17 Oct 2023

Menghadiri Ceramah Khas Datuk Guluji

“Kalau ada walau satu kesalahan fakta dalam ilmu yang saya sampaikan, tentulah saya seorang pendakwah palsu dan penyampai ajaran sesat.”

Demikian Datuk Guluji sedang berucap dengan penuh bersemangat sewaktu saya menyelinap masuk ke dalam dewan kecil di mana ceramah khas diadakan. Ceramah tertutup ini khusus bagi 50 orang terpilih yang sudah menjadi pengikut Guluji sekurang-kurangnya sejak setahun lalu.

“Apa-apa yang saya katakan adalah fakta yang terbukti benar. Hujah-hujah saya bukan saintifik dan saya bukan ahli sains, tetapi segala maklumat yang saya sampaikan boleh dibuktikan benar secara saintifik. Saya cabar sesiapa di sini membuktikan saya salah.”

Mata Guluji berapi-api. Mungkinkah ada seseorang mengeluarkan hujah berbentuk kritikan yang membuatkan ketua kultus ini naik berang?

Hanya kemudian saya mendapat tahu bahawa salah seorang pengikut Guluji telah bertanya soalan tentang kewujudan dinasour.

“Oh! Ia tidak pernah wujud. Jangan tanya tentang benda-benda karut yang tidak pernah wujud dan tidak tercatat dalam buku-buku saya,” kata Guluji dalam rakaman video yang saya sempat tonton kemudian.

“Ceritakan tentang planet-planet lain di cakerawala. Adakah hidupan di sana?” tanya seorang lagi pengikut yang ternyata menganggap ketua kultus kami tahu segala-galanya walaupun Guluji buta huruf.

“Oh! Tidak perlu ambil tahu semua itu. Segala pandangan saya tentang hal-hal yang para pengikut kultus ini perlu tahu sudah dirakam kemas oleh beberapa pengikut saya dalam buku-buku yang awak boleh beli dan baca. Takkan awak pun buta huruf macam saya!”

Para pengikut yang menghadiri sesi ceramah tertutup terbahak-bahak; termasuk pengikut yang mengemukakan pertanyaan itu.

Guluji sudah ada ribuan pengikut di seluruh negara. Mereka terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Akan tetapi, Guluji menetapkan syarat ketat bahawa orang dari kaum tertentu dan agama tertentu tidak boleh menjadi pengikutnya.

Cerita Dongeng, Mitos, Purana?

“Saya tidak mahu dituduh memesongkan ajaran kelompok tertentu yang dilindungi undang-undang. Kultus ini selamat dan tidak dianggap melanggar undang-undang negara selagi tidak melibatkan kaum dan agama itu,” Guluji sentiasa mengingatkan para pengikut tanpa menyebut secara spesifik kaum dan agama yang dimaksudkan.

Saya boleh dianggap bertuah kerana berpeluang menghadiri ceramah tertutup yang diadakan tiga kali setahun. Bapa saudara saya merupakan antara pengikut awal Guluji dan beliau berjaya menyelitkan nama saya sebagai peserta walaupun secara logik, saya belum cukup layak dipilih menyertai sesi khas ini.

Maka, saya memilih untuk tidak terlalu menonjolkan diri kerana takut ada orang kanan Guluji sedar saya masih ahli baharu dan belum cukup layak menyertai sesi khas bersama pengasas kultus.

Sebelum ini, saya banyak kali mendengar desas-desus bahawa kandungan ceramah khas Guluji hanya cerita dongeng, mitos, dan purana yang sudah ada sejak zaman dahulu.

“Semua yang dia sampaikan hanya dongeng nenek moyang!”

Demikian saya terdengar perbualan dalam kalangan sekumpulan orang di sebuah restoran pada suatu hari.

“Kita sudah banyak kali mendengar cerita-cerita itu sejak kecil. Kita pun boleh mengulang cerita seperti itu kalau ada orang mahu mendengar. Adakah kita juga boleh menjadi pendakwah dan pengasas kultus baharu?”

