Sewaktu saya bertemu Anas Zubedy di pejabatnya pada 29 Ogos 2012 untuk menyerahkan novel Panchayat: Edisi Khas, beliau menceritakan
mengenai kempen “Say Something Nice”
sempena ulang tahun Kemerdekaan dan Hari Malaysia.
Beliau mencadangkan
supaya saya menulis secara ringkas mengenai beberapa penulis yang saya kenali.
Maka, saya memilih untuk memperkatakan tentang beberapa pengarang Malaysia yang
menulis dalam Bahasa Malaysia.
Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said (Pak Samad) amat saya kagumi atas kelantangannya
“bersuara” – secara langsung dan juga menerusi penulisannya.
Walaupun belakangan ini
beliau dilihat sebagai individu yang bersuara lantang menentang pemerintah –
dan disiasat polis kerana membaca puisi – apa yang sebenarnya dilakukannya
sejak dahulu adalah bersuara menentang sebarang bentuk penindasan, ketidak
adilan dan kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana pihak.
Pak Samad tidak tunduk
pada tekanan dan arahan mana-mana pihak berkepentingan; sekali gus membuktikan
bahawa di tengah-tengah begitu ramai “penulis” dan “organisasi penulis” yang
mudah dijadikan boneka, masih ada sasterawan yang berani mengekalkan jati diri
dan maruah bangsa.
Allahyarham Dr Othman Puteh pula sesungguhnya memenuhi kriteria “patah tumbuh, hilang
tak berganti” kerana selepas beliau meninggal dunia pada 19 Oktober 2003, belum
ada penggiat sastera tanah air yang mampu menggantikan tempatnya.
Sepanjang saya
mengenali beliau, penulis dan penggiat sastera ini tidak mengamalkan perkauman.
Sebaliknya, beliau membimbing dan menggalakkan penulis muda daripada pelbagai
kaum dan latar belakang. Rata-rata kelompok penulis yang lahir pada 1980-an dan
1990-an pasti pernah menerima suntikan semangat daripada tokoh ini.
Kegiatan sastera
melibatkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Gabungan Persatuan Penulis
Nasional Malaysia (Gapena) juga lebih ceria serta lebih bersifat inklusif
semasa beliau masih ada. Harimau mati meninggalkan belang, Dr Othman pergi
meninggalkan legasi.
Dalam pada itu, apabila
saya mencalonkan Dr Lim Swee Tin bagi Anugerah Sastera Negara yang membawa gelaran Sasterawan
Negara, ada pelbagai pihak yang mempertikaikannya. Menurut mereka, ada ramai
lagi penulis sastera kebangsaan yang lebih layak dicalonkan. Reaksi saya amat
mudah: Jika benar ada ramai lagi penulis yang lebih layak, mengapa tidak ada
sesiapa yang tampil mencalonkan mereka.
Pada masa sama, saya
sekadar mencalonkan Swee Tin. Sama ada layak atau tidak, terpulang pada panel
terbabit untuk menilai dan memutuskan; bukan persoalan untuk saya fikirkan.
Nasib Swee Tin juga
agak malang apabila seorang wartawan pada Mac 2011 sewenang-wenangnya memetik
dan menyiarkan “khabar angin” yang disampaikan seorang tokoh bahawa Swee Tin
kononnya membuat kempen sendiri untuk menjadi Sasterawan Negara serta kononnya
ada hubungan dengan sebuah pertubuhan haram yang menentang novel Interlok.
Dalam melalui segala
cabaran, rintangan dan fitnah itu, Swee Tin tetap terus menjadi penulis dan
penggiat sastera yang disenangi khalayak pelbagai kaum dan pelbagai peringkat
di seluruh negara.
Dr Mohd Faizal Musa yang lebih dikenali sebagai Faisal Tehrani pula antara
penulis generasi muda yang amat wajar ditelaah pemikirannya menerusi
karya-karya yang dihasilkan. Novel-novelnya sering menimbulkan kontroversi
kerana “dilabel” sebagai mengangkat mazhab Syiah.
Apa yang terlupa atau
diabaikan oleh pengkritik adalah bahawa Faisal sesungguhnya mengkaji mazhab itu
secara ilmiah dan mendalam supaya sesuai dengan watak-watak bermazhab Syiah
yang muncul dalam karya.
Bagi pembaca “Bukan
Islam” seperti saya, Faisal membantu proses memahami nilai-nilai sebenar dalam
agama Islam secara menyeluruh tanpa “terikat” pada mazhab-mazhab tertentu.
Sekiranya Faisal cuba
dihalang daripada berkarya berdasarkan kajian ilmiah dan fakta yang sahih,
maknanya pengkritik menafikan “kebenaran” yang menjadi aspek penting dalam
mana-mana agama.
Salah seorang penulis
dengan latar perundangan yang kuat di Malaysia ialah Nisah Haron. Saya selalu mengatakan bahawa para penulis di negara ini
amat bertuah kerana mempunyai tempat untuk merujuk jika timbul sebarang isu
berkaitan undang-undang, peraturan dan hal-hal berkaitan royalti serta hak
cipta.
Dalam blognya, Nisah
menyebut kerjayanya sebagai peguam sivil dan peguam syarie (1998-2006) sebagai
“cerita lama”. Namun, pada hakikatnya, kepakaran beliau dalam bidang
perundangan tetap bermanfaat kepada golongan penulis; apatah lagi kini pelbagai
isu berkaitan hak cipta dan royalti berlaku di depan mata.
