua lebih bersifat
anjal, boleh berubah dan masih ada harapan untuk berubah (masuk Islam). Istilah
ini perlu diperluaskan! Orang Bukan Islam? Bukan! Orang Belum Islam.”
Demikian catatan di sebuah blog yang boleh
diakses dan dibaca oleh umum. Saya turut melakukan pencarian dan menemui begitu
banyak laman sesawang yang menggunakan frasa “Belum Islam” dalam konteks amat
jelas “mereka perlu/wajib masuk Islam”. Seolah-olah macam kes “belum mandi”
tadi!
Dalam hal-hal seumpama ini, Kannan Perumal dari Kajang mengakui
secara terbuka bahawa “perkara-perkara ini menyebabkan saya semakin tidak
berminat untuk mendekati ajaran agama Islam”. Kata-kata eksekutif pengurusan
berumur 30-an yang berasal dari Jasin, Melaka ini ada benarnya.
Dakwah negatif (atau anti-dakwah) yang dilakukan kumpulan
tertentu kurang berjaya dalam usaha menarik orang ramai mendekati dan mengenali
agama rasmi negara ini; sebaliknya menjauhkan mereka daripada agama itu.
Seorang rakan Melayu-Islam yang hanya mahu
dikenali dengan nama samaran “Antheros
Athlon Radeon” turut meluahkan rasa kurang senang dengan penggunaan frasa
“Belum Islam” dalam usaha pihak tertentu menambah penganut agama Islam.
“Kalau istilah ‘Belum Islam’ merupakan
istilah baru kepada ‘Bukan Islam’, adakah kita boleh pula membenarkan
penggunaan istilah ‘Belum Kafir’ atau ‘Belum Murtad’?” Demikian pertanyaan
pedas blogger itu yang lahir di Baling, Kedah dan kini tinggal di Melaka.
Sebagai penganut Katolik yang amat
mencintai agamanya, anak jati Kuala Lumpur, Melinda Marie Ambrose turut tampil meluahkan rasa tidak senang hati
apabila dirujuk – sama ada secara langsung atau tidak langsung, secara khusus
atau secara umum – sebagai individu “Belum Islam”.
“Amalan ini sememangnya bercanggah dengan
peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan beragama bagi orang
selain penganut Islam. Perbuatan itu juga memberi gambaran seolah-olah
agama-agama lain tidak wujud dan tidak diiktiraf di Malaysia. Semua penduduk
Malaysia bagaikan dianggap akan memeluk Islam suatu hari nanti,” ulasnya.
Dalam pada itu, seorang kakitangan awam, Siva Perianan dari Petaling Jaya
melahirkan rasa hairan kerana beliau “belum pernah” mendengar penggunaan frasa “Belum
Islam” dalam majlis rasmi, khususnya pada peringkat kementerian di mana beliau
bekerja.
Beri kesan negatif jangka panjang
“Jika apa yang dinyatakan itu benar dan
memang berlaku penggunaan frasa ‘Belum Islam’ khususnya di sekolah, saya rasa
itu perbuatan yang agak jahil. Saya hormat Islam sebagai agama rasmi
persekutuan serta kebebasan beragama seperti terdapat dalam Perlembagaan
Persekutuan.
“Soalnya, adakan frasa ‘Belum Islam’
bermaksud semua rakyat Malaysia ditakdirkan perlu memeluk Islam? Ini memang
jenaka betul!” Pemuda berumur 30-an dan berasal dari Sungai Petani, Kedah itu
bertanya dengan penuh hairan.
Kebimbangan yang hampir sama diluahkan oleh
Muthannah Marawan, pemuda berumur
20-an yang berasal dari Kota Kinabalu, Sabah dan kini sedang meneruskan
pengajian di Shah Alam.
