27 Oct 2023

Datuk Guluji dan Para Dewa

Kejayaan Datuk Guluji menjadi pemimpin kultus yang disegani dan dikagumi tidak berlaku sekelip mata. Semuanya berkat kesungguhan dan perancangan teliti yang dilakukan tanpa kenal erti menyerah kalah.

Pada usia muda, Guluji – atau nama sebenarnya Gulu – pernah cuba menjadi pendeta yang menguruskan upacara keagamaan di kuil. Akan tetapi, dia menjadi bosan kerana perlu menguruskan upacara pemujaan enam kali sehari; sekali gus tidak membolehkannya berehat dan bermalas-malasan.

Kemudian, pada suatu hari, dia memaklumkan telah menerima utusan daripada para dewa untuk memulakan kultus baharu yang dikatakan bakal menyelamatkan para pengikut daripada api neraka.

Gulu segera meninggalkan kerja sami di kuil dan menjadi Guluji yang berkaliber. Dia mula mendedahkan kepincangan dalam sistem dan organisasi pengurusan kuil Hindu, sekali gus menarik ramai orang menjadi pengikut.

“Dewa-dewi sudah tiada di kuil dan di dalam berhala. Para dewa kini bersama saya. Tinggalkanlah kuil dan berhala yang tidak mampu memberikan apa-apa,” kata Guluji dengan berani dalam ceramahnya.

Satu-satunya perkara baik yang Guluji peroleh semasa menjadi pendeta di kuil adalah pertemuan dengan seorang ibu tunggal yang datang bersembahyang setiap hari dan kemudian menjadi isterinya. Wanita itu mewarisi harta dan perniagaan pajak gadai daripada suami yang diceraikan.

Harta itu cukup untuk tiga keturunan. Maka, mudahlah untuk Guluji bermalas-malas sambil menggaru-garu kote; bukan merujuk kepada “alat kelamin lelaki, konek, zakar, pelir” dalam budaya Melayu, tetapi dalam konteks orang Tamil.

Setiap hari, Guluji menyampaikan pelbagai ilmu baharu yang diterima daripada para dewa. Para pengikut semakin bertambah kerana lelaki itu bijak membuat promosi dan pemasaran mengikut trend semasa.

Guluji Mahu Bunuh Diri

Siapa sangka seorang lelaki buta huruf mampu menjadi ketua kultus yang amat berjaya. Setiap tutur kata dicatat sekumpulan pembantu yang dibayar secara bulanan dari akaun perniagaan pajak gadai milik isteri. Setiap kata Guluji yang terkandung dalam teks itu dianggap suci—mengatasi segala veda dan kitab agama Hindu.

Menurut si empunya cerita, pernah berlaku keadaan di mana selama dua minggu Guluji tidak mendapat khabar baharu daripada para dewa. Maka, tidak dapatlah dia berkongsi mesej baharu dalam sesi ceramah. Para pengikut pula mula hilang minat kerana mereka mengharapkan sesuatu yang baharu dalam setiap ceramah Guluji.

Guluji takut kehilangan para pengikut setia. Samalah seperti pempengaruh (influencer) di TikTok. Maka, dia memutuskan mahu membunuh diri! Dia khabarnya naik ke tingkat lima bangunan milik perniagaan pajak gadai.

Akan tetapi, dia tidak jadi membunuh diri. Menurut empunya cerita, Guluji terkencing dan terberak sewaktu berdiri di tubir dan memandang ke bawah dari atas bangunan lima tingkat.

Dia segera berlari ke tempat ceramah dan memanggil para pengikut berkumpul.

“Saya didatangi para dewa sewaktu bermeditasi di bumbung bangunan lima tingkat. Mereka tidak datang bertemu saya selama dua minggu sebab bercuti. Kini, mereka mahu menyampaikan pelbagai ilmu kepada awak semua,” katanya tanpa menghiraukan aksi sebahagian besar pengikut yang terpaksa menutup hidung kerana tidak tahan bau kencing dan berak.

Demikianlah, si isteri—si empunya cerita—memberitahu saya bahawa pada setiap kali Guluji merasakan para pengikut kultus meragui kewibawaannya, dia akan berlari ke bumbung bangunan lima tingkat untuk cuba membunuh diri.

“Kemudian, dia akan datang berlari-lari dalam keadaan borek dan rintik untuk memberitahu saya bahawa dia tidak berani membunuh diri. Selepas itu, tanpa membersihkan diri, dia akan berlari ke tempat ceramah untuk memberitahu para pengikutnya bahawa dia mendapat pesanan atau arahan baharu daripada para dewa di kayangan,” kata wanita itu kepada saya.