Penulis sepenuh masa,
penasihat Ujana Ilmu Enterprise dan pensyarah sambilan ini turut mengaku
dirinya “lebih bahagia memperjuangkan hak cipta sahabat-sahabat pengarang”.
Kenyataan berani dan
pendirian tegas oleh setiausaha Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN) ini
amat bermakna di tengah-tengah situasi pertubuhan pengarang tertentu
mengeluarkan kenyataan menyokong penuh segala apa pun keputusan pemerintah
dalam hal-hal berkaitan dunia penulisan dan penerbitan buku.
Sekurang-kurangnya
golongan penulis kecil seperti saya masih boleh menarik nafas lega kerana ada
pakar bidang seperti Nisah yang sedia membantu.
Sementara itu, walaupun
saya mengenali Roslan Jomel sejak Ogos 1991 apabila kami sama-sama menyertai Minggu
Penulis Remaja, pengarang dari Kuching, Sarawak ini masih menjadi seorang
individu penuh misteri.
Misalnya, banyak
perkara mengenai dirinya yang tidak diketahui orang, termasuk rakan-rakan.
Maka, cara mudah yang saya sendiri gunakan untuk “mencungkil” rahsia mengenai
Roslan adalah dengan membaca karya-karyanya; khususnya kumpulan cerpen “Namaku
Epal Kuning” (2010) dan “Selamat Datang ke Malaywood” (2012).
Cerpen-cerpen yang
dihasilkan oleh pengarang ini hebat dan pasti membuatkan pembaca berfikir
secara mendalam mengenai kisah-kisah yang berciri di luar lingkungan (out of the box).
Satu lagi keistimewaan
yang sangat saya kagumi adalah bahawa Roslan sentiasa merendah diri; resmi padi
– makin tunduk, makin berisi. Idea-idea yang disajikan menerusi karya-karya
beliau sebenarnya berciri radikal tetapi disampaikan secara amat halus dan
bersahaja – serta lucu – sehingga idea yang disalurkan itu meresap masuk ke
dalam minda tanpa disedari pembaca.
Sastera Bahasa Malaysia
turut diwarnai penulis kaum India. Pada tahun 1970-an, Joseph Selvam menyinar
sebagai penulis yang sangat dikagumi atas kemampuannya menulis “sajak-sajak
bertema Melayu dan Islam” dengan sangat baik.
Lompong yang
ditinggalkan sejak tahun 1980-an kini sudah diisi Raja Rajeswari Seetha Raman yang memulakan penulisannya antara lain dengan
mengkaji sajak-sajak Joseph Selvam. Pada “Seminar Sastera Pelbagai Kaum” (7
September 2012), Siti Aisah Murad (DBP) menyifatkan pemenang Hadiah Sastera
Perdana Malaysia 2006/07 itu sebagai “satu-satunya penulis yang mewakili
masyarakatnya”.
Haji A. Rahim Abdullah
(Aswara) pula menceritakan bahawa Sasterawan Negara Datuk Kemala pernah
menyarankan pada Mac 2007 supaya Raja Rajeswari “masuklah Islam cepat-cepat
dengan suami” berikutan kehebatannya menulis “sajak-sajak bertema Melayu dan
Islam”.
Tentulah tidak akan ada
mana-mana penulis kaum India yang menulis karya Bahasa Malaysia – termasuk Sasterawan Kavyan – yang mampu mengatasi kehebatan dan kepakaran Raja
Rajeswari dalam hal ini. Beliau ternyata berada dalam “kelas tersendiri” dan
mustahil boleh digugat oleh sesiapa.
Dalam pada itu, nama Saroja Theavy Balakrishnan pula melonjak sebaik penulis kelahiran Alor
Setar, Kedah ini menang tempat pertama Hadiah Cerpen Maybank-DBP 1991 menerusi
cerpen “Kandasami”. Bekas guru ini turut berkongsi hadiah pertama Pertandingan
Menulis Cerpen Formula Malaysia 1999/2000 bersama Hizairi Othman dan Ani Mawar
Abdullah.
Selepas wujud semacam
“kekosongan” penulis kaum India yang mewarnai sastera bahasa kebangsaan pada
tahun 1980-an, kemunculan Saroja membawa sinar harapan yang amat bermakna.
Penguasaan Bahasa Malaysia yang dimilikinya digunakan secara amat berkesan
untuk bercerita di samping mendidik generasi muda mengenai pelbagai isu semasa.
Kesibukan kerja sebagai
guru dan ibu pernah membuatkan Saroja sedikit kurang menulis pada pertengahan
tahun 1990-an. Bagaimanapun, hasil motivasi yang diterima – khususnya daripada
keluarga – memungkinkan pengarang ini muncul dengan dua kumpulan cerpen iaitu Gemerlapan (1997) dan Keinginan Kecil di Celah Daun (2003).
Dewasa ini, Saroja
banyak mengangkat tema-tema alam sekitar menerusi karyanya. Beliau antara
penulis yang menjadi kebanggaan dan sering disebut-sebut oleh Allahyarham Dr
Othman Puteh yang turut menjadi pembimbingnya semasa Saroja belajar di
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Demikian antara penulis
Malaysia yang segera muncul dalam fikiran apabila saya diminta menulis bagi
kempen “Say Something Nice”. Mungkin
orang lain kurang menyukai mereka tetapi saya tetap berusaha mengenang dan
memperkatakan beberapa perkara baik mengenai para penulis terbabit.
[Makalah ini merupakan himpunan catatan harian di
blog mulai 31 Ogos 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 10 September
2012. © Uthaya Sankar SB. Sila KLIK DI SINI untuk membaca Bahagian
Dua.]