21 Jan 2013

Tentang Guru Besar SJKT

Dua topik yang cukup sensitif dan dekat dalam hati rata-rata penduduk kaum India beragama Hindu di negara ini adalah topik berkaitan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan isu kuil. Tentu sahaja kedua-dua topik ini tidak semestinya mendapat perhatian seluruh masyarakat India, tetapi tetap merupakan antara isu yang sering ditimbulkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti-parti politik dari semasa ke semasa.
 
Mengikut data terkini, terdapat sejumlah 523 SJKT di Malaysia. Rata-rata SJKT diterajui oleh guru besar daripada kalangan kaum India yang berpendidikan Bahasa Tamil. Secara lumrah, mereka beragama Hindu dan mengamalkan budaya serta adat India-Hindu.
 
Pada 5 November 2012, saya mengemukakan pertanyaan menerusi ruangan status di laman rangkaian sosial Facebook untuk mendapatkan pandangan rakan-rakan sekiranya jawatan guru besar SJKT diberikan kepada individu Bukan Kaum India dan bukan daripada aliran pendidikan Tamil.
 
Rasional saya adalah bahawa tugas utama guru besar adalah mentadbir sekolah. Maka, tidak semestinya hanya diserahkan kepada individu India-Hindu dengan latar pendidikan Tamil. Namun, pandangan dan saranan berbentuk provokasi itu adalah disengajakan untuk mendapatkan reaksi ikhlas rakan-rakan yang sering berkongsi pandangan bersama-sama saya menerusi Facebook.
 
Berikut beberapa pandangan yang dikemukakan dan boleh dijadikan asas untuk membantu kita sama-sama lebih memahami senario sebenar berhubung sentimen berkaitan SJKT. Khususnya apabila membicarakan soal berhubung Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 dan hubungannya dengan SJKT.
 
Arivu Ananthan (guru, Puchong): SJKT bukan sekadar pusat pengembangan bahasa. Guru besar mestilah seorang individu yang tahu mengenai budaya dan adat kaum India. Memang menjadi kebiasaan untuk SJKT menganjurkan aktiviti berkaitan budaya dan agama. Maka, seorang guru besar perlu tahu serta terlibat sama. Jika ada individu Bukan Kaum India yang fasih Bahasa Tamil serta tahu adat dan budaya kaum India, maka tidak menjadi masalah untuk mempertimbangkan memberi jawatan guru besar SJKT kepadanya.
 
Azrul Hisham Abu Said (jurutera bunyi, Kota Damansara): Saya rasa cara utama untuk menyelesaikan persoalan ini adalah dengan mendidik masyarakat supaya persefahaman antara pelbagai kaum boleh wujud. Apabila isu itu berjaya diatasi, pemilihan guru besar nanti adalah berdasarkan kelayakan dan bukan berdasarkan kaum/bahasa.
 
Ahmad Burhan (Selayang): Sana-sini dicanangkan tentang perpaduan antara kaum. Jadi apa masalahnya andai guru besar SJKT tidak terdiri daripada kaum India? Bukankah dengan berbuat demikian boleh pula dijadikan teladan baik ke arah menangani isu perkauman. Kalau seorang Perdana Menteri kaum Melayu boleh memimpin penduduk pelbagai kaum dan agama, apa salahnya seorang guru besar SJKT bukan daripada kaum India? Apa yang penting adalah sikap kita sendiri dan nilai-nilai murni dalam diri. Kaum dan agama sepatutnya tidak menjadi persoalan.
 
John Phoon: Sebenarnya, sesiapa sahaja yang berwibawa dan memenuhi syarat boleh menjadi guru besar di mana-mana sekolah. Akan tetapi, ternyata masih sukar dilaksanakan di negara kita pada masa ini. Saya harap suatu hari nanti ia akan menjadi kenyataan.
 
Murugan Alimuthu (Taiping): Kalau guru besar kaum Melayu ditempatkan di SJKT, besar kemungkinan guru dan murid dianak-tirikan. Di sekolah kebangsaan (SK) pun kita selalu dengar kenyataan yang mengguris perasaan seperti “balik India” diungkapkan guru-guru tertentu. Apakah jaminan bahawa ungkapan seumpama itu tidak diucapkan dan diamalkan oleh guru besar Bukan Kaum India nanti? Selain itu, guru besar perlu memahami budaya dan cara hidup kaum India; misalnya sambutan/perayaan kaum/agama serta amalan seperti pemakaian pottu, thiruneer dan sari.
 
Seterusnya, saya menyelitkan pertanyaan tambahan: Bagaimana jika guru besar itu merupakan individu India-Muslim? Beliau mungkin faham budaya India tetapi beragama Islam.
 
Murugan Alimuthu: Kalau India-Muslim, tidak menjadi halangan kerana beliau sememangnya memahami budaya India secara mendalam.
 
Muthannah Marawan (Shah Alam): Tidak menjadi masalah sekiranya guru besar tersebut bukan kaum India dan bukan beragama Hindu, asalkan beliau memahami hala tuju SJKT selain mengetahui budaya kaum India. Bagi guru besar India-Muslim, mungkin ia satu nilai tambah kerana rata-rata India-Muslim boleh berkomunikasi dalam Bahasa Tamil.
 
Mohd Rafi Jalaluddin (Shah Alam): Kadang-kadang untuk mengembangkan sebuah organisasi, kita perlukan pemikiran yang tidak terhad pada budaya yang sama. Apa sekali pun kaum/agama guru besar itu, niat dan pemikirannya perlu betul.
 