Susulan perkenalan dengan wanita itulah saya berpeluang menghadiri dan mendengar beberapa ceramah Guluji serta komen sejumlah pengikut kultus berkenaan.

“Jangan sesiapa makan daging arnab. Ia binatang yang kotor, asyik bersenggama, dan suka makan tahi sendiri. Sesiapa yang makan arnab akan mula menjadi seperti arnab iaitu suka bertukar-tukar pasangan untuk seks.”

Jangan Persoal Ilmu Para Dewa

Itulah ceramah terakhir yang saya berpeluang untuk dengar sendiri. Saya segera teringat akan ajaran dalam Bible yang menegah penganut Kristian makan daging binatang seperti lembu, unta, hiraks, arnab, dan babi atas alasan tertentu yang rasa-rasanya berkaitan dengan kebersihan.

“Tapi, Guluji, bukankah sate daging arnab sedap dimakan? Siapa kisah jika binatang itu menjilat dubur dan makan tahi sendiri? Tidak ada bukti saintifik menunjukkan orang yang makan daging arnab akan bertukar-tukar pasangan,” kata seorang pemuda yang mungkin seorang mahasiswa universiti tempatan.

Semua hadirin segera menoleh dan memandang wajah pemuda berkenaan. Saya sempat menyedari tindakan Guluji mengerling ke arah pembantunya; seolah-olah marah dengan sikap pendengar ceramah yang berani bersuara.

“Jangan cuba gunakan ilmu sains untuk mempersoalkan atau melawan hujah saya!” Guluji menuding ke arah si pemuda dan kemudian ke atas. “Segala ilmu ini saya terima secara langsung daripada para dewa. Bukannya melalui orang tengah. Jadi, jangan sesekali cuba mempersoalkan ilmu para dewa.”

Beberapa pembantu Guluji cuba menghampiri pemuda berkenaan; mungkin untuk mengarahkannya supaya keluar. Guluji pula segera mengisyaratkan supaya mahasiswa itu tidak diganggu.

“Awak semua perlukan dewa-dewi. Mereka tidak perlukan awak. Jangan sesiapa lupa bahawa kita adalah manusia yang diciptakan lemah. Kita perlukan para dewa. Awak semua tidak tahu apa-apa tapi para dewa tahu semua. Mereka tahu semua apa yang awak lakukan; termasuklah apa-apa yang sedang berlaku di sini,” Guluji meneruskan ceramah dengan nada yang agak tegas; ternyata kesan daripada pertanyaan si pemuda itu tadi.

Jai Guluji!”

Laungan itu dimulakan beberapa pembantu Guluji yang ternyata mahu meredakan sedikit ketegangan yang wujud. Segera pula laungan itu bergema selama hampir lima minit di lokasi Guluji berceramah.

“Kita kena sentiasa menyembah para dewa. Dan saya pula wakil para dewa di muka Bumi,” Guluji segera meneruskan selepas laungan puji-pujian itu reda.

Ternyata suaranya lebih terkawal sekarang. Para pengikut juga menarik nafas lega. (Seorang pengikut memberitahu saya kemudian bahawa mereka bimbang kalau-kalau Guluji melaknat si pemuda yang berani bertanya soalan tadi.)

Asura Mahu Menculik Bayi

“Para dewa mencipta awak semua hanya untuk menyembah mereka. Dewa-dewi sentiasa menguji awak semua dengan menurunkan rasa takut, kebuluran, serta kehilangan harta dan nyawa.”

Nampaknya topik larangan makan daging arnab sudah ditinggalkan. Ternyata Guluji sudah mendapat bahan baharu untuk diperkatakan.

“Usah kita lupa bahawa dewa-dewi yang mencipta semua benda di muka Bumi. Mereka sentiasa perhatikan kita. Jika awak semua tidak tunduk kepada para dewa, awak pasti masuk neraka,” Guluji mengingatkan. “Jika awak menyerah diri sebagai hamba kepada mereka, dewa-dewi di kayangan akan menyayangi awak. Percayalah cakap saya kerana saya utusan para dewa. Dewa-dewi sayang awak semua kalau awak percaya saya sepenuh jiwa.”

Laungan Jai Guluji kembali bergema. Saya perhatikan mahasiswa yang mengemukakan soalan tentang arnab juga melaung dengan penuh semangat.

