Sunday, 20 January 2013

A Young Doctor’s Notebook

Pengarang Rusia, Mikhail Bulgakov (1891 – 1940) menggunakan pengalamannya sebagai doktor muda di sebuah hospital kecil di Smolensk untuk menghasilkan sejumlah cerpen yang disiarkan di beberapa jurnal perubatan. Kemudian, cerpen-cerpen berkenaan dikumpul dan diterbitkan dalam buku berjudul A Country Doctor’s Notebook (Записки юного врача).
 
Karya agung Mikhail adalah novel satira The Master and Margarita (Ма́стер и Маргари́та) yang ditulis pada 1937 tetapi hanya terbit pada 1967; lama selepas pengarang itu meninggal dunia. Novel itu diterjemahkan ke Bahasa Inggeris pada 1967, 1992, 1993, 1997, 2006 dan 2008 oleh penterjemah/penerbit berbeza.
 
Menurut sumber di internet, terjemahan cerpen-cerpen Bahasa Rusia karya Mikhail  ke Bahasa Inggeris dilakukan oleh Michael Glenny pada 1975. Judul sembilan cerpen dalam buku ini adalah “The Embroidered Towel”, “The Steel Windpipe”, “Black as Egypt’s Night”, “Baptism by Rotation”, “The Speckled Rash”, “The Blizzard”, “The Vanishing Eye”, “Morphine” dan “The Murderer”.
 
Terjemahan ke Bahasa Perancis dilakukan oleh Paul Lequesne (1994) manakala satu lagi terjemahan Bahasa Inggeris dilakukan oleh Hugh Aplin (2011) dengan judul A Young Doctor’s Notebook.
 
Terjemahan terbaru inilah yang dijadikan siri televisyen pada 2012 di mana Daniel Radcliffe (Harry Potter) memegang watak Mikhail semasa baru tamat pengajian dan menjadi doktor muda, manakala watak dewasa dilakonkan Jon Hamm (Mad Men).
 
Saya membeli DVD A Young Doctor’s Notebook (2012) pada 19 Januari 2013 dan meluangkan waktu malam 20 Januari 2013 menonton kisah-kisah yang diadaptasi daripada cerpen Rusia dalam empat episod. Kemudian, barulah kembali berehat sambil menulis makalah. - Baca catatan penuh DI SINI

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!