9 Mar 2010

Selamat Hari Jadi, Sayang

Editor Pengurusan Unit Akademik, Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd, Saharom Abd Aziz menelefon saya pada pukul 12:20 tengah hari, 8 Mac 2010.
.

Beliau bertanya mengapa saya belum mengirim cerpen yang saya janjikan untuk majalah e@siswa.

..

Saya pada saat itu sedang membantu Devishi Prabha Sankari bersiap untuk ke sekolah.

..

Sesungguhnya saya terasa sedikit bersalah kerana belum mengirim manuskrip cerpen yang sepatutnya telah saya serahkan pada 5 Mac 2010.

.

Pada September 2002, Saharom menyiarkan cerpen “Fail Merah: Konspirasi Membunuh Sasterawan Pulau Cinta” semasa beliau menjadi editor majalah Dewan Masyarakat.

.

Semasa beliau menjadi editor majalah Sarina, cerpen “Bapaku Sasterawan” disiarkan pada Mac 2004.

.

Cerpen “www.diari.cjb.net” pula tersiar pada Mac 2007 sewaktu Saharom menjadi editor majalah e@siswa.

.
“Saya akan kirim melalui e-mel hari ini,” saya berjanji seraya fikiran saya – atau apa yang saya gelar genius – mula memikirkan sebuah cerita yang sesuai untuk bacaan remaja 13-15 tahun.
.

Selepas menghantar Devishi ke sekolah pada pukul 12:45 tengah hari, saya mula menaip sebuah cerpen.

.

Pada pukul 1:37 petang, saya mengirim cerpen itu melalui e-mel kepada Saharom untuk dinilai kesesuaian untuk disiarkan dalam majalah e@siswa.

.

Judul cerpen berkenaan adalah “Selamat Hari Jadi, Sayang”. Kalau ada rezeki, akan disiarkan dalam majalah e@siswa keluaran April 2010.