Semasa Konvensyen Halatuju Pendidikan
Negara anjuran Yayasan Selangor di Universiti Selangor (Unisel) pada 18
November 2012, antara topik yang dibincangkan adalah mengenai kedudukan Sekolah
Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).
Jiwi
Kathiah dari Yayasan Tamil mendedahkan pelbagai
kepincangan yang wujud. Pada pandangan beliau, kerajaan pusat – “Barisan
Nasional dan UMNO” kata beliau – sedang berusaha secara bersungguh-sungguh dan
licik untuk menghapuskan SJKT secara terancang.
Semasa mengulas pembentangan beliau pada
sesi yang sama, saya mengemukakan pandangan berupa pertanyaan: Apakah mungkin
nasib SJKT berubah jika guru besar sekolah-sekolah berkenaan terdiri daripada
individu “Bukan Kaum India” dan bukan daripada aliran sekolah Tamil?
Pertanyaan yang sama pernah saya kemukakan
menerusi ruangan status Facebook pada
5 November 2012 dan mendapat pelbagai reaksi – dan reaksi yang pelbagai –
daripada rakan-rakan dan kenalan.
Untuk berlaku adil, saya memutuskan untuk
memaparkan pandangan mereka sepenuhnya di sini bagi tujuan dialog; dengan
sedikit penyuntingan bahasa serta penterjemahan bagi pandangan yang dikemukakan
dalam Bahasa Inggeris.
Mohd
Dawamuddin Abdul Hadi (Bulan Senyum), pelajar IPT,
Kuala Lumpur: Ada kepelbagaian bahasa, adat resam, bahasa dan kaum tetapi guru
besar SJKT mesti fasih dan pakar dalam Bahasa Tamil.
Rosihan
Amri Md Zakaria, guru di Bayan Baru, Pulau Pinang: Bagi
saya, tak ada masalah asalkan guru besar itu memahami budaya, bahasa dan sistem
SJKT. Tapi saya rasa perlu seorang guru besar daripada kaum India kerana mereka
lebih memahami. Mungkin satu hari nanti, jika rakyat Malaysia boleh memahami
dan menghayati budaya, bahasa kaum lain, orang Bukan Kaum India juga boleh
menjawat jawatan guru besar SJKT.
Revathi, Kedah: Bagaimana mereka boleh memahami situasi sekolah, masyarakat
dan latar belakang murid-murid Tamil jika mereka bukan kaum India? Cara hidup murid Tamil
pasti terlalu asing bagi mereka. Saya yakin bahawa ia bukan satu cadangan yang
baik untuk meletakkan individu Bukan Kaum India sebagai guru besar SJKT.
Mohd
Dawamuddin Abdul Hadi: Perlu ada sukatan pelajaran
yang sesuai mengikut masa, keadaan, tempat dan sesuai dengan tuntutan zaman.
Guru besar itu sendiri perlu berusaha memahami keadaan di sesebuah sekolah.
Rosihan
Amri Md Zakaria: Rakyat Malaysia mestilah belajar,
memahami dan menghormati kaum, bahasa dan budaya orang lain. Apabila memahami
dan menghormati, barulah pergaulan dan aktiviti sesama kita dapat
dipelbagaikan.
Adam
Farhan, pekerja swasta, Shah Alam: Seorang ketua
atau pemimpin perlu memahami golongan yang dipimpin. Maka, tiada masalah jika
beliau “khatam” akan perihal mereka yang dipimpin di SJKT itu. Sesuaikan diri,
bak kata pepatah Melayu, masuk ke kandang kambing mengembek.
Nagathisen
Katahenggam, Jelutung, Pulau Pinang: Tidak wujud
masalah asalkan guru besar itu faham budaya Tamil, mampu bertutur Bahasa Tamil dan bersikap neutral tanpa
ada agenda halus lain. Tetapi realitinya, agak sukar mencari guru besar dengan
kelayakan demikian daripada golongan Bukan Kaum India.
Cikgu
Suguz, guru, Shah Alam: Oleh sebab hal ini
berkaitan dengan bahasa ibunda, saya rasa lebih baik jika guru besar adalah
daripada kaum India.
Nadia
Ali, Pulau Pinang: Tidak menjadi masalah langsung
jika guru besar Bukan Kaum India ditempatkan di SJKT. Tapi akan membuatkan pula
kita tertanya-tanya ke mana perginya guru besar yang berkelayakan daripada
kalangan kaum India.
Azrul
Hisham Abu Said (Hisham Tok Wan), jurutera bunyi,
Kota Damansara: Saya rasa tidak ada apa-apa masalah mengenai hal ini. Cuma
untuk merealisasikannya, saya rasa amat jauh lagi. Dari segi hukum keagamaan,
kenegaraan, hukum adat masyarakat serta hukum falsafah keilmuan, rasanya kita
tidak perlu pening-pening memikirkannya kerana pasti boleh dilakukan jika mahu.
Apa pun, pendidikan mengenai kepelbagaian budaya dan agama masyarakat Malaysia
harus kita fokuskan terlebih dahulu sebagai persiapan ke arah itu.
Saya turut mengemukakan persoalan sama
untuk didialogkan di laman Facebook
milik “Human Rights Party (HRP) Malaysia Support Group” kerana pelbagai topik
hangat selalu dibincangkan di sana. Bagaimanapun, hanya beberapa individu
tampil berdialog berhubung topik meletakkan guru besar daripada kalangan Bukan
Kaum India di SJKT.