Aziyana Md Jais: Sememangnya guru besar adalah pentadbir sekolah. Maka mereka merupakan kalangan yang terpilih. Mana mungkin individu yang tidak mampu memimpin dilantik dan diberi tugas besar sebagai guru besar. Malah, kehadiran guru besar Bukan Kaum India di SJKT merupakan satu cara mewujudkan persefahaman dan perpaduan.
 
Shahrun Nizam Shahir (guru sekolah agama rakyat, Muar): Menurut pengalaman saya, lebih bagus SJKT diketuai kaum India; lebih bagus jika ada latar belakang pendidikan Tamil. Bukan tidak boleh memberi jawatan itu kepada individu Bukan Kaum India, tapi biarlah ada latar belakang pendidikan Tamil. Biarlah guru besar itu ada pengalaman bergaul dengan kaum India dan ada kepekaan terhadap murid, guru dan masyarakat India.
 
Lazimnya, SJKT dikaitkan dengan MIC. Malah, semacam ada hubungan erat (dalam konteks positif) antara guru besar SJKT dan MIC. Mungkinkah juga itu antara sebab guru besar SJKT amat sesuai jika terdiri daripada kaum India yang pro-MIC? Demikian saya melontarkan pertanyaan tambahan.
 
Murugan Alimuthu: Sememangnya benar bahawa SJKT berkait rapat dengan MIC tetapi itu cerita lama. Mendiang bapa mentua saya bekas guru besar SJKT dan pengerusi MIC di suatu kawasan. Tetapi saya tidak nampak keadaan seperti itu di SJKT sekarang. Sebagai bekas guru sandaran di SJKT, saya tidak nampak keadaan seperti itu masih wujud. Para guru besar sekarang lebih berminat dengan tugas hakiki di sekolah berbanding terlibat dalam politik. Anak saya belajar di SJKT dan saya selalu berurusan dengan guru besar sekolah itu. Sampai hari ini saya tidak dengar bahawa beliau adalah wakil MIC atau mana-mana parti politik. Bagaimanapun, hubungan SJKT-MIC tidak dapat dipisahkan atas alasan segala peruntukan serta saluran bantuan daripada kerajaan pusat adalah melalui MIC. Pada masa sama, adalah tidak wajar jika dikatakan bahawa guru besar SJKT amat sesuai jika dilantik daripada kalangan kaum India sahaja.
 
Aziyana Md Jais: Betul, warga pendidik dan guru besar lebih berminat berbicara bagaimana mahu mencapai matlamat pendidikan negara. Saya yakin bahawa guru besar selaku pentadbir tidak mencampur-adukkan politik dengan urusan sekolah. Apa pun, pada saya, tidak wajar jika dikatakan guru besar SJKT mesti daripada kaum India sahaja.
 
Devakumaran Palnisamy (Kuala Lumpur): Menjadi guru besar umpama menjadi CEO sebuah syarikat. Apa yang penting adalah kemampuan mentadbir (management skills). Penguasaan Bahasa Tamil dan pemahaman budaya India adalah semacam nilai tambah tetapi bukan syarat wajib. Sekadar contoh, dahulu CEO hospital terdiri daripada kalangan doktor tetapi kini tugas mereka khusus sebagai doktor manakala urusan pentadbiran hospital dilakukan orang lain yang merupakan pakar bidang pentadbiran. Maka, pada saya, pakar Bahasa Tamil dan budaya India sepatutnya menjadi guru di SJKT manakala tugas pentadbiran (guru besar) boleh diserahkan kepada pakar bidang pentadbiran yang tidak semestinya kaum India.
 
Antonie William (Pulau Pinang): Guru besar SJKT sewajarnya daripada golongan kaum India yang fasih Bahasa Tamil. Hal ini penting kerana beliau bukan hanya bertugas sebagai pentadbir tetapi juga sebagai pendidik, perantara dan pemupuk budaya serta ilmu Bahasa Tamil. Pertama, bagaimana seseorang Bukan Kaum India yang tidak tahu-menahu budaya kaum India mampu menerajui atau menyemai budaya India kepada murid-murid? Kedua, jika terdapat masalah berkaitan budaya India dan Bahasa Tamil, bagaimana beliau dapat menyelesaikannya? Ketiga, bagaimana perasaan guru-guru berpendidikan Tamil dan berpengalaman serta banyak berjasa kepada SJKT tetapi tidak dinaikkan pangkat menjadi guru besar?
 
Demikian antara pandangan dan hujah yang dikongsikan rakan-rakan secara ikhlas menerusi dialog di Facebook. Mungkin belum memadai untuk membuat rumusan berhubung topik yang dibincangkan. Apatah lagi untuk membahaskan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
 
Sekurang-kurangnya perbincangan topik yang agak sensitif mengenai jawatan guru besar SJKT ini membuka laluan untuk dibahaskan secara terbuka demi kebaikan bersama.
 
Malah, perkongsian pandangan juga memutikkan pelbagai persoalan baru yang mungkin terkeluar daripada topik asal. Misalnya, ramai yang berpendapat bahawa guru besar SJKT wajib memenuhi syarat itu dan syarat ini. Jika syarat-syarat sama diterapkan dalam konteks kerajaan, entah berapa ramai menteri yang benar-benar layak memegang jawatan yang diberikan oleh Perdana Menteri! Namun, itu adalah topik yang lain pula.
 
[Makalah ini ditulis pada 23 November 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 3 Disember 2012. © Uthaya Sankar SB 2012. Jika anda menyukai makalah ini, anda wajar turut membaca makalah bertajuk "Guru Besar SJKT Milik Mutlak Kaum India?" dan "Menjual SJKT" serta "SJKT, BM dan Agama Hindu".]