“Frasa ‘Belum Islam’ berbunyi biadab dan seolah-olah
mahu menarik orang memeluk Islam secara paksa. Akan tetapi, secara teknikal,
perbuatan itu tidak melanggar peruntukan Perkara 11 (kebebasan beragama) dalam Perlembagaan Persekutuan selagi tidak ada sesiapa dipaksa masuk Islam,”
katanya.
Bagi Venubalan
Rajaram pula, walaupun tidak berlaku sebarang paksaan meninggalkan agama
asal dan memeluk Islam, penggunaan frasa itu sendiri bertentangan dengan
peruntukan Perlembagaan Persekutuan dari aspek hak asasi dan kebebasan
beragama.
“Pada saat Perdana Menteri dan media arus
perdana sedang giat mempromosikan gagasan 1Malaysia, penggunaan frasa ‘Belum
Islam’ pula ternyata adalah bertentangan dengan semangat itu. Pihak terbabit
mungkin berasa seronok dan bangga tetapi percayalah, ia pasti memberi kesan
negatif jangka panjang kepada negara dan bangsa,” kata anak jati Pulau Pinang
berumur 20-an itu.
S.
Ghanthimathi yang saya kenali sejak zaman sekolah
rendah di Aulong, Taiping pula tertanya-tanya sama ada
frasa “Belum Islam” boleh digunakan secara sah/rasmi mengikut undang-undang.
Sekadar perbandingan yang diberikannya adalah frasa “Belum Kristian” atau
“Belum Hindu” yang pasti membuatkan pelbagai pihak melenting.
“Bagaimana agaknya perasaan orang
Melayu-Islam jika mereka tinggal di sebuah negara majoriti penganut agama
Kristian dan mereka ini dilabel sebagai ‘Belum Kristian’? Kita perlu sedar
bahawa dalam konteks sebuah negara majmuk yang meraikan kepelbagaian,
penggunaan frasa ‘Belum Islam’ hanya akan menimbulkan kegusaran dan pergeseran
yang tidak menguntungkan sesiapa.
“Secara peribadi, saya tidak bersetuju
dengan penggunaan istilah atau frasa itu kerana ia menyinggung perasaan
golongan yang tidak beragama Islam,” kata pegawai teknologi makanan itu yang
kini tinggal di Sungai Buloh, Selangor.
Rakan penulis bebas, Saras Manickam yang lahir di Teluk Intan, Perak juga marah dan
kecewa dengan pendedahan mengenai penggunaan frasa “Belum Islam” oleh golongan
tertentu.
“Saya bukan sahaja marah; saya juga sedih
dan takut memikirkan pemikiran sempit yang dimiliki pihak terbabit. Mungkin ada
perkara tertentu dalam agama Hindu yang tidak saya senangi
tetapi saya masih seorang individu beragama Hindu.
“Saya tidak faham mengapa ada pihak yang
merasakan amat perlu untuk melaungkan kehebatan fahaman mereka sambil memperlekeh
fahaman-fahaman lain. Adakah pihak terbabit berasa begitu tergugat dan tiada
keyakinan diri sehingga perlu melakukan perkara-perkara pelik seperti ini?”
Demikian Saras tertanya-tanya penuh kehairanan.
Beliau yang tinggal di Kuala Lumpur turut
memberikan contoh suatu anekdot yang memang diketahui umum – dan amat sesuai
dijadikan penutup bagi makalah ini untuk renungan bersama.
“Saya pergi ke Amerika Syarikat dan menemui
agama Islam di sana – tetapi saya tidak menemui orang Muslim. Saya kembali ke Malaysia
dan menemui orang Muslim di mana-mana tetapi saya tidak menemui agama Islam di
sini.”
[Makalah
ini ditulis pada 21 Mac 2013 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 25 Mac 2013. Baca
juga makalah bertajuk “Anda Belum Islam?” dan “Bukan Islam? Belum Islam?” berhubung
topik sama. Sila KLIK DI SINI untuk beberapa lagi
makalah berkaitan Melayu dan Islam. © Uthaya Sankar SB
2013. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]