Siva
Sankhar, Batu Caves: Dalam keadaan tenat yang
sedang dialami SJKT, memang ini satu cadangan yang baik. Biarlah SJKT diterajui
guru besar Bukan Kaum India. Terdapat guru besar kaum India di SK, jadi tak
jadi masalah jika ada guru besar Bukan Kaum India di SJKT.
Sugu
Maran, graduan UPM: Saya tidak setuju dengan
pandangan ini kerana guru besar daripada kalangan Bukan Melayu tidak ramai.
Bilangan kakitangan kerajaan merangkumi guru besar dan guru-guru SJKT. Maka,
jika guru besar SJKT terdiri daripada kalangan Bukan Kaum India, mungkin
menjejaskan peratusan kaum India dalam sektor awam.
Mathavan
Velayutham, pelajar IPTA, Seremban: Sekolah
Kebangsaan (SK) boleh diterajui oleh mana-mana kaum yang memahami hasrat dan
menguasai bahasa kebangsaan. Manakala bagi SJKT
dan SJKC, mestilah diterajui guru besar yang mempunyai kepakaran dalam bahasa
ibunda yang menjadi bahasa perhubungan dan bahasa pengantar di sekolah
terbabit. Sebagai contoh, seorang doktor boleh memandu kereta tetapi seorang
pemandu kereta tidak boleh menjadi doktor.
Johnson
Doss, Kajang: SJKT dan SJKC perlu diterajui
individu yang tahu dan menguasai bahasa ibunda dan budaya kaum terbabit. Memang
ada guru besar daripada kalangan kaum India di SK tetapi bagi SJKT dan SJKC,
lebih baik jika guru besar daripada kaum itu sendiri yang berkelayakan dan
memahami cara-cara mentadbir sekolah dengan baik.
Vicknes
Loganathan, Shah Alam: Saya percaya bahawa individu
mana-mana kaum boleh menjadi guru besar di SJKT tetapi beliau wajib menguasai
Bahasa Tamil. Beliau juga perlu mampu menyesuaikan diri dengan budaya kaum
India selain sensitif terhadap budaya Tamil dan keperluan murid-murid di SJKT.
Apabila membaca pelbagai pandangan yang dikemukakan,
saya mula tertanya-tanya mengapa kehadiran guru daripada kalangan Bukan Kaum
India boleh diterima di SJKT tetapi kebanyakan anggota masyarakat kurang setuju
dengan kehadiran guru besar Bukan Kaum India. Saya turut mengemukakan
pertanyaan tambahan itu untuk mendapatkan reaksi rakan-rakan menerusi Facebook.
Vijay
Saravanen Vasudevan: Kalau Dong Zong boleh dengan
begitu berani dan tegas menolak guru besar Bukan Kaum Cina yang tidak tahu
Bahasa Mandarin ditempatkan di SJKC, mengapa pula kaum India perlu melepaskan
hak yang serupa dalam hal SJKT?
Azrul
Hisham Abu Said: Guru biasa boleh diterima tetapi
guru besar adalah pemimpin bagi guru dan sekolah berkenaan.
Cikgu
Suguz: Guru-guru hanya mengajar mata pelajaran
tertentu manakala guru besar menerajui kepimpinan sekolah.
Nagathisen
Katahenggam: Kehadiran guru besar Bukan Kaum India
di SJKT tidak harus dijadikan isu. Mereka hanya menjalankan tugas seperti
diarahkan kementerian dan jabatan. Kehadiran mereka juga akan mewujudkan
suasana majmuk di sekolah serta mencerminkan realiti kepelbagaian bahasa, kaum
dan budaya di Malaysia.
Antonie
William, Pulau Pinang: Apabila bercakap tentang
memberi peluang guru besar Bukan Kaum India menerajui SJKT, saya mahu bertanya,
bolehkah individu kaum India diberi jawatan guru besar di SK dan SJKC?
Fikirkan.
Kalidas
Muniandy, Pulau Pinang: Saya setuju dengan Antonie
William. Sekarang ini pun, berapa ramai guru besar daripada kalangan Bukan
Melayu di SK? Kalau mahu amalkan, biarlah adil sama rata.
Arivananthan
Marimuthu, guru, Puchong: Guru besar Bukan Kaum
India boleh ditempatkan di SJKT asalkan mereka boleh bercakap dan menulis
Bahasa Tamil. Syarat ini adalah wajar kerana guru-guru kaum India di SK dan
SJKC sebenarnya mampu bercakap dan menulis dalam Bahasa Malaysia atau Mandarin.
Pandangan-pandangan yang dikemukakan ini
memberikan sedikit gambaran asas mengenai sikap dan pendirian masyarakat
berhubung cadangan meletakkan individu Bukan Kaum India sebagai guru besar di
SJKT. Tentu sahaja segala pandangan dan cadangan ini terbuka untuk dibahas dan
didialogkan.
[Makalah
ini ditulis pada 20 November 2012 dan disiarkan di Projek Dialog pada 21 November 2012. © Uthaya Sankar SB 2012. Baca juga "Tentang Guru Besar SJKT" dan "Punca Kemerosotan SJKT"]