24 Oct 2012

Kalau Kail Panjang Sejengkal

Nampaknya pendedahan yang saya lakukan menerusi makalah bertajuk “Awak sebar agama Hindu melalui cerpen” (The Malaysian Insider, 1 Oktober 2012) mendapat perhatian ramai.
 
Tambahan pula, isu yang ditimbulkan bukan mengenai suatu kes terpencil tetapi menggambarkan kebimbangan terhadap apa yang mungkin berlaku sekiranya golongan penulis terus memilih untuk berdiam diri setiap kali karya mereka ditolak atas alasan-alasan yang tidak berasas.
 
“Janganlah nak jadi hero.” Demikian komen seorang rakan yang membuatkan saya terkejut. Tentu sahaja tidak timbul soal saya mahu menjadi wira (hero) dalam soal ini.
 
Apabila saya meminta penjelasan, rakan itu tertawa dan menerangkan bahawa dia sekadar memetik pandangan yang dikemukakan oleh Ketua Satu Gapena, Datuk Dr Abdul Latif Abu Bakar sewaktu mengulas isu pemerintah mengharamkan beberapa karya penulis tempatan, khususnya karya Faisal Tehrani, beberapa bulan lalu.
 
“Hal-hal berkaitan sastera dan penulisan, kita tiada masalah dengan kerajaan. Kita anggap apa-apa yang kerajaan buat semuanya betul, ikut saluran,” katanya dalam suatu wawancara yang disiarkan di portal berita dalam talian, Malaysiakini, pada 19 Julai 2012. [BACA DI SINI]
 
Tentu sahaja saya tidak mahu masuk campur dalam pendirian, resolusi dan pandangan Gapena. Apa pun, petikan kata-kata itu secara tidak langsung menyedarkan saya, betapa golongan penulis di negara ini sebenarnya terbiar sendirian untuk memperjuangkan hak dan maruah diri. Isu beberapa penulis teks Komsas yang dinafikan hak royalti sejak 2011 turut membuktikan hakikat pedih ini.
 
Berbalik pula pada isu sebuah cerpen saya diterima untuk siaran oleh ketua editor dan editor sebuah majalah tetapi kemudian tiba-tiba dibatalkan oleh editor kanan dan penolong editor dengan alasan “ada unsur penyebaran agama Hindu”.
 
“Awak juga ada banyak kes dengan DBP dan saya mendapat tahu bahawa semasa Puan Padilah Haji Ali menjadi ketua editor dulu, mereka memang boikot tak siar karya awak di mana-mana majalah DBP. Jadi, majalah kami pun kena berhati-hati. Kami diminta lebih berhati-hati dengan nama-nama yang ada masalah seperti awak dan Faisal Tehrani. Saya tak nak ada masalah nanti. Saya rasa cerpen awak tak boleh disiarkan dan salah dari segi Akta Penerbitan.”
 
Demikian saya memetik hujah si penolong editor terbabit. Harap maklum bahawa “tuduhan” si penolong editor itu adalah tidak benar dan tidak berasas sama sekali. Sepanjang Padilah menjadi ketua editor, karya saya tetap tersiar di majalah-majalah DBP. Terkini di Tunas Cipta (April 2012) dan Dewan Pelajar (Jun 2012). Malah, banyak juga karya disiarkan pada tahun-tahun sebelumnya; walaupun saya dikatakan “ada banyak kes dengan DBP”.
 
Pada 4 Oktober lalu, kebetulan saya ke Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) untuk bertemu Dr Awang Sariyan secara rasmi, mewakili Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan), untuk mengucapkan tahniah kepada beliau atas lantikan sebagai Ketua Pengarah DBP. Saya turut menyampaikan buku Travelog Beijing (2012) sebagai menghargai bantuan beliau mengatur pertemuan saya dan dua rakan penulis bersama kakitangan Beijing Foreign Studies University (BFSU) pada Julai 2011.
 
Pada kesempatan itu, saya turut berpeluang bertemu beberapa pegawai DBP yang ternyata sudah membaca pendedahan saya menerusi makalah pada minggu lalu. Mereka melahirkan kebimbangan yang saya akui memang amat berasas; iaitu nama Padilah dan DBP disebut secara terang-terangan dalam makalah berkenaan.
 
