11 Mar 2010

Anak Patung Hari Jadi

Pada pukul 5:35 pagi, 11 Mac 2010, saya selesai menulis sebuah cerpen kanak-kanak.
.

Judulnya adalah “Anak Patung Hari Jadi” dan menceritakan mengenai watak Dhurga, kanak-kanak berumur 11 tahun, pergi bersama ayahnya untuk membeli boneka sebagai hadiah hari jadi.

.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca dari mana saya mendapat idea bagi cerpen ini.

.

Cerpen ini adalah cerpen kedua yang saya tulis tahun ini; selepas cerpen “Selamat Hari Jadi, Sayang” yang menampilkan watak Dhurga, remaja berumur 14 tahun, pada hari sambutan hari jadinya.

.

Saya rasa persamaan watak hanya pada nama dan kedua-duanya adalah individu yang berbeza.

.

Ayah Dhurga dalam “Anak Patung Hari Jadi” adalah guru di sebuah sekolah khas bagi remaja OKU, manakala ayah Dhurga dalam “Selamat Hari Jadi, Sayang” adalah seorang pekerja kilang.

.

Apa pun, idea bagi watak dan perwatakan Dhurga adalah daripada puteri kesayangan saya, Devishi Prabha Sankari.

.

Cerpen “Ikan Patin dan Beruang Besar” (e-baca, Mac 2007) pula ditulis berasaskan “lakonan” saya dan Devishi memancing ikan patin di ruang tamu rumah!

.

“Anak Patung Hari Jadi” dihantar ke majalah e-baca untuk dinilai bagi penerbitan.