25 Oct 2012

Janji d’Panchayat bersama Pak Samad

[Perbualan bersama-sama Sasterawan Negara ini membantu sekumpulan belia menimba pelbagai ilmu.]
 
Dua bulan sekali, saya biasanya bertemu Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said (Pak Samad) di Bangsar Utama untuk berbincang mengenai perkembangan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan). Pelbagai topik lain (“hal dunia dan akhirat”) juga biasa saya bualkan bersama-sama Penasihat Agung Kavyan itu.
 
Dalam pertemuan pada 24 September 2012, beberapa rakan – wartawan, penulis, peminat sastera – turut serta. Maka, perbualan kami tidak hanya tertumpu pada soal-soal berkaitan Kavyan. Seperti biasa, Pak Samad tidak keberatan menerima kami yang hadir untuk minum, berbual-bual dan secara tidak langsung menimba ilmu daripada beliau. Datin Rashidah hadir sama berkongsi kisah.
 
Berita gembira pertama yang dikongsikan adalah bahawa manuskrip novel Salina sudah selesai dibaca dan disunting kemas oleh Pak Samad. Maka, Helmy Samad akan segera menangani urusan mencetak novel ini supaya terbit sebelum 14 Oktober 2012. Saya pula tidak melepaskan peluang mendapatkan dua novel kanak-kanak Pak Samad terbitan terbaru, iaitu Jalan Retak dan Antara Kabus ke Kabus.
 
Bercakap mengenai dunia penulisan, Pak Samad memberitahu kami bahawa beliau tidak lagi percaya bahawa menulis mengenai ketidakadilan sudah memadai. Sebaliknya, golongan penulis dan sasterawan perlu melakukannya dalam kehidupan seharian – iaitu tampil menentang sebarang bentuk ketidakadilan.
 
Kami yang hadir dalam kumpulan kecil sekitar sepuluh orang itu pasti sahaja terasa amat teruja dan rasa bertuah kerana berpeluang “berguru” secara langsung daripada seorang tokoh sasterawan yang sangat disegani. Apatah lagi, Pak Samad adalah individu yang berani bersuara menentang sebarang bentuk penindasan, ketidakadilan dan kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana pihak.
 
Menjawab pertanyaan susulan oleh salah seorang yang hadir, Pak Samad mengakui bahawa memang ada sasterawan yang tidak berani bersuara menentang pelbagai bentuk ketidakadilan yang nyata di depan mata. Beliau kecewa dengan tindakan seperti itu tetapi mengakui tidak boleh berbuat apa-apa kerana sepatutnya golongan sasterawan itu sendiri yang membuka mata dan hati.
 
Sesi perbualan kami – Janji d’Panchayat – adalah secara santai, ikhlas dan terbuka. Masing-masing berkongsi pandangan serta bertanya soalan mengenai pelbagai perkara yang bermain dalam minda. Tambahan pula, bukan selalu dapat berkumpul beramai-ramai sambil minum teh dan berbual bersama-sama Pak Samad.
 
Antara yang hadir pada kali ini ialah Shahrul Nizam, Mohd Rijal, Helmy Samad, Arafat Hambali, Jimadie Shah, Rahmat Haron, Zul Fikri Zamir dan Bissme.
 
Pak turut
 
Salah seorang yang hadir meminta pandangan Pak Samad mengenai persatuan-persatuan penulis yang pada pandangannya kelihatan lebih seperti menjadi “pak turut” kepada pihak berkuasa. Mengulas perkara itu, Pak Samad yang menerima Anugerah Sasterawan Tamu Selangor melahirkan rasa kecewa dan sedih.
 
“Nampaknya ada persatuan-persatuan penulis yang kini jadi editor sahaja. Sepatutnya persatuan penulis menjadi medan penulis berkata benar. Sepatutnya perjuangkan nasib penulis yang teraniaya,” katanya tanpa merujuk secara khusus kepada mana-mana pertubuhan penulis.
 
Pak Samad juga berpendapat bahawa persatuan penulis seharusnya menggunakan platform yang ada untuk menerangkan kepada para penulis mengenai hak cipta, hak penerbitan, royalti, honorarium dan segala perkara yang menjadi hak penulis tetapi sering dimanipulasi pihak berkepentingan; misalnya penerbit.
 
Tentu sahaja saya dan Kavyan bersetuju dengan pandangan Pak Samad dalam hal ini berdasarkan pengalaman kami terlibat secara langsung dalam isu beberapa penulis yang menjadi mangsa royalti teks Komponen Sastera Dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia (Komsas) sejak 2011.
 