“Apa yang Uthaya tulis adalah berdasarkan tuduhan yang dilemparkan oleh penolong editor sebuah majalah. Tapi kami bimbang kalau-kalau para pembaca di luar sana mempercayai kata-kata itu sebagai benar. Bimbang timbul persepsi salah terhadap DBP dan bahagian majalah,” kata salah seorang daripada mereka.
 
Sesungguhnya saya amat menghargai teguran berkenaan. Tidak mustahil bahawa ada segelintir pembaca yang membaca makalah saya secara sepintas lalu dan membuat andaian bahawa tuduhan yang dilemparkan si penolong editor sebuah majalah itu mengenai Padilah dan DBP adalah benar.
 
Untuk rekod, tuduhan itu adalah fitnah semata-mata. Malah, sebaik sahaja mendapat maklumat pada 21 September 2012 mengenai “alasan” yang dikemukakan untuk menolak cerpen saya, saya menghubungi Padilah melalui telefon bimbit. Beliau mengesahkan tidak pernah mengeluarkan apa-apa arahan seperti itu sepanjang beliau menjadi ketua editor di Bahagian Majalah DBP.
 
Saya juga menerima e-mel daripada seorang rakan (bekas editor sebuah majalah) yang mengambil berat mengenai isu yang timbul. Beliau ternyata tidak mahu sesiapa “di luar sana” memanipulasi keadaan yang timbul untuk kepentingan peribadi.
 
“Lebih baiklah kita tidak menyebut atau menambah burukkan keadaan. Lebih baiklah kita tidak menyalahkan atau menyebut kesalahan sesiapa pun. ... Juga mengelakkan tuduhan yang bukan-bukan dan menimbulkan kemarahan orang ramai kerana isu tentang kaum dan agama sangat sensitif dalam kalangan rakyat Malaysia. Nasihat ini sebagai peringatan kepada Uthaya dan untuk diri saya juga. Memang bagus kita menegakkan kebenaran tetapi janganlah sampai mengaibkan orang atau memburukkan orang.
 
“Kita boleh tegur dengan cara yang baik dan carilah penyelesaian yang lebih bijaksana. Jika semua orang sudah menyampah dan selalu menyumpah-nyumpah kita atas tindakan kita sendiri, hidup kita tidak akan senang atau tenang sampai bila-bila pun. Dengan menyatakan keburukan orang untuk menyelesaikan masalah atau untuk menyatakan sesuatu isu adalah tidak betul, ingat lagi hukum karma? Saya sangat mengambil berat tentang hal ini.”
 
Agak menarik bahawa walaupun beliau seorang individu beragama Islam, bekas editor berkenaan tahu mengenai konsep “karma” dalam agama Hindu dan Buddha. Pandangan, cadangan dan teguran yang dikemukakan oleh rakan yang saya segani dan hormati itu juga amat bernas dan sangat wajar diberi perhatian.
 
Menyedari hakikat itulah juga saya tidak – dan tidak akan – mendedahkan kepada umum nama majalah, nama penerbit atau nama penolong editor terbabit. Hal ini kerana isu yang saya timbulkan adalah mengenai tindakan seorang individu menolak manuskrip cerpen dengan alasan “ada unsur penyebaran agama Hindu”; bukan melibatkan keseluruhan sidang editorial majalah dan syarikat penerbitan berkenaan.
 
Pada masa sama, ada rakan-rakan yang terbaca makalah “Awak sebar agama Hindu melalui cerpen” pada minggu lalu mula bertanya, apakah saya ada bukti. Mereka bimbang kemungkinan saya menulis sesuatu yang tidak benar, menabur fitnah atau membuat tuduhan yang menyentuh soal kaum dan agama. Malah boleh dianggap menghasut tanpa fakta sehingga menimbulkan kemarahan orang, selain mungkin mencetuskan rasa tidak puas hati pihak tertentu.
 
Jawapan saya adalah mudah: Kalau kail panjang sejengkal, masakan lautan hendak kuduga. Kalau tiada bukti dan akal, masakan saya berani bersuara.
 
(Makalah ini ditulis pada 6 Oktober 2012 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 8 Oktober 2012. © Uthaya Sankar SB 2012.)