Apabila pulang ke rumah, saya mendengar semula audio ceramah yang dirakam tanpa pengetahuan sesiapa. Ternyata kandungan ceramah Guluji pada kali ini banyak tertumpu kepada golongan sura (dewa) dan asura. (Kisah sura-asura boleh dibaca sepenuhnya dalam Khanda Puranam.)

Menurut Guluji, golongan asura akan jatuh cinta dengan orang yang tidak patuh pada ajaran kultus pimpinannya. Selepas itu, asura berkenaan akan memusnahkan hidup individu terbabit.

“Jangan simpan foto sesiapa, termasuk foto pemimpin politik pujaan awak. Para dewa memberitahu saya bahawa golongan asura akan masuk ke dalam foto itu dan awak sebenarnya memuja asura iaitu jelmaan musuh para dewa.”

Saya mencatatkan isi-isi penting pada buku nota sambil mendengar rakaman audio dan sesekali tersenyum sendiri. Saya masih tidak faham bagaimana Guluji berjaya memujuk begitu ramai orang menjadi pengikut kultus yang diasaskannya beberapa tahun lalu.

Ada pelbagai trivia menarik yang disampaikan pemimpin kultus itu. Misalnya, bayi yang baru lahir akan sentiasa cuba diculik dan dilarikan golongan asura. Itulah sebabnya bayi menangis tanpa sebab.

Menurut Guluji, para dewa memberitahunya bahawa golongan asura yang jahat akan sentiasa menghantar sihir untuk mempengaruhi manusia berbuat jahat. Itulah puncanya manusia menguap—apabila terkena sihir golongan asura.

“Para dewa telah meminta saya mengarahkan awak semua menyembah saya jika awak semua mahu disayangi para dewa. Sesiapa yang tidak memuja dan mendoakan kesihatan saya pasti menerima bala para dewa.”

Guluji Pencinta Keamanan

Memang nyata ajaran Guluji memenuhi ciri-ciri umum sebuah kultus sebagaimana turut didedahkan dalam siri dokumentari How To Become A Cult Leader (2023).

Guluji mengaku menerima ajaran daripada golongan dewa-dewi Hindu yang hanya muncul di hadapannya. Isterinya pun tidak pernah melihat mereka.

“Sesiapa yang tidak mempercayai serta tidak tunduk kepada para dewa perlu dibunuh. Sesiapa yang mempersoalkan kuasa mutlak dewa-dewi ke atas para pengikut kultus ini memang layak dibunuh,” ketua kultus itu kedengaran berceramah dengan penuh bersemangat dalam audio yang sempat saya rakam.

Guluji menambah bahawa memang ada pihak yang sudah mula menggelarkan kultus pimpinannya sebagai gerakan teroris atau pengganas.

“Sebenarnya, saya pencinta keamanan. Saya mahu awak semua selaku pengikut saya bawa mesej keamanan kepada semua orang Hindu,” kata Guluji sebelum segera menambah: “Di luar sana, ramai orang ketawakan saya. Mereka kata saya gila. Mereka kata saya sakit mental. Awak semua kena ajar mereka. Ugut mereka jika perlu. Biar mereka tahu kuasa kultus ini!”

Pada waktu itulah saya mengangkat tangan kerana mahu mengemukakan pertanyaan kepada Guluji yang sedang berkobar-kobar menyampaikan ceramah.

Lelaki bermisai tebal tapi tidak berjanggut itu merenung tajam ke arah saya. Para hadirin juga segera menoleh ke arah saya.

“Apabila saya bercakap, tutup mulut, tutup dubur, dan dengar. Jangan cuba jadi pandai dan mahu bertanya soalan. Jangan persoal ajaran saya. Kalau saya marah, awak akan terbakar dan masuk neraka!”

Suara Guluji benar-benar berbaur amarah. Sebelum saya sempat berkata apa-apa, beberapa orang pembantu Guluji meluru ke arah saya dan mengheret saya keluar.

(Kisah ini adalah sebahagian daripada siri tulisan mengenai kultus dan ajaran sesat dalam kalangan umat Bukan Islam. © Uthaya Sankar SB 2023. Nikmatilah juga – Cerita Guluji Tentang Asal Usul Bumi Menghadiri Ceramah Khas Datuk GulujiKisah Guluji Bertemu Dewa Indra – Generasi Penerus Tradisi – Kisah-kisah Guluji dan Kisah Uthaya Masuk Lokap.)