Sekiranya laporan di pelbagai media serta komen di ruang siber dijadikan rujukan, tidak kurang juga yang marah pada segala tindakan Sasterawan Negara ini yang berani bersuara demi kebenaran dan hak rakyat. Ada kelompok yang mempersoalkan mengapa Pak Samad mahu terlibat sama dalam perkara-perkara yang kelihatan – atau dilihat – seperti menafikan kedudukan beliau sebagai seorang Melayu.
 
“Bapak kini dikatakan tidak cukup Melayu kerana terlibat bersama-sama Datuk Ambiga dan ramai lagi rakyat yang membuat tuntutan yang wajar. Bapak mengaku bahawa, ya, saya kini mungkin tidak cukup Melayu kerana saya nak jadi rakyat Malaysia,” katanya dengan sinis dan penuh makna tersirat.
 
Mengulas lebih lanjut, Pak Samad mengakui bahawa ada kawan-kawan beliau yang marah atas keberanian dan kelantangan beliau bersuara mewakili seluruh rakyat tanpa mengira kaum dan agama. Perkara ini paling nyata menerusi penglibatan secara langsung dalam Bersih 2.0 di mana Pak Samad menjadi pengerusi bersama.
 
Dalam hal seperti ini, Pak Samad berkata, beliau tidak kisah jika ada rakan-rakan yang mahu marah atau memilih untuk tidak bercakap dengannya. Namun, jika individu terbabit jatuh sakit, Pak Samad tetap memperuntukkan masa untuk menziarah mereka.
 
“Apabila seseorang jatuh sakit, mungkin dia akan ada lebih banyak masa untuk berfikir sama ada sesuatu tindakan itu benar atau salah,” katanya.
 
Pak Samad juga sentiasa bersikap terbuka dan bersedia menerima kunjungan sesiapa sahaja untuk berkongsi pandangan secara berhemah. Pada setiap hari Selasa dan Khamis, umum mengetahui bahawa beliau akan berada di Masjid Negara, Kuala Lumpur dari waktu Asar hingga Maghrib. Maka, sesiapa sahaja yang mahu bertemu beliau untuk berdialog atau berkongsi idea boleh pergi ke sana.
 
“Golongan penulis jangan sampai boleh dibeli. Penulis perlu pertahankan maruah,” kata beliau lagi sebagai memberi nasihat kepada kami yang berkumpul untuk menimba ilmu yang sangat berguna sambil minum di sebuah restoran India di Bangsar Utama.
 
Sasterawan terpenting
 
Pak Samad lahir di Melaka pada 9 April 1935. Beliau seniman sepenuh masa dan telah menulis lebih tiga puluh buku; antaranya Salina (novel), Di Mana Bulan Selalu Retak (drama), Ke Mana Terbang Si Burung Senja (novel), Sungai Mengalir Lesu (novel), Di Hadapan Pulau (novel), Langit Petang (novel), Wira Bukit (drama), Hujan Pagi (novel), Lantai T. Pinkie (drama), Antara Bulan dan Wira (esei), Hati Muda Bulan Muda (cerpen), al-Amin (puisi), Adik Datang (novel) dan Suara Dari Dinding Dewan (puisi).
 
Sebagai seorang seniman, sasterawan, negarawan, pemikir, pejuang bahasa dan anggota masyarakat, beliau sentiasa bersikap terbuka dalam berkongsi pandangan, kritikan, keresahan, kebimbangan dan harapan terhadap pelbagai perkara/isu semasa.
 
Beliau penerima Anugerah Pejuang Sastera (1976), Anugerah Penulis Asia Tenggara (1979) dan Anugerah Sastera Negara (1985). Pak Samad adalah Sasterawan Negara yang juga digelar “Sasterawan Rakyat” dan tidak pernah sunyi daripada pelbagai polemik, isu dan kontroversi. Beliau pernah melancarkan “Mogok Seni” pada 1990 dan “Mogok Sastera” pada 2000.
 
Tindakan beliau mungkin dilihat oleh pihak tertentu sebagai merugikan diri sendiri. Namun, bagi Pak Samad, mogok yang dilakukannya adalah untuk “membuka mata orang” terhadap pelbagai isu yang berlaku dalam dunia penulisan dan penerbitan tempatan.
 
Tindakan berani Pak Samad masih berbaloi kerana bukan perhitungan wang yang menjadi ukuran, tetapi hati nurani. Maka tidak hairanlah beliau menjadi sasterawan terpenting di Malaysia pada masa kini.
 
(Makalah ini ditulis pada 6 Oktober 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 8 Oktober 2012. © Uthaya Sankar SB 2012.)