Seronok juga mendengar gosip dan komentar seperti itu. Tambahan pula, sejak mula-mula menyertai kultus ini, memang saya menyedari bahawa ceramah, ucapan, dan dakwah yang disebarkan Guluji merupakan cuplikan pelbagai teks klasik termasuk Hindu, Kristian, dan Greek.

“Si buta huruf itu tentu telah mendengar kesemua cerita dongeng itu dari mana-mana. Oleh kerana bodoh sombong, dia sangka semuanya kisah benar. Dan dia fikir kita semua bodoh, lalu menyampaikannya kepada kita pula dalam sesi pertemuan yang kononnya eksklusif dan tertutup!”

Saya hanya tersenyum sendirian sambil mendengar beberapa individu berbual di restoran, tidak lama dahulu. Sesungguhnya, perbualan itulah yang mencetuskan minat saya untuk menghadiri dan mendengar sendiri ceramah khas Guluji.

Perut Terhinggut-hinggut

“Wahai Datuk Guluji! Ceritakan sesuatu yang baharu; sesuau yang belum ada dalam purana dan mitos purba.”

Lamunan saya terputus sebaik mendengar seorang pengikut kultus mengemukakan permintaan pada sesi ceramah khas yang saya hadiri.

Saya mengalihkan pandangan ke bahagian hadapan dewan kecil di mana Guluji duduk di atas sofa mewah dihias indah. Dia sedang ketawa sehingga perut turut terhinggut-hinggut.

“Oh! Awak semua mungkin tidak percaya tapi kisah-kisah dalam purana dan mitos Hindu sebenarnya mencuri cerita daripada ilmu yang diturunkan oleh para dewa kepada saya. Mungkin ada pendakyah berniat jahat sebarkan fitnah kononnya saya mencuri kisah-kisah daripada mitos dan purana Hindu, tetapi sebenarnya ajaran sayalah yang menjadi asas dan sumber kepada semua kitab Hindu, Buddha, dan Kristian.”

Pengakuan itu disahut laungan Jai Guluji yang berkumandang di dewan kecil dipenuhi 50 pengikut kultus yang berkumpul bagi mendengar ceramah khas Guluji.

Perut Guluji kembali terhinggut-hinggut. Kemudian, dia membuka penutup pada bekas tembaga yang diletakkan di sisi. Tangannya mencedok air kotor, berbau, dan najis terapung pada permukaan. Semuanya jelas kelihatan pada skrin LCD yang dipasang khas dan kamera digital digunakan untuk memancarkan semuanya secara langsung kepada para hadirin. Bau haring mula menusuk lubang hidung.

Guluji segera berkumur menggunakan air itu yang kononnya dibawa dari kolam suci tempat para dewa bersiram. Kemudian, Guluji membasuh muka menggunakan air dari bekas tembaga yang sama. Para pengikut semakin lantang melaungkan mantera Jai Guluji dengan penuh semangat.

“Ayuh! Mari kita sama-sama bersembahyang dan memuja para dewa yang menurunkan ilmu sehingga saya mampu mengasaskan kultus ini,” kata Guluji seraya berdiri.

Saya pula menggunakan selendang sari untuk menakung muntah yang sudah tidak tertahan pada tekak yang loya. Bau hancing yang semakin kuat membuatkan saya mahu segera meluru keluar.

(Kisah ini adalah sebahagian daripada siri tulisan mengenai kultus dan ajaran sesat dalam kalangan umat Bukan Islam. © Uthaya Sankar SB 2023. Baca ulasan oleh Anuradha Chelliah di sini. Nikmatilah juga – Cerita Guluji Tentang Asal Usul BumiDatuk Guluji dan Para Dewa Kisah Guluji Bertemu Dewa Indra – Generasi Penerus Tradisi – Kisah-kisah Guluji dan Kisah Uthaya Masuk Lokap.)